Jump to content
Annons

köp av hörlurar råd och hjälp behövS?


Zboy23

Recommended Posts

TJA! Ska köpa hörlurar så undrar om ni kan hjälpa mig o välja de rätta somm passar mig.

Det jag är utte efter ett par lurar som jag kan använda i studio och när jag sitter och spelar gitarr på nätterna.

jag kollat litte på Sennheiser och AKG men det finns mycke o välja på, så hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

jag tänkte lägga ut 1000kr .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TJA! Ska köpa hörlurar så undrar om ni kan hjälpa mig o välja de rätta somm passar mig.

Det jag är utte efter ett par lurar som jag kan använda i studio och när jag sitter och spelar gitarr på nätterna.

jag kollat litte på Sennheiser och AKG men det finns mycke o välja på, så hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

jag tänkte lägga ut 1000kr .

Hej!

Jag själv har ett par AKG k271s och är väldigt nöjd. Spelar in mycket akustisk och det passar dem perfekt till!

Dem är helslutna vilket gör dem bra att spela in med, men även mixa. Tror priset på dem ligger runt 1295-1495.

Finns en nyare modell, men vet inte vad dem heter, men dem kostar 1500:- ca.

Mvh

Jesper Johannesson

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Jag har Sennheiser HD 280 pro (blä på alla dessa nonsense sifferflashiga namn) sedan ett par år och tycker att dom isolerar lite bättre än de ovannämnda 271s. Så om man lyssnar på musik ute kan de vara att föredra. I studion är det möjligtvis lite bättre ljud på akg's, men det har ju lite med smak att öra också. HD280 (urk!) ligger nog runt tusenlappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

HD280 Pro har en dämpning på 32dB, så de är bättre än de flesta där. 😉

Jag hade HD280 Pro som favoriter till tracking tidigare eftersom de dämpar så mycket - men de är lite tunna i botten, så jag föredrar Ultrasone HFI-650, som både sitter skönare och låter bättre (det kom nya modeller i fjol, så den modellen och HFI-550 går att få tag på till rätt pris... :rolleyes: ), som dock inte dämpar fullt så bra, utan "bara" 28dB...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Sennheiser HD 280 pro (blä på alla dessa nonsense sifferflashiga namn) sedan ett par år och tycker att dom isolerar lite bättre än de ovannämnda 271s. Så om man lyssnar på musik ute kan de vara att föredra. I studion är det möjligtvis lite bättre ljud på akg's, men det har ju lite med smak att öra också. HD280 (urk!) ligger nog runt tusenlappen.

Önskar faktiskt att AKG's lurar kunde varit mer isolerade, men det är inget jag stör mig på sådär jättemycket. ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

själv kör jag med Beyerdynamic DT770 pro och är otroligt nöjd med dom. Dom har grym detaljrikedom och låter väldigt bra. Dessutom dämpar dom väldigt bra och är väldigt sköna att ha på sig.

Här kan du jämföra en del olika modeller på olika sätt.

http://www.headphone.com/technical/product.../build-a-graph/

I slutändan handlar det ändå om vad du gillar personligen. gå till närmaste musikaffär och be att få provlyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag va och prov lyssnade på Sennheiser HD 215 på musikpartner här i TRollhättan, och tyckte dem lätt rätt bra i minna öron. Nn av er här som använder Sennheiser HD 215 och kan berätta lite om. tyckte bara dem va lite för plastigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag va och prov lyssnade på Sennheiser HD 215 på musikpartner här i TRollhättan, och tyckte dem lätt rätt bra i minna öron. Nn av er här som använder Sennheiser HD 215 och kan berätta lite om. tyckte bara dem va lite för plastigt.

Den enda som kan avgöra helt säkert är egentligen du själv. Tycker du att de låter juste, så är de ok för dig. Gillar du dem inte så är de inte ok för dig. Om andra rekommenderar dem, så är det ju bara deras egen smak och det finns lika många smaker som det finns människor (nåja - lite överdrivet kanske, men ändå... 😏 ), så det är inte säkert att du tycker likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag va och prov lyssnade på Sennheiser HD 215 på musikpartner här i TRollhättan, och tyckte dem lätt rätt bra i minna öron. Nn av er här som använder Sennheiser HD 215 och kan berätta lite om. tyckte bara dem va lite för plastigt.

Jag kör med Sennheizer HD 280 pro till inspelning och lite sidolyssning under mix processen,mycket riktigt lite tunna i basen som Claes skrev..Köpte ett par sennheizer HD 202 för drygt 300:- strax före jag köpte 280:0rna.Dom är väldigt basiga,18-18000 hz - men i kombination med 280:orna/monitorerna så får jag ihop det.

280:orna är lite jobbiga att ha på sig länge vid mixning,så enbart till det rekommenderar jag dom inte.Det finns bättre lurar för det ändamålet,men till inspelning så är dom bra.

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

HD280 Pro har en dämpning på 32dB, så de är bättre än de flesta där. 🙂

Jag hade HD280 Pro som favoriter till tracking tidigare eftersom de dämpar så mycket - men de är lite tunna i botten, så jag föredrar Ultrasone HFI-650, som både sitter skönare och låter bättre (det kom nya modeller i fjol, så den modellen och HFI-550 går att få tag på till rätt pris... 😉 ), som dock inte dämpar fullt så bra, utan "bara" 28dB...

Jag kör HD280 pro som lyssning när jag spelar enmansband live. Dämpningen är underbar, finns nog inga bättre. Tycker de går rätt bara att ha på sig flera timmar med. Men mixar man med dem lurar man sig eftersom de ger lite för mycket i övre(?) mellanregistret, där tex elgitarren ligger. När man mixat klart och lyssnar i andra anläggningar undrar man va f-n inte gitarren och sången nästan inte hörs?!. 🙂

Jag har ett par Beyerdynamics DT150 också de ger rakare kurva att mixa efter. Men de dämpar sämre, de kan ge små pipljud vid sångpålägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...