Jump to content
Annons

Problem vid inspelning av gitarr


andreashc

Recommended Posts

Hej.

Jag försöker spela in elgitarrer i min studio, åt rockhållet. Jag spelar på en telecaster, VOX AC50, mixerbord (Trident series 75, 28 kanaler), ljudkort Motu 828, Mickrofon Shure SM57. Studion ska vara en schysst studio, det borde inte vara några större fel på den. Den är ju byggd efter att spela in i.

Jag vill ha ett ganska tunt och spretigt ljud, inte så mycket dist, men ändå med tydlig botten.

Jag har fått höra av säkert en miljon människor att SM57 är världens bästa mickrofon för inspelning av gitarr om man placerar den rätt osv.

Jag brukar placera micken vid skarven mellan kornen och membranet.. känns som att det är det närmsta jag kan komma än så länge..

Projektet med allt detta är att jag vill höra hur det kan låta om man spelar in med utrustningen som jag har med bara en SM57:a.

Jag vill höra hur det kan låta, så att jag själv kan bilda mig en egen uppfattning om vad jag tycker om det.

MEN problemet när jag ska spela in (och det gäller hittills alla mickrofoner jag testat) är att hur jag än placerar mickrofonen, och hur lite bas jag än har på förstärkaren så får jag problem i det lägre mellanregistret.

Det låter alltid muggigt och basigt. Till och med när jag placerar micken rakt in i kornen på en mm avstånd.

Jag tycker att det borde vara ganska lite "bas och mugg" då, framförallt med en telecaster.

Detta innebär att jag alltid måste skära bort dessa frekvenser, och jag måste ofta skära ganska mycket också, och då går massa annat förlorat tycker jag, och det ger en ganska onaturlig bild av hur en gitarr ska låta. Väldigt platt blir det..

Finns det någon här som har varit med om liknande problem och som kanske har lite förslag på vad man kan titta på?

Tacksam för alla möjliga förslag och ideer.

Mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Hej.

Jag försöker spela in elgitarrer i min studio, åt rockhållet. Jag spelar på en telecaster, VOX AC50, mixerbord (Trident series 75, 28 kanaler), ljudkort Motu 828, Mickrofon Shure SM57. Studion ska vara en schysst studio, det borde inte vara några större fel på den. Den är ju byggd efter att spela in i.

Jag vill ha ett ganska tunt och spretigt ljud, inte så mycket dist, men ändå med tydlig botten.

Jag har fått höra av säkert en miljon människor att SM57 är världens bästa mickrofon för inspelning av gitarr om man placerar den rätt osv.

Jag brukar placera micken vid skarven mellan kornen och membranet.. känns som att det är det närmsta jag kan komma än så länge..

Projektet med allt detta är att jag vill höra hur det kan låta om man spelar in med utrustningen som jag har med bara en SM57:a.

Jag vill höra hur det kan låta, så att jag själv kan bilda mig en egen uppfattning om vad jag tycker om det.

MEN problemet när jag ska spela in (och det gäller hittills alla mickrofoner jag testat) är att hur jag än placerar mickrofonen, och hur lite bas jag än har på förstärkaren så får jag problem i det lägre mellanregistret.

Det låter alltid muggigt och basigt. Till och med när jag placerar micken rakt in i kornen på en mm avstånd.

Jag tycker att det borde vara ganska lite "bas och mugg" då, framförallt med en telecaster.

Detta innebär att jag alltid måste skära bort dessa frekvenser, och jag måste ofta skära ganska mycket också, och då går massa annat förlorat tycker jag, och det ger en ganska onaturlig bild av hur en gitarr ska låta. Väldigt platt blir det..

Finns det någon här som har varit med om liknande problem och som kanske har lite förslag på vad man kan titta på?

Tacksam för alla möjliga förslag och ideer.

Mvh

Andreas

Jag har inte stor erfarenhet av att spela in gitarr. Men har kanske ngt att komma med. Bara en fråga, har du testat att placera miken längre ifrån? Jag brukar inte mika så nära som du säger, ngn mm från membran. Har iförsig inte använt SM57 på gitarrförstärkare.

Tycker allmänt det låter mystiskt. Om du har en telecaster så borde det inte bli så murrigt tycker jag. Viilka inställningar har du på gitarren? Har du testat olika stärkare?

Men om jag ska var ärlig tycker jag nästan aldrig att det låter bra om gitarren allena utan det krävs EQ och att det ligger i en mix där basen fylls ut av annat instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

....

Det låter alltid muggigt och basigt. Till och med när jag placerar micken rakt in i kornen på en mm avstånd.

....

Mvh

Andreas

Placerar du en 57a så nära så är det inte så konstigt att det blir basigt. Proximityeffekt... Backa undan micken så blir den mer linjär i basen...

Sen vill jag inte påstå att jag är specialist på mickning av gitarrstärkare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Placerar du en 57a så nära så är det inte så konstigt att det blir basigt. Proximityeffekt... Backa undan micken så blir den mer linjär i basen...

Sen vill jag inte påstå att jag är specialist på mickning av gitarrstärkare....

+1!!!

