Jump to content
Annons

Vad är detta för effekt? / Hur gör man den?


lawrencee

Recommended Posts

Annons
ehm... delar du ut musik som du inte har rätt till?

Lägg ut en länk på Youtube istället..

Det är absolut förbjudet att använda forumet som illegal fildelningssida.

Gör om - Gör rätt - På momangen!

Det är ingen låt? utan en laglig acapella

Link to comment
Dela på andra sajter

I grunden är det reverse (kanske dock finns nåt finurligt ord för det?), samma som används vid reverse cymbal.

Klippet spelas helt enkelt bara baklänges, vet dock inte hur det går att få till i FL.

Tämligen simpel grej, någon vänlig själ borde kunna förklara det.

I mitt tycke är det förbannat jobbigt vid allt annat än cymbaler, iofs, påminns om en fångövning då det var kvinno/barn-skrik/gråt i 12timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

reverse reverb eller helt enkelt baklänges reverb.

Vet ej hur man gör i fl studio men i andra daws så så vänder man på audiofilen man vill ha effekten på. lägger ett reverb på. sedan vänder man på audiofilen igen med reverbet inbrännt i ljudet. detta resulterar i att man får ett baklänges reverb

hoppas det fungerar för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

låt säga att du har ett ord som säge hej, cutta ut så att du bara har bokstaven "H" kvar, lägg på reverb ganska mycket,reversa, sen innan du sparar så spara dra ut timelinjen ganska långt beroende på hur långt du vill att ordet ska låta, exporta ,importa, reversa

Link to comment
Dela på andra sajter

valle-89 (oregistrerad)
Tjenare! Vad är det för effekt på den här vocalen? Och hur gör man den? Använder FL Studio. Precis i början, precis som att rösten "stegrar" in eller vad man ska säga.

http://www6.zippyshare.com/v/91602641/file.html / http://www.speedyshare.com/440419131.html

Fan vikken schysst fråga:P

E inte de sådär man gör typ skrääckfilmsljud?

Man drar nå ramsa på latin (baklänges) o så gör man sådär som Muncken87 sa. Då blir det ju framlänges latin med fett konstigt sound som man använder i massa b-excorsist-filmer?😮

...där vandrade tankarna iväg...

Link to comment
Dela på andra sajter

låt säga att du har ett ord som säge hej, cutta ut så att du bara har bokstaven "H" kvar, lägg på reverb ganska mycket,reversa, sen innan du sparar så spara dra ut timelinjen ganska långt beroende på hur långt du vill att ordet ska låta, exporta ,importa, reversa

Översättning:

cutta - cut (klipp ut)

reversa - reverse (omvänd/baklänges)

timelinjen - timeline (tidslinjen)

exporta - export (exportera)

importa - import (importera)

Sorry, jag var tvungen.. Men jag garvade röven av mig när jag läste detta... Inget illa menat. 🙂

Kul om det verkligen heter så i FL...

Link to comment
Dela på andra sajter

Muncken87 (oregistrerad)

ledsen om man var otydlig men det är så det funkar, annars läs denna

in simple terms, it's like this:

- Make your synth/vocal/whatever as it would be without the reversed reverb

- Export/bounce to wav

- Open in an audio editor (or your sequencer - I prefer an external audio editor though) and reverse the wav

- add reverb (experiment with the feedback and wet/dry mix)

- reverse it again

- save as wav

- open it in your sequencer and place it on an audio channel so it lines up with the start of the sound. You may need to snip the end and add a small fade out as it overlaps with the start of original sound.

/J13

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...