Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, jag undrar om soundet blir mycket bättre med ett mick bås! Så .. Någon som kan svara på det? 🥰

Jag har tänkt att köpa ett för en billig peng som är 70cm brett, 90cm djupt & ungefär 206cm högt! Är det något att satsa på?

Annars hur stort borde det vara? En av mina polare fick ett mick bås av någon men hans inspelningar låter bara otroligt burkiga och instägda .. Varför blir det så?

Jag spelar in med en Röde K2, alltså en rör mick för den som inte vet.. rör mickar låter ju lite mer "dirty" eller hur man ska säga tycker jag så då kanske det blir dåligt med ett mick bås? aja, jag är inte så kunnig om detta så jag behöver verkligen hjälp 😄 och jag vet ju att ni här på forumet kan mycket om sånt här så snälla hjälp mig! 😉

Mvh Douglas

Annons
Postat

Ljud behöver en del utrymme för att låta bra, så ett litet sångbås har väldigt liten chans att bli bra. Är det dessutom dämpat mycket med tunna material, som draperier, mattor e dyl, så sugs all diskant upp medan mellanregister och bas lämnas opåverkat - med burkigt och dovt ljud som oundviklig följd. :rolleyes:

Det bästa du kan göra, är i stället att dämpa ett hörn i ett lagom stort rum med någon form av absorbenter längs väggarna in i hörnet, ställa dig i hörnet och sjunga ut mot rummet. Har du en cardioidmic, så tar den nämligen upp väldigt lite från sin baksida, men mycket från framsidan - och ljudet som reflekteras från väggen du har bakom ryggen, dämpas ju då av absorbenterna. Eventuellt kan du också behöva sätta upp absorbenter i taket där du står också. Om du fortfarande har för mycket rumsljud, så kompletterar du sedan med en mikrofonskärm, som t ex sE Electronics Reflexion Filter, SM Pro Audio MicThing, Vicoustic Flexiscreen eller liknande.

drloop (oregistrerad)
Postat

Små bås är dessutom klaustrofobiska och det blir varmt.

Postat

tack så mycket claes för så snabbt svar 😄

Okej jag förstår! Då ska jag inte köpa dedär båset ..

Just nu har jag såhär när jag spelar in: ett helt ok stort rum som är ändå rätt mycket "isollerat" för att vara ett helt normalt rum!

Alltså när jag spelar hög musik hör man knappt ut t.ex ..

Jag har ställt micken i ett hörn bakom har jag ställt två madrasser(rättså tjocka) och sen har jag en T.bone micscreen!

Men alltså när jag t.ex tar i ibland låter det konstigt .. en jag känner sa något om att ljudet studsar nånting blabla :rolleyes: fattade inte så mkt haha

men det är tillräckligt jobbigt att det låter sådär! Därför tänkte jag först skaffa ett bås för det tar bort det tror/trodde jag.

Mvh Douglas

Postat

Jag skulle ha testat att ta bort både madrasser och mickscreen. Står man supernära och sjunger blir det väl inte mycket rum med som hörs. Backar man en bit får man en gratis rumsplugg.

Jag tycker det går bra utan nånting. Fast rummet är ganska dämpat, och kåken av trä med spån i väggarna.

Postat
tack så mycket claes för så snabbt svar 🙂

Okej jag förstår! Då ska jag inte köpa dedär båset ..

Just nu har jag såhär när jag spelar in: ett helt ok stort rum som är ändå rätt mycket "isollerat" för att vara ett helt normalt rum!

Alltså när jag spelar hög musik hör man knappt ut t.ex ..

Jag har ställt micken i ett hörn bakom har jag ställt två madrasser(rättså tjocka) och sen har jag en T.bone micscreen!

Men alltså när jag t.ex tar i ibland låter det konstigt .. en jag känner sa något om att ljudet studsar nånting blabla 😆 fattade inte så mkt haha

men det är tillräckligt jobbigt att det låter sådär! Därför tänkte jag först skaffa ett bås för det tar bort det tror/trodde jag.

Mvh Douglas

Hej!

Det är klurigt att få till sin hemmiljö till studiomiljö,

Av det jag utläser från ditt inlägg så verkar det som att du satsar på att dämpa upp bakom micken. Tänk snarare, som Claes redan påpekat, att du dämpar upp bakom DIG, och sjunger ut i det fria. Behåll ditt hörn, men ställ dig med ryggen mot det och sjung ut i rummet.

Det man vill undvika vid sånginspelning är tidiga reflektioner, i synnerhet reflektioner som kastas tillbaks från en madrass som sugit åt sig endast de höga frekvenserna. Bumlighet blir bara förnamnet då.

Jag har själv en T.Bone micscreen, och har märkt att man får passa sig lite. Jag når bäst resultat när jag vinklar upp en liten bit och drar micken lite längre ut ifrån skärmen.

Är du en händig man med stort tålamod och lite pengar över rekomenderar jag dig att läsa på lite om akustikbehandling här på forumet. Verkar som att du behöver lite diffusorer ihop med dina absorbenter!

Kolla i Byggtrådarna, och främst kanske i Crunchers mastodont-tråd, inte minst för den underhållande läsningens skull!

Lycke te´

Mvh Erik

Postat

Hej igen 😮 tack så jätte mycket för alla svar! Så skönt att man alltid kan vända sig hit om man har ngt man undrar över.

Nu har jag en annan fråga .. Tycker ni att jag borde göra som typ cruncher eller något liknande att fixa sånna grejer han satt upp ?

bas fällor osv.. Eller bas fällor kanske inte är speciellt nödvändigt i inspelningsrummet? Eller jag har min mick och allting i samma rum så jag vet inte..

Rummet jag spelar in i är ungefär 2 ½ meter brett och 4 - 4 ½ meter långt/djupt! Vad tycker ni?

Just nu har jag ju ställt micken i ett hörn jag har två madrasser bakom micken sen en The T.bone micscreen "framför"!

Tacksam för svar 😄

Mvh Douglas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.