Jump to content
Annons

Hejsan, Mitt namn är Hanna och...


MsModesty

Recommended Posts

Ja, Mitt namn är då Hanna.

Varför jag är här är ganska mycket slump. Jag fyllde nämligen i går 23 år. Dagen till ära fick jag av familjen Ezdrummer (Fan-Tastic!!) som jag önskat mig, samt även en Try-before-buy Real guitar version från musiclab så att jag skulle kunna skapa min egna rockalster (via Cubase LE4 som jag då kör)

Dock är jag besviken på Real guitar, version 1,5 då det inte var som jag tänkt mig riktigt så jag vill ha lite mer rock/el feeling. Jag meddelade min kära mor detta när hon ringde idag, varpå hon försvann i flera minuter, med mig ropandes i luren.

Sedan kom hon tillbaka, och sa att hennes musikaliska student på högskolan i falun starkt rekommenderat mig att gå med i detta forum för att få hjälp och vägledning. Sagt och gjort, nu en timma senare är jag registrerad och klar.

Förutom att (förhoppningsvis) få hjälp med mitt sökande, efter rätt rocksound utan att själv behöva spela på en riktig gitarr, så vill jag oerhört gärna knyta lite nya kontakter i musikvärlden. Jag letar dessutom efter någon att skapa med, även för kanske bara ett enstaka projekt.

Jag finns även på Myspace, dock hittills en mkt amatörmässig sådan. 😄

www.myspace.com/hannabartholdsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

välkommen. under sammarbeten kan du säkert få hjälp av nån som vill spela in gitarr åt dig.

Ezdrummer är verkligen lätt arbetad.

jag kan göra ett försök om du förklarar hur du vill att det ska låta.

jag spelar mest punk/pop/60-tal/rock´n´roll så det är väl mest sånt jag kan hjälpa dig med.

du kan ju höra sånt jag gjort på min myspace, länk nedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock är jag besviken på Real guitar, version 1,5 då det inte var som jag tänkt mig riktigt så jag vill ha lite mer rock/el feeling.

Det kan du nog åtgärda med en lämplig plug-in. Borde finnas något i distväg/amp-simulator i LE som du kan lägga på för att få lite mer kött i ljudet.

Välkommen förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen! 😄

Ta dig tid i ca ett halvår att lära dig 4 ackord bra på riktig gitarr istället för "realstrat" o fejk. Kan tänka mig att det är jämförbart med guitarhero eller dylikt, men har ingen aning. Rätt kul å svårt med riktig gitarr å man blir aldrig fullärd! 🙂☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen. under sammarbeten kan du säkert få hjälp av nån som vill spela in gitarr åt dig.

Ezdrummer är verkligen lätt arbetad.

jag kan göra ett försök om du förklarar hur du vill att det ska låta.

jag spelar mest punk/pop/60-tal/rock´n´roll så det är väl mest sånt jag kan hjälpa dig med.

du kan ju höra sånt jag gjort på min myspace, länk nedan.

Hejsan, många tack för ditt inlägg.

Jag är mycket ute efter att få till en "modern" rock feeling.

Typ Staind, alterbridge.... fast med kvinlig stämma då.

Lyssnade på dina grejer och det är ju duktigt fullt ös och rock n roll alltså ☺️ men i mitt sound är det mindre punk 😄

Och ja, EZdrummer är toppen. Jag kan inte förstå att jag inte hört om det tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa...det är "RealStrat" du ska ha, för att sedan lägga på en förstärkarsimulator.

RealGuitar simulerar en akustisk gitarr vilket inte brukar anses så rockigt.

Ja det är många som nämnt RealStrat för mig idag här på forumet... låter mer och mer intressant, så länge jag kan köra via synthen!

Ha en go kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen! 🙂

Ta dig tid i ca ett halvår att lära dig 4 ackord bra på riktig gitarr istället för "realstrat" o fejk. Kan tänka mig att det är jämförbart med guitarhero eller dylikt, men har ingen aning. Rätt kul å svårt med riktig gitarr å man blir aldrig fullärd! 🙂🙂

Hehe, ja det är väl just 4-5 ackord jag kan också 🙂 Lärde mig dom när jag var... 13 år. Nu 10 år senare har jag inte utvecklats alls. Har någon slags mental gitarr block! Pinsamt!

Men du må tro att jag gärna hade velat kunna riva av tunga riffs och grejer själv... då du... då hade man varit en cool brutta!

Tack för välkomnandet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ja det är väl just 4-5 ackord jag kan också 🙂 Lärde mig dom när jag var... 13 år. Nu 10 år senare har jag inte utvecklats alls. Har någon slags mental gitarr block! Pinsamt!

Men du må tro att jag gärna hade velat kunna riva av tunga riffs och grejer själv... då du... då hade man varit en cool brutta!

Tack för välkomnandet 🙂

Nästa tio år ska du lära dig att spela dem bra! Kanske låter löjligt sagt av mig men bara att hitta rätt anslag eller dämpning kan göra hela grejen för just de 4 ackorden... Rocka på! Den bästa gitarrlektion jag tagit var när min lärare då (1943) sa till mig att bara använda TRE toner i ett solo a´la BB King. Blev en aha-upplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

... gitarrlektion [..] 1943...

