Jump to content
Annons

Ljudet krånglar


Sonic_R

Recommended Posts

Hejsan! :rolleyes:

Mitt ljud krånglar, likt rubriken antyder. Jätteskumt, det knastrar någon gång i sekunden (dock oregelbundet) vid uppspelning från såväl musikredigeringsprogram som Youtube och från Winamp osv.

Ibland försvinner det helt några sekunder, knastrar till lite, kommer tillbaka. Ibland låter det man spelar upp uppspeedat, likt smurfarna.

Använder mig av PreSonus Audiobox USB och har dratt ner senaste drivrutinerna. När jag sjunger i micen fungerar ljudet utmärkt när jag hör det i hörlurarna, men spela in/spela upp --> knastrar/ allt ljud försvinner.

Har sökt i forumet men inte hittat något svar som hjälpt mig.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kör med största sannolikhet på "fel" samplingsfrekvens, dvs. att det du spelar upp består av färre eller fler samplingar per sekund än ditt ljudkort tror att det gör. prova att gå in i ljudkortets inställningar och byt samplingsfrekvens till 44.1kHz.

Om ljudkortet står på t.ex. 48khz så kommer det att försöka spela upp 48000 samplingar per sekund medans det bara finns 44100 att tillgå, därför uppstår "knastret"

Lycka till! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör med största sannolikhet på "fel" samplingsfrekvens"

Det står att det spelar in på 44.1 kHz 😄

Men det konstiga är ju att allt ljud knastrar/försvinner, inte bara inne i Cubase. Då måste väl problemet ligga antingen i ljudkortet eller prestandan i min dator, att han helt enkelt inte orkar med. Känns som han ofta snurrar uppe på 100% i CPU-användning. Hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt till nyaste drivrutinerna om du inte gjort det. Knaster pga av för låg lantecy kommer kvarstå då det är en för dålig dator men dropouts blev mycket mer sällsynt för mig sedan jag bytte drivisar för mitt gamla EMU 0404

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har troligtvis en konflikt i din dator. Sök i forumet (eller på nätet) om du inte redan gjort det. Vissa datorer fungerar dåligt med ljudkort och vissa inte alls. Har du lite tur kan du trixa lite med din dator så det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...