Jump to content
Annons

Vista eller XP med i7 processor


busse

Recommended Posts

Vista eller XP då man har en i7 processor? Är Vista bättre för att kunna utnyta mer ramminne och är det bättre för att uttnytja processorn maximalt. Kör just nu Cubase SX3 med XP men funderar på att testa Vista men vet inte om SX3 har några begänsningar för att utnytja 6Gb i ram och i7 processorn. Har gjort en tråd om detta i forumet för Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Spelar ingen roll om du kör Vista eller XP.

Du behöver en 64 bitars version av OS för att kunna använda dig av mer än 3 GB primärminne.

Viktigt att kolla upp.

Funkar ditt ljudkortsdrivrutiner under 64 bitars OS?

SX3 funkar det i 64 bitar?

Vissa pluggar kommer nog att sluta funka...

Eftersom du har en gammal version av Cubase kanske du måste uppgradera denna samt en del av pluggarna om dom inte har 64 bitars support.

Link to comment
Dela på andra sajter

XP är gjord för äldre plattformar, Vista funkar bättre på nya, speciellt bättre minnehantering...

SX3 funkar inte i 64 BIT, du kan därför bara köra det i 32 bitars läge, och därmed bara utnyttja drygt 3 gb minne.

Det är lite trist nu...att program tillverkarna inte har hunnit med..32 bit är ju fortfarande standard.

Men 6 GB och 64 Bit börjar ju helt klart bli vanligare nu...Och för i7 plattformen är ju just 6 GB minne och 64 bit det vanligaste...just nu..

Så det börjar bli bråttom för många tillverkarna nu att koda om till 64 bit.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej om jag fattar rätt, så är det i dagsläget ingen idé att byta till 64 bitars Vista utan att även uppdatera Cubase. Tror ni att 32 bitars Vista skulle funka bättre med i7 processorn än 32 bitars XP? Minnes hanteringen skall ju vara bättre på nåt vis i vista, eller är det en marginell skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker själv att windows 7 är det bästa operativsystem från microsoft som finns just nu. Dock så finns det ännu bara i beta. Kör själv med beta och det fungerar alldeles utmärkt. Snyggare och mer användarvänligare än vista, men tar samtidigt inte mycket mera i prestanda än xp.

Sen det där med 32 vs 64bit. En i7 processor, 6gb ramminne DDR3 + ett moderkort på det kostar bara det X antal tusenlappar. Om man har råd med det så tycker jag att man nog ska tänka på att uppgradera all mjukvara också. Och har du inte råd med både och, så dra ner lite på datorn prestanda och köp nyare ljudprogram. Allt handlar om att prioritera 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sitter o velar mellan XP64bit, XP 32bit och Windows 7 RC

Kör Cubase 5 och i7

Xp känns lite gammalt för en sån modern teknologi.

64bit känns som framtiden, och det kommer komma fler program för denna processor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter o velar mellan XP64bit, XP 32bit och Windows 7 RC

Kör Cubase 5 och i7

Xp känns lite gammalt för en sån modern teknologi.

64bit känns som framtiden, och det kommer komma fler program för denna processor.

Om du inte behöver använda mer än 3,5 Gb RAM; XP tills Windows 7 är testat och stabilt för vår värld (tycker jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte behöver använda mer än 3,5 Gb RAM; XP tills Windows 7 är testat och stabilt för vår värld (tycker jag).

Just ja, har inte tänkt att använda internet på datorn heller.

För att slippa all skit det kan innebära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställer en dator med i7 processor idag, ska köras ihop med cubase 5.

Det verkar fortfarande som om det säkraste (med kompabilitet och stabilitet i åtanke) är att köra på ett 32 bitars OS, dvs XP 32 eller Vista 32.

Är den ENDA skillnaden då att jag inte kan nyttja mer än 3 GB i ram?

Jag har väldigt svårt att uppskatta när 3GB inte är tillräckligt så är det någon som har en aning så får ni gärna hjälpa till.

Klarar man sig med 3 gb minnen om man kör:

Projekt med ~50 spår och massa kompressorer och EQs samt diverse effekter (delay, reverb, m.m.)

ett set Kraftslukande trumVST (superior drums, addictive drums, etc)

Lite VST-I synthar

ett eller ett par större orkesterpaket

------------------------------------------------------

Min fråga är helt enkelt ungefär när 3gb inte räcker till?

Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade först med Cubase 5 64 bit. Men det funka inte, nu har jag Cubase 32Bit på 64bitars Windows 7.

Själv kör jag på windows 7 och Cubase 5 64bit.

Funkar faktisk riktigt bra...

Det enda som inte funkar är mitt midi interface finns ej för 64bitars os...

Ska löda ihop ett snart som ska göra det.

Sitter med en core2duo e6600 och ett g:a Asus p5w dh deluxe och 4gig

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...