Samt att du kan erhålla liknande effekt genom att vinkla mikrofonen i förhållande till lådan.

Detta ger en liten urgröpning i ljudet men åtgärdar samtidigt för kraftig basupptagning.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla.

Tack så mycket för era svar och tiden ni laggt ner i detta.

Jag måste tyvärr säga att jag provat allt ni säger, förutom Sennheiser E906, som jag faktiskt själv har gott och funderat på att innförskaffa.

Har hört mycket bra om den.

Som sagt så har jag testat att ha micken en bit ifrån, och vinklat hit och dit, men utan några vidare resultat. Upplever däremot även jag att det låter bäst då man är en liten bit ifrån.

Men en annan grej jag upptäckt var att genom att koppla toppen till två av elementen (LEFT) i lådan i stället för (MONO) där alla fyra elementen används så fösvann mycket av burkmullret. Jag har däremot inte kommit så mycket längre så att jag fått det att låta KANON än, men jag antar att det lutar åt att köpa en mindre stärkare. Två, kanske till och med ett element.

Som sagt, tack så mycket för eran hjälp, det är bara att fortsätta kampen mot det perfekta ljudet..

Mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tjena Andreas! Att du reagerar på en sån här grej tyder på att du är kritisk vilket man ska vara, för att komma nån vart och få vettigt ljud. Så fortsätt så, och jobba på att få det bättre. Det låter som att du har bra öron. Jag ska försöka hjälpa och tipsa dig lite.

Det ska låta bra från början, dvs du ska inte behöva eq:a bort en massa bas. Då är nåt fel

Om SM57 är bäst eller inte är smaksak, men för rockgitarrer är den aldrig fel. Lyckas man inte få vettigt ljud med en SM57 och en hyfsad preamp är det fel på ens grejer och/eller rum.

Det som vanligast orsakar basdån/bummel är att själva högtalarlådan inte är bra, eller att micken är placerad på tok för långt ifrån högtalarkonen. Har man en 4x12:a brukar man oftast placera micken vid ett av de övre elementen. Har du en vinklad låda märker du stor skillnad på att placera där uppe och där nere.

Men du verkar veta hur man mickar. Nästan alltid låter det bäst att sätta micken vid konens kant, dvs typ mitt emellan elementets mittpunkt och ytterkant. Vinklar man mycket blir ljudet spretigare och inte lika naturligt, jag brukar micka rakt.

Jag antar även att du kan ratta din förstärkare. De flesta förstärkare ska inte behöva eq:as massor för att få ett vettigt ljud (man ska inte behöva ha bas på noll och maxad diskant typ - eller tvärtom). Men det är självklart helt avgörande för slutljudet hur förstärkaren är inställd.

Om jag förstått dig rätt mickar du ett av elementen på din VOX-combo. En sån VOX-förstärkare ska inte behöva låta bumligt, det låter konstigt tycker jag. Nåt av följande:

- Du kanske har lite basiga mickar i gitarren ändå. Prova med en annan gitarr.

- Du kanske har förstärkaren (eller lådan) placerad i ett kasst rum som förstärker basresonansen. Har du hjul på under blir ljudet lite ljusare.

- Du kanske ändå inte har rattat förstärkaren bra.

Sen vet jag inte vad du har för ljudideal, du kan inte förvänta dig tungt och modernt (amerikanskt) distljud med din VOX, aldrig.

Lägg upp ljudklipp! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

men vafan, har du ett tridentbord lär du ja ha en drös mickar...kör loss och testa!

det kan även vara stärkaren som kan vara boven i dramat, lådan också för den delen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej creel.

Tack för ditt inlägg. Jag Håller med dig om i stort sätt allt du säger. Jag mistänker också att det är lådan som orsakar mullret. Man vill ha det lite mer kompakt. Jag kikar för tillfället på en 2 12:a, även den VOX.

Ang. VOX så är det nogrant utvalt då det inte alls är något amerikanisarat "hårdrocksljud" jag vill ha.

Som sagt så testade jag att spela på endast två av elementen på lådan jag har nu, (det jag har är en VOX top+VOX låda 4 12:a), och det blev bättre men det är ju fortfarande samma låda, och det hörs. Det mullrar för mycket om det.

Så en ny låda blir det.

Ang. rattandet på förstärkaren. Jag kan ratta en förstärkare, och det låter bra om den direkt, det är processen att fånga upp det ljudet jag har problem med, när man hör ljudet inne i kontrollrummet så får man bra lust att dra av basen helt, hur man än placerar micken, men självklart så blir ju det inte heller bra. Så uppenbarligen så är något fel. Det är även hjul på lådan, så där ligger inte heller problemet.

Jag upplever också att det låter bäst när man placerar micken "rakt" på, någonstans mellan kornen och ytterkantet.

Och det är som du säger, det enda sättet att lyckas är att aldrig ge sig.

Hojta gärna till om du / ni kommer på ytterligare något som skulle kunna vara problemet,

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej creel.

Tack för ditt inlägg. Jag Håller med dig om i stort sätt allt du säger. Jag mistänker också att det är lådan som orsakar mullret. Man vill ha det lite mer kompakt. Jag kikar för tillfället på en 2 12:a, även den VOX.