Å fan, tog du gitarrlektioner 1943:) ... Impressive, ganska precis 40 år före mig! 😊

Hej Hanna! Mitt tips blir som sixties; spana in samarbetsdelen här på forumet. Det finns en hel del god gitarrism, och folk lånar gärna ut lite filer med gitarrpålägg. En del levererar på en halvdag, andra på 8 månader:)

Välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Å fan, tog du gitarrlektioner 1943:) ... Impressive, ganska precis 40 år före mig! 🥰

Hej Hanna! Mitt tips blir som sixties; spana in samarbetsdelen här på forumet. Det finns en hel del god gitarrism, och folk lånar gärna ut lite filer med gitarrpålägg. En del levererar på en halvdag, andra på 8 månader:)

Välkommen!

Den delen låter givetvis intressant. Får väl hålla öppna ögon efter partners här på forumet.

Har gjort en del projekt via Myspace och så också. Till och med lite hiphop/soul har det blivit. Inget som ligger uppe dock 😳

Roligt med nya människor och erfarenheter.

Tack till dig och åter igen tack till sixties!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du må tro att jag gärna hade velat kunna riva av tunga riffs och grejer själv... då du... då hade man varit en cool brutta!

Du är registrerad här, det räcker för att vara en cool brutta! 🥰

Välkommen och lycka till!

EDIT: Tog mig just lite tid att lyssna på din "MinRymd"-sida. Du gör rätt grymma låtar alltså! Borlänges svar på Amy McDonald låter det lite som (ta det från en som gillar Amy). Men du vill ha det lite rockigare säger du? Det kommer nog att sitta som en smäck det oxå!

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena och välkommen!

Lyssnade på låten på din MySpace, väldigt lättlyssnat och bra.

Som svar på din fråga angående gitarrljud och så, så kan jag börja med att säga att jag lider

av ett liknande problem, vill kunna spela gitarr men lyckas aldrig ta mig tid att lära mig.

Kan ett par ackord men inte så bra att det låter bra.

Där vart Virtual Guitarist 2 en räddare i nöden för mig.

Tillsammans med nån bra distplugin så kan man få det att låta riktigt bra faktiskt.

Nackdelen är dels att man inte kan spela enskilda noter på nåt smidigt sätt utan

det är mestadels ackord och några enstaka arpeggio-varianter och att man måste

använda Steinbergs usb-nyckel från syncrosoft för att kunna använda pluggen.

Men utbudet är riktigt bra, välljudande och passar till de flesta sorters musik

(tycker jag som inte är inkörd gitarr nörd 😏).

Hoppas du kommer att trivas på forumet förresten.

Hoj / Fredrik (även jag en go Borlängebo)

edit: paragraf-fel

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är registrerad här, det räcker för att vara en cool brutta! 😄

Välkommen och lycka till!

EDIT: Tog mig just lite tid att lyssna på din "MinRymd"-sida. Du gör rätt grymma låtar alltså! Borlänges svar på Amy McDonald låter det lite som (ta det från en som gillar Amy). Men du vill ha det lite rockigare säger du? Det kommer nog att sitta som en smäck det oxå!

Hejsan,

Tusen tack för ditt inlägg. Tager tacksamt emot din feedback och Amy Mcdonald liknelsen. Är själv mkt förtjust i hennes sound. Så roligt att höra 🙂

Ha en mycket trevlig kväll! På återhörande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena och välkommen!

Lyssnade på låten på din MySpace, väldigt lättlyssnat och bra.

Som svar på din fråga angående gitarrljud och så, så kan jag börja med att säga att jag lider

av ett liknande problem, vill kunna spela gitarr men lyckas aldrig ta mig tid att lära mig.

Kan ett par ackord men inte så bra att det låter bra.

Där vart Virtual Guitarist 2 en räddare i nöden för mig.

Tillsammans med nån bra distplugin så kan man få det att låta riktigt bra faktiskt.

Nackdelen är dels att man inte kan spela enskilda noter på nåt smidigt sätt utan

det är mestadels ackord och några enstaka arpeggio-varianter och att man måste

använda Steinbergs usb-nyckel från syncrosoft för att kunna använda pluggen.

Men utbudet är riktigt bra, välljudande och passar till de flesta sorters musik

(tycker jag som inte är inkörd gitarr nörd 😄).

Hoppas du kommer att trivas på forumet förresten.

Hoj / Fredrik (även jag en go Borlängebo)

edit: paragraf-fel

Hejsan Frerik,

Tackar ödmjukast för feedbacken.

Ja du det tycks finnas oändligt mycket program för en liten musiker. Min lilla tid här på forumet har redan givit mig grymt mycket tänkvärt i mitt sökande efter program att arbeta med.

Lycka till med ditt skapande, och många tack för att du tog dig tid att skriva 🙂

Ha en trevlig kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen välkommen!

Hoppas du kommer trivas här hos oss 😄

/Micke

Hej och tack för välkomnandet 🙂

Jag trivs redan som fisken i vattnet måste jag säga. Har fått många "aha" upplevelser sedan jag aktiverade mig.

Ser ljust på musikskapandet framöver!

Ha en fin kväll du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen!

Nu ser jag hur Sixties och en massa andra försöker sätta tänderna i dig, dom vet att du kan skrota EZdrummer och bara kontakta mig, förstår inte varför dom ska jäklas sådär, muahaha!

Lycka till, gör som en del tipsat om "klös" på gura själv så lär du dig fort tror jag, trummor ännu fortare!

Jag finns även på Myspace, dock hittills en mkt amatörmässig sådan. ⚠️

Såg bilden på dig, så här ser jag ut: 🥰

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...