Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag är nybörjare, men har nu tänkt börja spela in mina alster på min dator och behöver därför lite tips. Jag har en PC med Xp på och har nu köpt Reason Propellerhead som jag tänkte använda. Men jag behöver ett ljudkort, det jag vill är följande:

1. Koppla in mitt midi klaviatur till datorn och Reason så jag kan spela in.

2. Koppla in en mikrofon så jag även kan spela in sång i Reason.

Vad behöver jag för ljukort för detta, gärna något billigt och enkelt men som funkar för mitt ändamål.

Är det något annat jag bör tänka på för att få detta att fungera?

Tacksam för alla svar!

Mvh

Per

Annons
Postat

Börja med att titta igenom någon av de hundratals trådar som redan svarat på denna fråga. Om du inte hittar svar på dina funderingar så är du naturligtvis välkommen att fråga mer specifika frågor.

Postat

Om jag inte kommer ihåg fel, så kan man inte spela in audio med Reason, utan då behöver man ett DAW-program, som t ex Cubase - och så får då Reason ligga som syntdel genom Rewire.

Rätta mig om jag har fel - för jag har som sagt inte koll på Reason... 😛

Postat (redigerat)

Till Gilbert!

Så du tror inte jag har läst i en massa trådar innan jag postar ett inlägg????

Jag förstår om du tycker det är jobbigt att ge ett tips på ett enda Ljudkort, ungefär lika jobbigt som att skriva det inlägg du gjort.

Thanks for nothing!

Redigerat av fiendo
Postat (redigerat)
Hej,

Jag är nybörjare, men har nu tänkt börja spela in mina alster på min dator och behöver därför lite tips. Jag har en PC med Xp på och har nu köpt Reason Propellerhead som jag tänkte använda. Men jag behöver ett ljudkort, det jag vill är följande:

1. Koppla in mitt midi klaviatur till datorn och Reason så jag kan spela in.

2. Koppla in en mikrofon så jag även kan spela in sång i Reason.

Vad behöver jag för ljukort för detta, gärna något billigt och enkelt men som funkar för mitt ändamål.

Är det något annat jag bör tänka på för att få detta att fungera?

Tacksam för alla svar!

Mvh

Per

Som Claes nämnde kan du inte spela in sången i Reason.

Reason bygger på att skapa musik genom olika syntar & samplers. Nu vet jag inte om det finns någon ljudinspelning i nyare versioner av Reason, jag har bara jobbat med 3.0, men det skulle förvåna mig om de implementerade denna funktion då det aldrig varit tal om att Reason skulle vara ett fullfärdigt DAW såsom Cubase/Logic/ProTools. Med lite trixande kan du ju få in audio i Reason genom att lägga in det i en sampler, men du kan alltså inte spela in din sång direkt i Reason.

Ta en titta på ProTools LE, Cubase Essential/Studio och andra DAW-program är mitt tips.

EDIT: fiendo, onödigt påhopp du gjorde mot Gilbert, som han sa är frågan redan besvarad flera gånger om. Titta i denna avdelning: Ljudkort

...Ta exempelvis en titt i tråden "billigt externt ljudkort - vad välja?"

Har du en mer specifik fråga, så va mer specifik i så fall. Skriv gärna vilket DAW du tänkt använda, vad du har för dator, m.m.

En mer specifik fråga ger mer specifika tips. Lycka till i sökandet!

Redigerat av Limpan
Postat
Jag förstår om du tycker det är jobbigt att ge ett tips på ett enda Ljudkort, ungefär lika jobbigt som att skriva det inlägg du gjort.

Thanks for nothing!

1. Tips på vilket ljudkort ?

2.Det finns minst ett tiotal om inte ett femtiotal ljudkort som motsvarar dina krav så läs reccensioner och omdömen om dessa.

3. Det går inte att spela in sång i Reason

4. Tvivlar stark på att du gjort en sökning på ljudkort då denna fråga har besvarats hundratals gånger så försök igen.

Postat
Till Gilbert!

Så du tror inte jag har läst i en massa trådar innan jag postar ett inlägg????

Thanks for nothing!

...och hjärtligt välkommen till vårat forum...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.