Jump to content
Annons

Synten då?


Larzolov

Recommended Posts

Hej, jag håller på att bygga mig en studio/replokal, så jag tänkte satsa på en dator med ett firewire "ljudkort", vill ha ett med 10 ingångar för att kunna spela in hela bandet på en gång.

Men jag ska ju åxå lajja lite och göra egna inspelningar, och eftersom det var ett tag sen jag höll på med ljudkort och syntar ....så undrar jag: Köper man en synt i dagsläget eller använder man bara mjukvarusyntar? Ska man satsa på en bra synt för flera tusen eller bara tjacka ett midiklaviatur? Och... en pinsam fråga, finns nån synt på dagens ljudkort eller är dom bara skapta för HD-inspelning?

Hjälp mig lite grabbar..... jag måste komma ikapp lite med synt-biten ;o)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver ju inget klaviatur för att hålla på med mjukvarusynthar. Testa köra lite mjukvara och se om du gillar det. Annars kan du ju börja kolla på lite hårdvarusynthar. Pröva sig fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

En mjukvarusynth är svår att få med sig live. (Extra krångel med datorn om inte annat.)

En hårdvarusynth är dyr, men krashar inte.

En hårdvarusynth har mer "känsla" med reglage etc.

En mjukvarusynth är lätt att fixa presets till och spara kors och hämta från banker online.

Finns faktiskt bra OCH gratis mjukvarusyntar.

Kanske inte ger dig mindre beslutsångest, men kanske lite att väga in i din fråga. Vad ska ni/du göra för musik. Spela mycket live? Utrymme? Ljudbild?

Själv skulle jag vilja hävda att man kommer väldigt långt med mjukvara idag, så det är nog mest upp till dig och hur du vill arbeta.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall tycker jag du ska köra mjukvara med en eventuell midiklaviatur. Finns finfina mjukvaru pianon (flyglar... jag vet...) som white och black grand.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag såld på hårdvara...

Men ska du aldrig spela live klarar du dig säkert lika bra med mjukvara, jag däremot skulle köpa hårdvara även om jag inte spelade live.

Är fullkomligt kär i mitt nyförvärv Alesis ION, för att inte tala om trotjänarna XP30 och MOTIF..... nåja.. ska nog sluta skriva nu. 😉

En sak till dock, om du komponerar på keyboard så köp iallafall en hårdvarusynth, tar alldeles för lång tid att starta upp dator osv när man får en idé.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också en hårdvaru-slav, så gissa vad jag röstar på... 🙂

Åtminstone en riktig synth (som även kan användas som MIDI-klaviatur) borde va ett krav i varje studio...! 🙂

En hårdvarusynth är dyr, men krashar inte.

Behöver faktiskt inte va så dyra, kan hitta ganska så trevliga grejer för ~3000:- begagnat. (Och jag har faktiskt varit med om att en av mina synthar har krashat vid ett par tillfällen...)

En mjukvarusynth är lätt att fixa presets till och spara kors och hämta från banker online.

Faktiskt i stort sett lika enkelt till en hårdvarusynth, så länge den har MIDI... Inget som borde hindra nån från ett köp.

Och... en pinsam fråga, finns nån synt på dagens ljudkort eller är dom bara skapta för HD-inspelning?

Näpp, inte de som är gjorde för studiobruk iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvarusynthar är definitivt ett komplement till dagens mjukvarustudios. Det är inte alltid CPU'n räcker till, och då är det bra att ha extern hårdvara som fixar jobbet istället 😉. Eller också kan man vara som mig och många andra (som också skrivit i den här tråden) att man är såld på hårdvara 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en sån där som kör "phase distortion"-syntes (eller vad det nu kallas)?

Jag använder den enbart som midi-keyboard, men den har lite noise modulation och ringmodulation å sånt. Kanske var häftigt när det kom? Framför allt har den knappar stora som frimärken! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder den enbart som midi-keyboard, men den har lite noise modulation och ringmodulation å sånt. Kanske var häftigt när det kom? Framför allt har den knappar stora som frimärken! 😄

😛

Låter spännande! 😱 Allt som är lite udda är kul....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för alla inlägg.... ska kolla lite beg syntar. Det värsta är att när man väl köper nått så vill man inte snika, så det slutar väl med en fin synt......triton verkar fina 😛

Sök på forumet så lär du hitta lite tips och råd på bra & prisvärda synthar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Rikter du dig mot hårdvaru synthar av första klass läs min tråd!

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=27&t=5715

Där kan du läsa om min fråga!

Jag har valt att köpa en Yamaha motif ES8

men du kan ju säkert nöja dig med en ES6 iom att du inte ska spela live!

Det står skrivet om Korg triton synthen... Krånglig midi interface!

Läs igenom tråden o du får en bra svar angående hårdvaru synthar av högsta kvalitet!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dessutom...

Vart hittar man mjukvarusynthar med riktiga analoga filter, oscillatorer, etc??

Ibland räcker inte 1:or och 0:or till... 🙂

Skall du ha riktiga analoga filter får du väl använda riktiga analoga syntar.. Som Farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till ett perfekt ljud" eller nåt sånt..kommer inte riktigt ihåg det ordagrant.

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dessutom...

Vart hittar man mjukvarusynthar med riktiga analoga filter, oscillatorer, etc??

Ibland räcker inte 1:or och 0:or till... 🙂

Skall du ha riktiga analoga filter får du väl använda riktiga analoga syntar.. Som Farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till ett perfekt ljud" eller nåt sånt..kommer inte riktigt ihåg det ordagrant.

//Nisse

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, om jag får be!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dessutom...

Vart hittar man mjukvarusynthar med riktiga analoga filter, oscillatorer, etc??

Ibland räcker inte 1:or och 0:or till... 😄

Skall du ha riktiga analoga filter får du väl använda riktiga analoga syntar.. Som Farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till ett perfekt ljud" eller nåt sånt..kommer inte riktigt ihåg det ordagrant.

//Nisse

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, om jag får be!

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...