Jump to content
Annons

Hantering av firewire


Jutti

Recommended Posts

Hej,

jag har aldrig använt firewire förut men nu köpt mig ett fireface 400 och för att vara på säkra sidan lyder min fråga som sådan:

Har hört att man ska passa sig för att koppla ur kabeln medans kort/dator är igång....

Gäller detta endast om 6-pins används då den matar ström...

I såna fall, räcker det med att ljudkortet är avstängt eller bör man även stänga av datorn?

Mvh - Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

jag har aldrig använt firewire förut men nu köpt mig ett fireface 400 och för att vara på säkra sidan lyder min fråga som sådan:

Har hört att man ska passa sig för att koppla ur kabeln medans kort/dator är igång....

Gäller detta endast om 6-pins används då den matar ström...

I såna fall, räcker det med att ljudkortet är avstängt eller bör man även stänga av datorn?

Mvh - Jocke

Du ska ha datorn avstäng då du kopplar i/ur, oberoende av 4- eller 6-pinnars. Lika bra att även ha ljudkortet avstängt tycker jag.

(Så står det iaf i min ljudkortsmanual.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ha datorn avstäng då du kopplar i/ur, oberoende av 4- eller 6-pinnars. Lika bra att även ha ljudkortet avstängt tycker jag.

(Så står det iaf i min ljudkortsmanual.)

Hoppsan, jag brukar då o då plugga in och ur min 4-pins fw ur laptopen, eftersom jag använder datorn till annat än musiken, och då vill man sitta nån annanstans o tex skriva. Har ett Echo Audiofire 2. Än har jag inte sett några problem med det.

Vad kan hända enligt din manual oioioi om det står nåt om det?

//daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, jag brukar då o då plugga in och ur min 4-pins fw ur laptopen, eftersom jag använder datorn till annat än musiken, och då vill man sitta nån annanstans o tex skriva. Har ett Echo Audiofire 2. Än har jag inte sett några problem med det.

Vad kan hända enligt din manual oioioi om det står nåt om det?

//daniel

Min manual säger

"IMPORTANT: Do not connect or disconnect bus-powered M-Audio, or 3rd party FireWire devices

while your computer is running (i.e. no “hot-plugging”). Make all FireWire cable connections while the

computer is powered off.

Reports have come to our attention of isolated problems when hot-plugging IEEE 1394

(aka “FireWire”) devices, including, but not limited to devices of the M-Audio FireWire family.

Hot-plugging refers to making connections to1394/FireWire ports while one or more of the

devices (including the computer) are still powered on. There have been rare occurrences when,

after hot-plugging, either the FireWire peripheral or the host computer’s FireWire port are rendered

permanently inoperable.

Please consult the Knowledge Base in the Support section at www.m-audio.com for updates on this

important issue."

http://www.m-audio.com/images/global/manua...610_UG_EN01.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är det som är det konstiga, det ÄR gjort för hotplugging, men ljudkortstillverkarna verkar tycka annorlunda. Jag skulle tippa att det beror på att de eller fw-korttillverkarna frångått standarden på något sätt i snålhetsiver. Satt och felsökte en kompis m-audio-kort och där lyckades jag provocera fram en blue-screen genom att hotplugga (tänkte mig inte för). Taskiga drivrutiner/hårdvara om ni frågar mig.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Satt och felsökte en kompis m-audio-kort och där lyckades jag provocera fram en blue-screen genom att hotplugga

Vad menas med det? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte de bakomliggande orsakerna men mina leverantörer har alltid sagt att datorn skall vara avstängd när firewire kopplas i eller ur. De har bara sagt saker som att det kan hända otrevliga saker. På skolan har vi externa firewirediskar. Vid ett par tillfällen har firewiresladden till dessa kopplats ur medans ett musikprojekt varit igång. Ett par gånger gick det bra. En gång ville firewiredisken inte hittas av datorn. Jag kommer inte ihåg exakt hur vi löste det men vi hade ett helsicke i ett par dagar med att felsöka, ringa runt och en massa problem - för att inte nämna oron för att en massa material var borta. Till slut löste vi det, kommer inte riktigt ihåg hur, men det projekt som hade varit igång när eleven drog ur kabeln fick vi aldrig att fungera igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med det? 😲

Ledsen för fikonspråket, hela datorn hängde sig alltså efter att jag förhastat pluggat ur ljudkortet med strömmen på. Det borde inte inträffa om drivrutinen till kortet och operativsystemet är välskrivna. Vet inte om det var XP eller drivrutinen som var boven här, skulle tippa att båda hade sin del i saken.

Poängen är att man inte bör hotplugga firewire-enheter i onödan. Enligt standarden och teorin skall det gå utmärkt, men i praktiken verkar det inte som att alla tillverkare bryr sig om att följa standarden till punkt och pricka. Det är synd tycker jag, det verkar ju gå med USB, varför inte med FW? Till följd av det rekommenderar en del (de flesta?) tillverkare att man inte hotpluggar firewire-enheter. Personligen tror jag att det bara är vissa kombinationer av kontrollerkort och utrustning som har problem, men tillverkarna tar det säkra före det osäkra.

PS. Hittade en förklarande sida med lite mer info. Det är alltså den fysiska 6-pinnars kontakten som kan orsaka problem med kortslutning om man pluggar in den snett. Hoppas dom löst det i den nya kontakten. 4-pinnarskontaken borde inte ha samma problem (gissar jag) iom att den bara har signalstiften och ingen strömförsörjning.

PS2 Mer info

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...