Ang. VOX så är det nogrant utvalt då det inte alls är något amerikanisarat "hårdrocksljud" jag vill ha.

Som sagt så testade jag att spela på endast två av elementen på lådan jag har nu, (det jag har är en VOX top+VOX låda 4 12:a), och det blev bättre men det är ju fortfarande samma låda, och det hörs. Det mullrar för mycket om det.

Så en ny låda blir det.

Ang. rattandet på förstärkaren. Jag kan ratta en förstärkare, och det låter bra om den direkt, det är processen att fånga upp det ljudet jag har problem med, när man hör ljudet inne i kontrollrummet så får man bra lust att dra av basen helt, hur man än placerar micken, men självklart så blir ju det inte heller bra. Så uppenbarligen så är något fel. Det är även hjul på lådan, så där ligger inte heller problemet.

Jag upplever också att det låter bäst när man placerar micken "rakt" på, någonstans mellan kornen och ytterkantet.

Och det är som du säger, det enda sättet att lyckas är att aldrig ge sig.

Hojta gärna till om du / ni kommer på ytterligare något som skulle kunna vara problemet,

/Andreas

Det är inte så att du sitter med en peak runt 120 Hz eller lägre?

Det kan ju faktiskt vara så att ditt kontrollrum busar med dig!?

Ladda ner SPAN från Voxengo (tror jag den heter..?) och kasta på den på gitarrspåret.

Kolla i denna FFT-analysator om det verkligen är en inspelad peak som gör att det låter en massa bas eller inte.

Börja eliminera alla självklarheter!

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga att jag hade exakt samma problem som dig förut. Hur jag än vred och vände på det hela så fick jag alltid ett lite luddigt ljud - Tills jag skaffade en till SM57 och laborerade med båda två. Tipset är att du drar upp mickarna med membranet rakt emot fronttyget/gallret utan att det nuddar.

För min del har jag fått bäst resultat utan att vinkla mickarna(köra dem helt rakt framifrån) och brukar oftast köra den ena av mickarna precis vid mittkonens kant(där den övergår till resten av konan) och den andra 3-4 cm ut därifrån. Det händer att jag placerar den förstnämnda micken 1-2 cm längre åt vänster, dvs precis mitt i konan, men jag upplever oftast att jag får för mycket diskant där.

En annan aspekt jag tycker är oerhört viktig är dubbningen. Innan jag insåg att man kan göra så var jag inte helt nöjd med soundet jag åstadkom. Men nu spelar jag alltid in två gånger med två mickar båda gångerna. Efter utpanorering får jag till ett ljud som är precis vad jag vill uppnå, och då pratar vi en ganska fet, men ren, dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för tippset! Jag har flyttat lådan (och mickarna) runt i hela rummet..utan resultat. Där emot har jag aldrig testat att spela in i det andra rummet..(det finns tre rum).

Det ska jag nog testa ikväll, och se om det blir någon skillnad..Tack för tanken!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får ju inte glömma att SM 57 är en väldigt populär gitarrmikrofon. Detta är inte utan anledning. Personligen funderar jag på antingen rummet eller att mikrofonen är defekt. Jag har inte upplevt problem med baspuckel annat än då miken placeras för nära. SM 57 är "tailor made". Gå in på shure.com och ta fram frekvensgrafen så ser man vilka områden den framhäver eller undertrycker. Den ger alltså en färgning av ljudet. Om jag placerar mitt öra i exakt samma position som micken befinner sig i, kommer det ändå att låta annorlunda när jag hör stärkaren genom monitorerna. Jag skulle överväga att först prova de olika mikplaceringar som ofta används vid förstärkarmickning. Om ingen av de passar skulle jag överväga att justera ljudet genom att vrida på förstärkarens olika tonkontroller (under förutsättning att rummet är ok). För att få en någorlunda känsla av hur mycket rumsljud (diffusljud) som kommer att komma med kan man träna upp. Genom att sticka ett finger i ena örat och lyssna med det "lediga" örat kan man få en rätt bra feeling för hur mycket av rummet som kommer med. Min erfarenhet: Ju hårdare musik, desto mindre rumsljud - annars kan det bli svårt att få fram gitarrerna så mycket som krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att du sitter med en peak runt 120 Hz eller lägre?

Det kan ju faktiskt vara så att ditt kontrollrum busar med dig!?

Ladda ner SPAN från Voxengo (tror jag den heter..?) och kasta på den på gitarrspåret.

Kolla i denna FFT-analysator om det verkligen är en inspelad peak som gör att det låter en massa bas eller inte.

Börja eliminera alla självklarheter!

Lycka till!

/Cruncharn'

Att lyssna i lurar istf högtalare torde ju också vara ett trick att gå förbi ev. baspucklar i kontollrummet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

Jag vill tacka för alla era fina tips! Ni är verkligen till stor hjälp!

Jag testar allt ni säger och är i studion i stort sätt varje kväll, så med era fina tips och stor envishet så går det nog vägen snart.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...