Jump to content
Annons

Göra egna sounds? Bra VSTis att göra dem i?


Nemthon

Recommended Posts

Hejsan, Nemthon här. Idag tänkte jag faktiskt göra en fjortisdunk låt, men har märkt att orginal ljuden i b.la. Nexus är helt B. Så jag undrar om man kan göra så dem inte låter som orginalljuden isåfall hur då?

Sen undrar jag vilka VSTis är bra till t.ex. Bass. Förutom:

V-Station, Bass-Station, Junglist. Om det finns andra VSTi som har Något att erbjuda ett bra ljud redan från start som man kan ratta ifrån? Har hört att Superwave Bundle, Predator. Är två bra sådana. Även så undrar jag om Sytus har ett bra alt att erbjuda att kunna göra en bra bass, för Sytus är rätt krånligt men väldigt kraftfullt, och undrar om det finns något effektivt sätt att lära sig detta. Har sökt runt på Youtube med hittar ingen RIKTIG guide för att göra t.ex. najjsiga Leads för Melo/Bass.

tänkte även fråga om det finns någon VSTi att göra typ Attack Leads, och likande som man har intro, ett exempel är "Laser inc - Vill du ha mig" eller vad den heter. Alla ljud på den älskar jag och undrar vilket VST är mest lämpat för att ratta fram sådana ljud.

Har tillgodo:

Nexus (Går ej och göra egna ljud dock)

V-Station (Inte komplicerat att göra eget ljud. Dock väldigt jobbigt att försöka spara! Har gjort 4-5 st egna och när jag sparar så åter det går de till orginalet.)

Zeta+ (Väldigt komplicerat... ser det ut som, och har prövat och är det jobbigt som det ser ut?)

Vanguard (Inte jobbigt, inga direkt bra grundljud till Fjortisdunk (Eurotrance))

Junglist (Inga bra grundljud måste ratta orendligt.)

Predator (Väldigt bra grundljud dock den största och mest jobbigaste altenativet för att göra ett bra lead över 101 saker att välja mellan när du ska bestämma vilken form osv... ser ut pro ut.)

Bass-Station Grundljuden är sådär, och verkar vara väldigt lätt att ändra ljudet.!

- - - -

Effekterna i mixern ska tydligen på verka ljudet rätt bra som Flanger, Flangus, o.sv. Undrar om ni kan förklara vilka effekter man kan använda för att få det perfekta techno/bass/attack/ ljudet.

- - - -

Har ni några andra VSTis att bidra med så vore jag tacksam om ni nämde dem och deras fördel. Just nu letar jag efter BASS/LEAD ljud speciellt bass, den ska låta i stil med Rob Mayth/Laser Inc/Basshunter.

kommer inte använda original ljuden utan ska försöka ändra dem så gott jag kan både i plugin & Mixer.

Tacksam för hjälp.

Är 3xOsc bra för att göra bass isåfall skicka ett preview om du har lust hur bass kan låta i det.

Vill bara påpeka att har hållit på att göra denna låt ganska länge och bestämde mig idag, att försöka göra om ljuden. Sen även om du har något att göra Hands up bass,lead VSTi med så säg till!

Tack!

Redigerat av Nemthon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du tycker att orginal ljuden i Nexus är B så vet jag inte vad du är ute efter.

Orginal ljuden är precis perfekt för det du vill göra - Fjortisdunk.

Om du inte kan använda ljuden i Nexus till just det då kan du nog inte använda mycket annat.

Och de syntar du har fungerar alla perfekt till att göra ljud du är ute efter.

Du behöver inga fler.

Sen finns det inga generella effekter till att få till ett perfekt "ljud".

Alla ljud kräver olika effekter. Och du kan få ett speciellt ljud låta annorlunda med effekter.

Men det kan man inte säga på rak arm.

Testa dig fram och när du hittar nånting du gillar så kör du på det.

Flyttar denna från FL forumet till Instrumentpluggar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare..

Kan du inte få fram det ljud du vill med den arsenalen så kommer du inte lyckas med någon annan synth heller.

Lär dig vad de olika funktionerna i syntharna gör. Det du behöver ha koll på är:

Vågformer: Saw, Square och Sine (det finns ett helt gäng med andra), men de flesta leads och basar går att göra med de tre.

Cutoff och Resonance: Hög Cutoff och Låg Resonance brukar vara grunden, vrid på dem och lyssna vad som händer.

ASDR (Attack, Sustain, Decay och Release): Vanligtvis finns det två, där den ena påverkar ljudets egenskaper.

Sen finns det en hel drös med andra funktioner men det varierar mellan olika vst-instrument.

I och med att nexus är en rompler så saknar den oscillatorer (vågformsväljare). Men den har bland annat ADSR-envelope och Cutoff och Release, en bra trancegate, en arpeggiator, möjlighet att ställa in portamento m.m. vilket gör att man kan ändra grundljuden en hel del..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det här är problemet för många. De vill få till bra ljud men vill inte eller orkar inte ta sig tid att lära sig en synt från grunden. Istället tror man att lösningen är en annan synt, effekter etc. De som har det här som sitt levebröd har spenderat hundratals timmar lära sig olika syntar och skruvat, skruvat och skruvat. Det finns inga genvägar som en ny synt etc. De flesta bra ljud som hörs på låtar är allt som oftast också lager på lager av syntljud. Håller man på att bara leta efter de perfekta ljuden blir det inte mycket gjort musikaliskt. Det är trots allt viktigare att det är en låt man är nöjd med. Det är trots allt det som folk lyssnar på. Är det en bra melodi kommer det ha större betydelse för ljudet än tvärtom. Det är inte syntljud som åstadkommer en bra melodi. Finns gott om låtar både med syntljud, gitarr etc. som är ganska så tråkiga, enligt mig, men eftersom låten är bra bryr man sig inte så mycket om det. Det är låtarna som det börjar och slutar med. Det perfekta ljudet finns inte heller.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Nu vet jag vad jag behöver träna på trodde jag behövde fixa mera soundbanks för, Men jag hade fel. Nä jag skickade min låt till en producent namn vid Johan Badh, han tyckte det lät B. Och syntharna jag hade plockat fram var Nexus & Bass-Station. Nu förstår jag även att orginalljuden är inte B, däremot för att få grymma ljud som b.la. Basshunter/Secondtunez/Laser Inc/Johan Badh. Krävs det en del rattning och faktum är att man behöver inte ratta man kan använda Nexus/Z3eta+/Vanguard/V-station m.m. till fullo krävs bara små justeringar för att det kan låta pro.

Jag har suttit en hel helg nu och rattat. Dock så använde jag "3Oscx, WASP, Sythus (Stavning?!)" För jag vill hellre göra kraftfullare ljud i 3Osc än V-station som har ett kraftfullt ljud från början.

Nu förstår jag varför FL tar 3-5 år att lära sig fullt ut. Då gäller de inte bara själva programmet utan, sytharna i sig, mixxern osv.

/ Äventyret med Sytharna fortsätter. Håll till godo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på lite om hur syntar fungerar i allmänhet. Kan du en synt kan du applicera den kunskapen på nästa synt.

Du borde nog också öva på mixningen, ofta man kan få rätt simpla saker att låta riktigt bra om man är duktig på att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på lite om hur syntar fungerar i allmänhet. Kan du en synt kan du applicera den kunskapen på nästa synt.

Du borde nog också öva på mixningen, ofta man kan få rätt simpla saker att låta riktigt bra om man är duktig på att mixa.

Något bra tips där man kan läsa sig till synthen? Siter, samt mixeffekter till leadsen. om ni vet någon bra sida utom Manualen så vore det tacksamt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...