Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är rätt sugen på att köpa en begagnad bärbar dator, bl.a. för att använda vid mobila inspelningar tillsammans med ett firewire-ljudkort samt en extern hårddisk. Tror ni att en Compaq Armada m700 (PIII 700MHz, 320Mb RAM) räcker för att spela in 8 kanaler (32bit / 44khz) i Cubase SX2?

Jag använder som sagt min externa USB2.0-disk (kopplas till ett USB2-PCslot-kort).

JJ

Annons
Postat

All mixning kommer jag alltså att göra på min stationära dator. Den bärara ska enbart användas som "bandspelare".

JJ

Postat

Mm... men om vi bortser från att det är en bärbar. Har ni erfarenhet av att spela in med en PIII 700MHz med 320Mb RAM?

JJ

Postat

Jag tror det kommer att funka bättre med en resursnålare sequenser än SX2. Du skulle kunna pröva en äldre cubasis om du har någon sån liggande. SX kan öppna äldre cubaseversioners dokument, när du sedan ska mixa i den stationära (förutsatt att du kör cubase i den då allstå).

Postat

Om du ändå skall mixa i en bättre dator så kan du väll använda något gammal fullt program och komma upp i en massa spår precis som mannen ovanför föreeslår. Ett tips är att inte köra XP på din laptop. Det kommer att göra den tusen gånger segare. Du kanske änven kan överväga att ha en något lägre bitrate. Mest för att jag tror inte många äldre program har 32, men jag kanske har hållt på lite för kort tid för att utala mig.

Roll_over (oregistrerad)
Postat

Jag har en 700 mhz med 320 mb ram och det går att spela in på , men det är verkligen inte att rekomendera!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.