Jump to content
Annons

jag behöver ett ljudkort med fantommatning


eriks

Recommended Posts

Hej! Jag behöver ett ljudkort, med fantommatning, för det har jag hört att man behöver om man har en kondensatormick (vilket jag också tänkt köpa). Jag behöver inget annat speciellt till ljudkortet, midi kanske skulle vara bra.

Jag har försökt hitta det billigaste, och det verkar ligga runt 2500 kr. Låter detta rätt?

Nu har jag tröttnat på att leta och vill köpa. Så jag gick in på ett ställe musikcentralen.se för att köpa Edirol UA-25. Det har jag nämligen fått rekomenderat att det var ett kort med fantommatning. Men på deras hemsida står det ingen om att det har fantommatning.

Till frågan: Tror ni att Edirol UA-25 är ett bra ljudkort för mina behov? Och var hittar man det som billigast?

MVH Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
varför inte köpa audiophile 2496 och en behringermixer...? blir väl 1600kr med 500mixern?

Jag hade också köpt ett Audiophile 2496 och en liten mixer till.

Jag tror Tapco 6306 som mixer kan bli riktigt bra.

Personligen hade jag tyckt att en mixer från Tapco skulle kännas säkrare än en mixer från Behringer/Alto.

Du kan ju kolla in:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5039&hl=alto

Det blir strax över 2000 spänn sammanlagt, så det blir ju lite billigare än vad du tänkt. 😆

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

UA25 från Edirol har fantommatning på de båda mikrofoningångarna, och dessutom en högohmig instrumentingång, så det bör säkert fungera för dig. Dessutom låter det väldigt bra.

Ett Audiophile 24/96 plus en Tapcomixer är inte heller något problem, men det blir ju smidigare med ett enda litet USB-ljudkort. Tänk bara på att USB-ljudkorten inte fungerar klockrent med riktigt alla datorer. Kolla med din musikaffär så det säkert passar. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är fördelen med att köpa det istället då?

Billigare är lättare att kontrollera.

Det är väll mycket roligare att rätta på en riktig mixer än att rattta med musen i datorn? 😆

USB-kort är inte att rekomendera om du ska använda din dator till något annat än musikskapande också. Jag har bland annat ett M-Audio Audiophille USB, och det funkar typ bara till mina musikprogram, inget annat.

Men till musikprogrammen funkar det skitbra till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för alla svar.

Jag har nog ändå tänkt att ha ett ljudkort, för att jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt. Men nu när jag söker på detta edirol-kort så finns det bara att köpa hos halméns musik, men de har det inte i lager.

Vad kan jag köpa för ljudkort som är likvärdigt?

MVH Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för alla svar.

Jag har nog ändå tänkt att ha ett ljudkort, för att jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt. Men nu när jag söker på detta edirol-kort så finns det bara att köpa hos halméns musik, men de har det inte i lager.

Vad kan jag köpa för ljudkort som är likvärdigt?

MVH Erik

Echoaudio Gina3G. Har ett själv, och är mycket nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...