Jump to content
Annons

Fender Mustang + humbucker = sant?


haze (oregistrerad)

Recommended Posts

haze (oregistrerad)

Hejsan!

Jag har en välljudande Fender Mustang hemma som jag är rätt nöjd med, men undrar om jag kan pimpa upp den. Jag är väldigt nöjd med halsmick ljudet men stallmicken låter på nåt sätt klent och skrikigt. Har funderat kring lite olika lösningar och skulle gärna vilja testa hur det låter om man bygger in en humbucker i stallpositionen, typ en sån här

http://www.thomann.de/se/gibson_burstbucker_2.htm

Jag är medveten om att det skulle bli en helt ny gitarr då, såklart, men det ljud jag söker ska vara mer rock, mer grrrr och mer brumm.

Någon som har erfarenhet av att bygga om en mustang, strata, eller dyl. eller tips på lämpliga mickar?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Borde funka bra med en duncan hotrail. Slipper du karva bort en massa trä . Går att återställa om du tröttnar eller ska sälja gitarren.

En så kraftig mick som hotrail skulle jag absolut inte välja om du gillar den du har i halsläget. Skillnaden i ljud blir så stor att du får ratta in förstärkarens bas o diskant så det passar antingen den ena eller andra micken.

Det finns ändå ett smart sätt att göra, jag har haft just en SD Hotrail vid stallet på min strata. Hotrailsmicken har fyra kablar, två tvinnar man ihop och om man med en brytare kopplar dem till jord blir micken en singelcoil, den ena spolen kopplas bort. I stället för en brytare kopplade jag dessa två kablar till stratans ena tonkontroll, så att när jag backade puten till noll var sladden helt kopplad till jord, när jag gasade på med tonen blev ljudet gradvis mer och mer humbucker. Om jag skulle få ram allra värsta disten med alla pedaler påtrampade och fullt överallt på marshallriggen så lät det faktiskt mest om jag hade tonkontrollen på ca 7. Vid 10 (full humbucker, normal koppling) så tappade micken så mycket diskant att ljudet inte bet igenom alls. Men jag skulle tro att du fort lessnar på en hotrail.

Testa hellre en strata noiseless hot, med lite extra lindning och krut. Då behåller du fenderljudet fast får betydligt mer drag, slipper allt surr, plus att den säkert låter bra tillsammans med den halsmick du har. Med en noiseless hot kan du få hur mkt dist som helst, du har säkert nån pedal. Noiseless passar ju också i singelcolihålet utan att du karvar.

Det är lätt att lura sig att man får mer drag med humbucker, eftersom ju mer lindning micken har ju mer diskant försvinner. Och när jag hade den där hotrailsmicken fanns det ingen annan mick alls som gade lika hög output. Det blev för mycket och för dovt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt där med ballansen mot halsmicken. Menade mest att man inte behöver en stor humbucker. Finns även vintage rail. Det verkade som att Haze är ute efter humbuckerljud. DiMarzio har många bra.

Jag har sett att det nu finns en Fender telecaster som har en minihumbucker vid halsen, tror det var av Seymore Duncans märke. Det finns ju strator också med humbuckers i original, då är de nog avstämda att passa ihop med de andra två mickarna.

En Gibsongitarr jag tycker låter bra är Firebird. Johnny winter spelar på sån Ron Wood kör ofta den i låt efter låt medans Keith byter hela tiden. Den har en lite mindre humbucker som jag gillar ljudet i, både vid hals och stall.

Men man ska också tänka på att om man gillar Gibson Les Pauls ljud så får man inte det i en Ffender om man sätter dit en Gibsonmick, de olika träslagen och hela uppbyggnaden av gitarrnerna påverkar ljudet minst lika mycket som vilka lindningar mickarna har.

Link to comment
Dela på andra sajter

haze (oregistrerad)

Tack för alla idéer!

När jag skrev humbucker så tänkte jag mest på två saker: det ena var att jag skulle vilja ha något slags rockljud med inslag av vintage, en korsning - och skratta inte nu - mellan foo fighters, lenny kravitz och beatles. 😕 Det andra var att det säkert skulle se ashäftigt ut med en chromhumbucker i en mustang.

MEN jag inser att det finns motargument. Det är jo inte roligt att fräsa och karva i gitarren om det dessutom finns singlecoils som låter nästan som en humbucker eller humbuckers i singlecoilformat.

Hmm, tanken med fender noiseless hot micken tycker jag låter spännande, ska nog kolla upp det. Men visst levereras de bara som 3 pack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla idéer!

När jag skrev humbucker så tänkte jag mest på två saker: det ena var att jag skulle vilja ha något slags rockljud med inslag av vintage, en korsning - och skratta inte nu - mellan foo fighters, lenny kravitz och beatles. 🙂 Det andra var att det säkert skulle se ashäftigt ut med en chromhumbucker i en mustang.

MEN jag inser att det finns motargument. Det är jo inte roligt att fräsa och karva i gitarren om det dessutom finns singlecoils som låter nästan som en humbucker eller humbuckers i singlecoilformat.

Hmm, tanken med fender noiseless hot micken tycker jag låter spännande, ska nog kolla upp det. Men visst levereras de bara som 3 pack?

Nä, man kan köpa bara stallmicken, jag har köpt bara en till min strata. Det finns telecaster noiseless också, de är det nog mer tryck ändå i. Fast de kanske är svårare att få dit. Annars har telens stallmick en sorts uppbyggnad med en metallplatta under micken på nåt vis som endast telen har. Man tänker sig telen mest inom clean country osv, men det är fan i mig mkt lättare att få råa vrål och oändlig sustain ur en tele än ur en strata, mera tryck helt enkelt. På min tele sitter det Delta Tone orginalmickar, de är fruktansvärt bra tycker jag.

Stratan har jag två lace sensor gold på, plus noiseless hot vid stallet. Den är även kopplad så jag kan få mickarna humbuckerkopplade, mittmicken ihop med nån av de andra två. Jag har även denna i och urkoppling av humberläget steglöst via ena tonkontrollpoten. Skillnaden i volym mellan singelcoil och humbucker är mindre än man tror.

Men att koppla om gitarren så du kan köra mickarna i serie kan ju vara smart, även om du byter stallmicken. Då får du änne fler ljud att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

haze (oregistrerad)
Det finns telecaster noiseless också, de är det nog mer tryck ändå i. Fast de kanske är svårare att få dit. Annars har telens stallmick en sorts uppbyggnad med en metallplatta under micken på nåt vis som endast telen har. Man tänker sig telen mest inom clean country osv, men det är fan i mig mkt lättare att få råa vrål och oändlig sustain ur en tele än ur en strata, mera tryck helt enkelt. På min tele sitter det Delta Tone orginalmickar, de är fruktansvärt bra tycker jag.

Nu, Nilsson, får jag djärva tankar! 🙂 Om man tänker sig min Mustang med Tele mickar - vad händer då? Väldigt spännande tanke, känner mig nästan lite yr..... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
haze (oregistrerad)

Ja det dröjde lite innan jag kunde bestämma mig... men det blev iaf en Seymour Duncan Hot Rail i stegpositionen och en Cool Rail i halspositionen. Jag är väldigt nöjd och så här ser hon ut nu:

post-11304-1259187348_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...