Jump to content
Annons

Konsumtion, enda lösningen på fattigdom?


Kossa

Recommended Posts

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

  • 4 veckor senare...

Det är ju sjukt att vi SKAPAR behov. Endast för att få jobba. Varför? Och vem fan vill arbeta? Har vi inte behov som behöver fyllas så det räcker? När jag läste företagsamhet fick jag lära mig att skapa behov. Vi producerar skit. Jag tror ingen blir lycklig av att konsumera. Och miljöproblemen på det så är ju saken klar. Förändring.

Är det någon som har ett alternativt ekonomiskt system på lut? Eller vet någon bok eller något som tar upp saken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kraftigt bryta folks konsumtionsmönster är närmast ett revolutionärt förslag. Det är mycket svårt, men visst skulle vi tjäna på att handla svenskt OM svenska varor var billigare, bättre, roligare etc i alla lägen.

Att utbudet av varor är för stort i samhället totalt, att vi producerar för mycket, är sant om man beaktar miljökrav och vill få ned utsläppssiffrorna ännu mer. I förlängningen kommer naturen att se till att så sker antagligen.

Om vi inte producerade nånting - hur ser farbiksutsläppen ut då? Att minska omfånget av utbudet för konsumtionsbruk skulle ses som ett steg tillbaka i vår välfärd, men den kan man ju mäta på olika sätt. Producerar vi mindre kommer sannolikt även tillväxten att minska och gå bakåt.

Inflationen skulle initialt öka, men på lång sikt förhoppningsvis försvinna. Arbetslösheten öka (om vi mäter den på samma taffliga sätt som vi gör idag), men reallönerna inom vissa sektorer skulle stiga. Det viktiga att beakta här är att importinnehållet är stort i vår handel idag, större än det var för ett antal decennier sedan - så om man ska göra deskriptiv statistik över förhållandena över tid blir det svårare, men man gör ett urval då.

//:debatt

Måste verkligen så många jobba som idag för att ett samhälle ska fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju sjukt att vi SKAPAR behov. Endast för att få jobba. Varför? Och vem fan vill arbeta? Har vi inte behov som behöver fyllas så det räcker? När jag läste företagsamhet fick jag lära mig att skapa behov. Vi producerar skit. Jag tror ingen blir lycklig av att konsumera. Och miljöproblemen på det så är ju saken klar. Förändring.

Är det någon som har ett alternativt ekonomiskt system på lut? Eller vet någon bok eller något som tar upp saken?

Skapa behov? Jojo. Människor är får som inte vet någonting, utan konsumerar vad än de stora kommerserna visar upp i TV-rutan. Visst är det så du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jo, det är väl ungefär så det fungerar. Ett lysande exempel är ju "pet rock" från 70-talet, som gjorde en kreativ herre miljonär på att sälja stenar xD

"The instruction manual contained several commands that could be taught to the new pet. While "sit" and "stay" were effortless to accomplish, "roll over" usually required a little extra help from the trainer/owner. "Come" was found to be impossible to teach, but "attack" was fairly simple (also with some additional help from the owner)." [källa:Wikipedia]

🥰😄🙂😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...