Jump to content
Annons

Adapter till effektpedaler


atb

Recommended Posts

Hej! Har en crybaby wahwah och en bosspedal och undrar om man kan använda vilken 9v-adapter som helst för att driva dessa.

På bossen står att man bara ska använda deras egen adapter men är detta bara för att tjäna pengar eller kan man använda t.ex. den jag länkar från clas ohlson här nere... Boss egna adaptrar kostar ju ganska mycket mer.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=58889518

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken som helst går inte.

Det måste först och främst vara rätt spänning (V) och rätt spänningstyp; växelspänning (AC) eller likspänning (DC).

Sedan måste det vara MINST samma strömstyrka (A eller mA) också.

Läs alltså noga vad som står på originaladaptern!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. undrar bara en annan sak.

Om man skulle sätta i fel adapter. Låt säga att man tar en med växelspänning när det ska vara likspänning, men det är rätt spänning och strömstyrka. Kan pedalen gå sönder då?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Varför skulle du vilja göra det ens? Använd en som stämmer överrens med det som behövs. Sen spelar det ingen roll vad märket heter. Det där med att endast använda deras är självklart bluff och säljtrick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte ha nån adapter för det första. Du ska ha en batterieliminator. Den omvandlar växelström (från väggen) till likström (i apparaten). Du kan inte göra fel om du använder rätt grejer. Kallas iofs också ac/dc-adapter ibland. Tar du en ac/ac-adapter däremot, så fungerar det inte och pjäsen exploderar. Växelström är en sådan ström som ständigt växlar riktning. Dessa växlingar upprepas cirka 50 gånger per sekund och kallas frekvens, vilken mäts i hertz. I Sverige har vi 230 volt och 50 hertz. Vi kan inte i regel se dessa växlingar med blotta ögat, men ibland kan de däremot höras och då i formen av nätbrum. Nu har jag förvisso ingen av dina, men om vi tar min gitarrpedal Ibanez AutoFilter AF201, så drivs den av ett fyrkantigt 9-volts batteri. Naturligtvis rekommenderar de att jag ska använda just Ibanez egen adapter AC-109 med spec-en: DC (direct current, likström), 9 Volt och 2 Ampere, men den finns knappast ens att köpa längre, då pedalen är en grym 70-talare original. Klart det går med ett annat märke på adapter, menar jag. Vanson heter väl ett märke som Clas Ohlson har?!

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Har en crybaby wahwah och en bosspedal och undrar om man kan använda vilken 9v-adapter som helst för att driva dessa.

På bossen står att man bara ska använda deras egen adapter men är detta bara för att tjäna pengar eller kan man använda t.ex. den jag länkar från clas ohlson här nere... Boss egna adaptrar kostar ju ganska mycket mer.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=58889518

Hej

Likspänning brukar det alltid vara.

Förutom det Claes sa så måste du kolla polariteten, alltså + - på ring resp pinne.

Vanligt är att + ligger på ringen (cry baby t ex) men inte alltid.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

...och ja - du kan bränna sönder burken om du använder för hög spänning, fel polaritet eller fel typ av spänning.

Använder du en nätdel som inte orkar lämna tillräckligt med ström, så blir det ofta distorderat eller brusigt - eller inget ljud alls och en massa brum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper en adapter från, låt oss säga, Claes Ohlsson som fungerar lite grann som en multiadapter till många olika ändamål så får du vara noggrann med spänningstal såväl som polariseringen annars kan det gå som det går....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...