Jump to content
Annons

Tips på sångmic!


MacMan (oregistrerad)

Recommended Posts

MacMan (oregistrerad)

Hej!

Skall köpa en ny sångmikrofon till min hemmastudio och skulle vilja ha tips om en prisvärd och bra sådan!

Vet att det finns en djungel av mikrofoner där ute, men kanske finns det några få som sticker ut... Och som sagt, det är ingen proffsstudio på något sätt utan mer en hemmastudio för demos... vill ju å andra sidan inte ha vilken skit som helst utan någon bra!! Använder min iMac med Logic och Apogee Duet som ljudkort ifall det skulle spela in i mitt val av mic..?

Tack på förhand //

MacMan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vilken budget har du på en mick? Kan vara bra att veta.. 2000:-/5000:-/15000:- ??

Jag ska också köpa ny mick framöver. Jag hade tänkt mig runt 2000-4000 kr. Det ska vara till hemstudion. Nytt ljudkort ska också införskaffas. Jag vill få ett riktigt bra ljud!

Tips?

/nirpan

Link to comment
Dela på andra sajter

ericsson91 (oregistrerad)

Röde NT2-A!

Grym mikrofon som jag använder själv i min hemmastudio!

Ca. 3000kr

Redigerat av ericsson91
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska också köpa ny mick framöver. Jag hade tänkt mig runt 2000-4000 kr.

Några förslag:

BLUE Bluebird

LineAudio Design SM6i

Violet Design Black Knight

ADK Hamburg

Hämta gärna smakprov på hur de kan låta, på min testsite. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MacMan (oregistrerad)
Vilken budget har du på en mick? Kan vara bra att veta.. 2000:-/5000:-/15000:- ??

Hej igen!

Antar att den ligger mellan 2000-4000! Finns det något gott för en så liten peng?

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Antar att den ligger mellan 2000-4000! Finns det något gott för en så liten peng?

Tacksam för svar

De jag nämnde är trevliga micar som ligger under 4000:-. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag nämnde är trevliga micar som ligger under 4000:-. 😆

Jag har läst mycket om dynamiska och kondensator mickar. Men ändå blir jag inte klok på det.

Jag ska spela in Akustisk gitarr och sång. Ska jag ha kondensator eller dynamisk mick?

tack ☺️

/niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst mycket om dynamiska och kondensator mickar. Men ändå blir jag inte klok på det.

Jag ska spela in Akustisk gitarr och sång. Ska jag ha kondensator eller dynamisk mick?

JA! 😆

Nåja - skämt åsido. Jag tycker att det är trevligare med kondensatormicar, men det är ju ofta en smaksak vad man ska använda - och egentligen finns det inget "ska" i sådana sammanhang... Kondensatormicarna ger som regel ett bättre ljud (tycker jag), men om det är i hemmiljö. så är det ibland bättre med dynamiska, eftersom de har ett mindre upptagningsområde och alltså inte fångar upp lika mycket av rummets ljud och ljud utifrån.

Själv använder jag oftast kondensatormicar när jag spelar in i min hemstudio. Dynamiska micar skulle jag välja främst till trummor och uppmickad gitarrstärkare, men inte till sång och acke.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

JA! 😱

Nåja - skämt åsido. Jag tycker att det är trevligare med kondensatormicar, men det är ju ofta en smaksak vad man ska använda - och egentligen finns det inget "ska" i sådana sammanhang... Kondensatormicarna ger som regel ett bättre ljud (tycker jag), men om det är i hemmiljö. så är det ibland bättre med dynamiska, eftersom de har ett mindre upptagningsområde och alltså inte fångar upp lika mycket av rummets ljud och ljud utifrån.

Själv använder jag oftast kondensatormicar när jag spelar in i min hemstudio. Dynamiska micar skulle jag välja främst till trummor och uppmickad gitarrstärkare, men inte till sång och acke.

Tack för hjälpen! kondensatormick it is! 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...