Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Idag så hade 3orna på teknikprogrammet på min skola en visning av sina projektarbeten. Av alla projekt så var det två killar som hade byggt två elgitarrer. En Strata och en LP/SG. Riktigt snygga blev dem! Har dock inte fått höra hur dem låter men det kanske ja kan fråge dem om man kunde få koppla upp dem o provspela 😆

Detta gjorde mig då riktigt sugen på att bygga en egen elgitarr som projektarbeta nästa år, när jag går i 3:an. Dock kändes det som att jag skulle "härma" de andra om jag också byggde en elgura. Så varför inte utveckla den idén? Bygga en dualneck elgitarr, den ena som en bas. Det är alltså en sån här jag menar:

http://cachepe.samedaymusic.com/media/qual...a1177851c4f.jpg

Skillnaden blir då som sagt att den ena delen blir en bas.

Jag har aldrig byggt en egen gura förut, men det hade inte dem andra killarna heller, vad jag har förstått. Ett helt år får man på sig. Vi har även en ganska så stor verkstad här med maskiner för fräsning, sågning osv på teknikprogrammet.

Hals och huvud kommer jag nog inte att ge mig på att bygga själv. Dels kan det vara svårt att få det rakt och sen blir det svårt att få banden att bli bra. All elektronik kan också bli lite svår att få till. Så för att göra det så enkelt som möjligt tänkte jag att ja köper en billig elgitarr och en bas och plockar delar och elektronik ifrån dem. Mickrofonerna kan jag byta ut senare om jag vill ha lite bättre ljud. Det Jag då behöver göra är att designa och bygga kroppen och även göra så att stallet och pickuperna får rätt placeringar o lite andra småsaker.

Det jag nu behöver hjälp med är att få lite sidor med gitarr och bas-delar. www.gitarrdelar.se och www.gmf.se vet jag redan finns. Sen även sidor som tar upp saker som intonering och placering av alla olika delar och även material som kroppen ska bestå av. Kroppen kommer ju att bli något större än en normal gitarr, tror jag. Det beror på hur designen blir. Så ett lite lättare träslag kanske är att föredra. Även tips och vad jag ska tänka på uppskattas mycket. Nu börjar jag ju inte 3an förens i sommar, men det är så mycket man behöver tänka på så jag börjar och "glana" lite redan nu 😄

Redigerat av KlasVonKlas
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.