Jump to content
Annons

Gränsen mellan citat/plagiat/parodi/självständigt verk


tbruce

Recommended Posts

Om man skriver en låt som heter t ex "Sky with diamonds" där texten i refrängen går "Lucy in the sky with diamonds/Lucy in the sky with diamonds/Lucy in the sky with diamonds" men melodin och resten av låten inte påminner om Beatleslåten, är man illa ute då ändå? Om syftet är att det ska vara en kommentar till den ursprungliga låten, får man låna en sådan nyckelfras på det sättet isf? Kan det falla inom ramen för parodi även om det inte nödvändigtvis är menat att förlöjliga (utan kanske hylla) originalverket?

Hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm. Svår fråga Mr. Bruce.

Lucy in the sky with diamonds har ju relativt hög verkshöjd... Men du! Han den dära Kid Rock eller vem det är som gjorde Sweet Home Alabama tributenlåten? Som var en plåga för inte så länge sen? Det måste väl ändå falla lite under samma rubrik.. Hoppas det finns någon här som har mer att tillägga än mig, är lite för trött för att tänka nu.. Men väldans bra fråga! Ska bli intressant att se vad svaret blir!

Om man skriver en låt som heter t ex "Sky with diamonds" där texten i refrängen går "Lucy in the sky with diamonds/Lucy in the sky with diamonds/Lucy in the sky with diamonds" men melodin och resten av låten inte påminner om Beatleslåten, är man illa ute då ändå? Om syftet är att det ska vara en kommentar till den ursprungliga låten, får man låna en sådan nyckelfras på det sättet isf? Kan det falla inom ramen för parodi även om det inte nödvändigtvis är menat att förlöjliga (utan kanske hylla) originalverket?

Hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Personligen skulle jag inte störa mig på något sådant, skulle förmodligen inte ens upptäcka det 🙂 Jag är mer känslig om själva melodin eller arrangemanget skulle vara likt någon annan låt, men det är återigen inget jag skulle störa mig på. Som tidigare nämnts är ju risken större att någon skulle tycka det var mindre ok om textraden eller melodin tillhör en väldigt välspelad låt av ett så pass stort band som Beatles. Svårt att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, det ska jävligt mycket till för att en enkel fras ska uppnå verkshöjd och skyddas av upphovsrättslagar. Däremot kan det bli känsligare om en fras upprepas så som du nämner i "Lucy in the sky with diamonds"-fallet. Men å andra sidan, om det rimligen kan uppfattas som att det är, som du själv säger en kommentar, eller känga eller whatever till "käll"-låten, så finns det inga laga hinder.

Tone Loc sjöng t.ex. "But like Mike Jagger said, I can't get no satisfaction"? [Funky Cold Medina, 1989]. För att nämna ett lamt exempel.

Själv har jag (i egna låtar) använt fraser som "Come on and love me" samt "money, money, money", just i syfte att få lyssnaren att tänka på originalartisten, utan att skämmas.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm jag har någon gammal låt liggandes nånstans på ep där de sjunger lucy in the sky men det är då inte Beatles låten, men het man har ju sett hela låtar plankas och komma undan med det.. melodifestivalen är ett bra showcase för detta.. jag blir alltid lika arg då jag inser.. - Vad fan det är ju den låten.. wtf's he*vetesj*/¤)(%skit.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...