Jump to content
Annons

B1 mick problem..


Beppen

Recommended Posts

Hej

Har ett stort problem.

MIN b1 mick funkar inte på datorn i inspelnings pogrammen. t.ex. cubase. Men den funkar att bra sjunga bara så det kommer ut i högtalarna. Har inte haft studio så länge och blir ganska trött på att det inte ska funka. Har varit inne på device i pogrammen och satt rätt ljudkort.

Det funkar att spela in med midi genom ljudkortet, tror jag fast mitt midi är ju via usb in i datorn och midi kabel in i ljudkortet.(AKAIMPK49)

Har ett Lexicon OMega (USB)ljudkort. Och har satt på +48v som micken bhöver. (studio pr B1)

Behöver eran hjälp 😆

MvH Obrelius

Redigerat av Beppen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du aktiverat ljudkortets ingångar i VST-Connections - och ställt in rätt ingång för spåret i Inspectorn i Cubase?

Jag skulle rekommendera att du läser igenom "Getting Started"-manualen, så kommer du igång med det mest grundläggande i Cubase - och så lär du dig alla termer så att du också lättare kan ställa begripliga frågor när du stöter på problem efter hand. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MIN b1 mick funkar inte på datorn i inspelnings pogrammen. t.ex. cubase. Men den funkar att bra sjunga bara så det kommer ut i högtalarna. Har inte haft studio så länge och blir ganska trött på att det inte ska funka. Har varit inne på device i pogrammen och satt rätt ljudkort.

Förstod jag dig rätt om jag antar att du kan sjunga i miken så det hörs i monitorerna som är koplade vi ljudkortet på ngt sätt? Du får gärna beskriva lite mer ingående hur du har allt hopkopplat så blir det lättare att komma med tips.

Rent spontant tänker jag att det inte är fel på miken om det går att sjunga och lyssna på den i realtid. För den kräver ju fantonmatning för även det.

Näe, problemet verkar ligga i inställningarna. Men det är svårt att gissa vad det kan vara med den info du har lämnat. Du skulle ju kunna ta en skärmdump där man ser alternativen för det aktuella spåret i huvudvyn, connections och devices. Då kanske vi lättare kan se om det är ngt som är knas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod jag dig rätt om jag antar att du kan sjunga i miken så det hörs i monitorerna som är koplade vi ljudkortet på ngt sätt? Du får gärna beskriva lite mer ingående hur du har allt hopkopplat så blir det lättare att komma med tips.

Rent spontant tänker jag att det inte är fel på miken om det går att sjunga och lyssna på den i realtid. För den kräver ju fantonmatning för även det.

Näe, problemet verkar ligga i inställningarna. Men det är svårt att gissa vad det kan vara med den info du har lämnat. Du skulle ju kunna ta en skärmdump där man ser alternativen för det aktuella spåret i huvudvyn, connections och devices. Då kanske vi lättare kan se om det är ngt som är knas.

Okej ska görat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

kan det vara så att du inte stänger av direct monitoring efter inspelningen? Då hörs inget ljud av inspelningen nämligen, däremot hör du genom monitorerna om du pratar. Det är den lilla gula knappen med en högtalare på som finns på varje spårs meny 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...