Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag gör mina mastringar i Izotope Ozone, rätt grundläggande saker, försöker göra det mesta i mixen, men jag brukar EQa lite och lägga på Maximizern. En grej som stör mig är dock att när jag lägger på maximizern, så brukar alltid virveln få ett väldigt konstigt ljud. Det blir liksom ihåligt, all attack försvinner, den låter lite överkomprimerad, och som att det skulle ligga ett stort reverb på den. Det är bara på virveln jag får detta ljud, även om jag inte alls komprimerar låten mycket. Har alltid tänkt att det är för att jag överkomprimerar, men det är bara på virveln jag märker av det, ingen annanstans. Jag tycker ju tex att basområdet borde ta skada, men det har jag inte upplevt. Kan det vara att Ozone färgar ljudet på detta sätt? Isåfall är det ingen färgning jag gillar 😄 Jag brukar oftast ha ett headroom på omkring -5 dB så dist är inte problemet heller.

De ungefärliga inställningar jag brukar köra på är runt -2.5 i margin, releasetiden nånstans runt smooth till transparent, och threshold brukar jag ställa in så att materialet komprimeras runt 6-7 dB större dellen av tiden. Är det något galet med mina inställningar? Om det är i mixen problemet ligger så vet jag inte var, så ni får gärna hjälpa mig klura ut det isåfall. ☺️

Annons
Postat (redigerat)

Att mest virveln drabbas, beror ofta på att virveln är det ljudstarkaste instrumentet i de flesta mixar. Om du tillför limiting, så är det virveln och/eller basen/bastrumman som kommer att "drabbas" först. Det du beskriver, låter väldigt likt vad Ozones 'intelligent' maximizer gör, när man komprimerat för hårt.

Jag skulle föreslå att du väljer ut det absolut starkaste partiet av låten - där alla volymspikar ser ut att finnas - och sätter det partiet på att spela runt, runt, runt hela tiden. I Ozone, sätt "Margin" på -0,3 och ställer in maximizern i "Brickwall" mode. Stäng även av DC Offset filtret och Dither. Sänk sedan Threshold till minsta läget, -20db, och ställ in Releasen på "500 ms". Lyssna sedan mycket noga, medan du sakta drar release-reglaget åt vänster, in mot kortare release tid. Idealet är att använda så kort release-tid som du kan, utan att det "distar" för mycket. Ju längre till vänster du drar release-reglaget, desto mer dist kommer du att höra. Välj den mängd release som ger dig minst distortion men samtidigt kortast möjliga release. Med lång release-tid så låter det mer likt en kompressor, som "duckar" och det vill man inte ha. Det "hörs" för mycket. Försök ta dig ner under 50 ms om du kan, och över 100 ms är riktigt lång release för en limiter.

När du gjort det, sätt Threshold på 0 och placera en volymkontroll i signalkedjan efter Ozone. Stäng av musiken, och dra ner Threshold till t.ex. -2 db och sätt volymkontrollen på -2 db. På det här sättet lyssnar du alltid i samma volym, oavsett hur mycket limiting du tillför. Starta musiken och lyssna, lyssna mycket noga efter minsta lilla hörbara nyans, speciellt på bastrumma, bas, virvel, starka pukslag och annat med starka nivåspikar. Ozone tillför en slags varm luddig degradering som är svår att höra innan det är "för sent" ibland. Prova även att slå av både volymkontrollen och Ozone - gärna med ett knapptryck som gör att du kan stänga av Ozone och volymkontrollen i med ett enda klick - och lyssna utan limiter. Så lyssnar man fram och tillbaka på det sättet och jämför - utan limiter, med limiter osv.

Hörs ingen skillnad alls? Stäng av musiken, öka Ozone till -4 db limiting och öka volymkontrollen till -4db. Starta, och lyssna igen, lyssna noga och jämför fram och tillbaka med ozone och volymkontrollen avstängd. Fortsätt så, tills du får bösta möjliga balans mellan stark ljudvolym på musiken och så lite inverkan från limitern som möjligt. Var noga med att stänga av musiken mellan varje justering du gör, för annars tappar öronen referensen och "minnet" ap-fort. När du känner dig nöjd, så glöm inte att stänga av volymkontrollens inverkan efteråt, och att betänka om du ska använda dig av DC Offset filtret och Dithering.

PS. Med ozone, så fungerar det här bara riktigt effektivt om du enbart använder maximizer modulen. Om du använder någon av de andra modulderna samtidigt så funkar det inget bra alls. I såna fall, kan du tillföra effekten av de andra modulerna först, och sedan tillföra limitern i ett andra pass. DS

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.