Jump to content
Annons

Svenska Softtube


Waltzberger (oregistrerad)

Recommended Posts

Waltzberger (oregistrerad)

Måste dra ut dem i ljuset lite.

Efter att ha sett Vetenskapsmagasinets avsnitt där dem var och snackade med Linköpingskillarna bakom Softtube.

Har sökt men inte kunnat hitta varken någon information om företaget i sig och heller inte någon recension av dess produkter.

Min fråga är helt enkelt, har någon använt någon av deras produkter?

Eller har någon, några erfarenheter av dem i smått/stort?

Jag sitter just nu på Guitar rig 3. Men är helt förbryllad av ljudexemplen av Vintage amproom som fanns att lyssna på, på deras hemsida.

www.softtube.com

Överväger nu att köpa ett ex av programmet.

Tycker det är lite konstigt om inte någon har detta enligt mig, asballa program.

Tack på förhand

/Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Waltzberger (oregistrerad)

finns även ljudklipp på deras hemsida.

låter riktigt bra enligt mig.

kanske blir ett inköp.

ska överväga

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sökt men inte kunnat hitta varken någon information om företaget i sig och heller inte någon recension av dess produkter.

Tidningen Studio har skrivit om dem flera gånger (antingen om dem själva eller deras produkter), nästan varje år sedan 2003 🙂

Några axplock från sajten:

http://studio.idg.se/2.1078/1.167732

http://studio.idg.se/2.1078/1.169515

http://studio.idg.se/2.1078/1.176293

Vintage Amp Room testade vi i Studio 10-07 🙂 Finns som köp-pdf här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste dra ut dem i ljuset lite.

Efter att ha sett Vetenskapsmagasinets avsnitt där dem var och snackade med Linköpingskillarna bakom Softtube.

Har sökt men inte kunnat hitta varken någon information om företaget i sig och heller inte någon recension av dess produkter.

Min fråga är helt enkelt, har någon använt någon av deras produkter?

Eller har någon, några erfarenheter av dem i smått/stort?

...

Överväger nu att köpa ett ex av programmet.

Tycker det är lite konstigt om inte någon har detta enligt mig, asballa program.

Det finns en del recensioner... länkar har dykt upp ovan...

Har samtliga pluggar. De är kanske sparsama med extra lullull jämfört med de andra produkterna. Men å andra sidan så är förstärkarmodelleringen vansinnigt bra. FET-compressorn är en favorit redan.

De har dessutom utvecklat brilliance pack (klart coola eq-pluggar) åt abbey road å det e en studio med rätt hårda krav....

Och ja... Jag har en hel del erfarenhet av softube. Har en av utvecklarna som kund just nu nere i min studio å "min" basist är också utvecklare där...

För samma pris kan man ju nästan få en förstärkare som säkert skulle kunna duga till att micas upp.

Det skulle jag hellre lägga pengarna på, tror jag 🙂. Fast pluggar av den här typen är ju väldigt smidiga,

inget snack om den saken...

Fast det förutsätter att man kan mika en stärkare... det är inte jättelätt...

Dessutom förutsätter det att man har döva grannar...

Och just vintage amproom ger dig 3 av de mest klassiska sounden för mindre än vad en av de riktiga stärkarna kostar...

Sen ska ju trots allt utvecklingskostnaderna betalas... Få ingenjörer jobbar gratis....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En bra början är väl att skaffa en ilok och sedan ladda ner demo licenser. Pluggarna är på tok för dyra för att köpa oprövade, men det finns 10 dagars demo till samtliga pluggins. Fast jag är lite skeptisk, i allla fall till att de skulle vara mycket bättre än tex guitar rig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det förutsätter att man kan mika en stärkare... det är inte jättelätt...

Dessutom förutsätter det att man har döva grannar...

Och just vintage amproom ger dig 3 av de mest klassiska sounden för mindre än vad en av de riktiga stärkarna kostar...

Sen ska ju trots allt utvecklingskostnaderna betalas... Få ingenjörer jobbar gratis....

Jag menade inte att påstå att pluggen säljs till överpris för att lura folk 😄. Priset är säkert motiverat (dyrt brukar ju vara bra),

eftersom den, vad jag förstått, ska vara otroligt bra. Men för egen del har jag suttit med pluggar av denna typ i flera år men

börjat titta mer och mer på att mica en stärkare istället. Men ämnet nackdelar / fördelar med plugg eller uppmicning har ju diskuterats

till leda på internet redan så det behöver vi egentligen inte gå in på här ☺️. Jag tvivlar hur som helst inte på att Softubes

pluggar är ett jättebra alternativ till att mica upp.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra början är väl att skaffa en ilok och sedan ladda ner demo licenser. Pluggarna är på tok för dyra för att köpa oprövade, men det finns 10 dagars demo till samtliga pluggins. Fast jag är lite skeptisk, i allla fall till att de skulle vara mycket bättre än tex guitar rig.

typiskt bra trick...

Jag gissar att amp-roomarna är betydligt snällare mot processorn än många andra varianter, vilket ju också kan vara intressant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

japp har läst o lyssnat o de låter ju minst sagt intressant.

en sak jag inte lyckats lista ut dock.

iLoken, är det något man betalar för eller hur funkar det?

kan inte läsa mig till något på hemsidan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på deras ljuddemos o blev lite impad. Testade pluggarna o var mindre impad. Men. Det kanske ligger hos mig; jag får sällan pluggar att låta så bra som jag hör hur andra fått till det... så det gäller de flesta gitarrpluggar, tyvärr. Men de har ju helt klart potential för någon som är mer begåvad än mig på att krana ljud. Fast deras rundgångsplugg var inget vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...