Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mors!

Har precis införskaffat en motif es 7 synth. Jag vill använda mig av ljuden i synthen i cubase. Dels för att de låtar bra och för att slippa krävande pluggar.

Jag får signal och kan spela in i cubase på ett midispår. Problemet är att jag inte kan fortsätta att spela in på t ex kanal 2 med ett nytt ljud utan att även det första ljudet på kanal ett ändras. Vad beror detta på?

Det går inte heller att via audiomixdown få ner midispåret till wavformat. Det hörs ingenting på den kanalen då. Har kollat inställningar både för ljudkort, synth samt cubase.

Jag har även laddat ner mididrivrutiner för synthen.

Har hållt på en hel del med cubase, men detta problem är mig nog övermäktigt 😏

Hoppas någon/några kan hjälpa mig med detta.

Må gott! 😄

Mathias

Annons
Postat

Ja. Jag har två st från synthen via L output och R output in i en mickpreamp och därefter audio in till ljudkortet genom L in och R in.

Postat
Problemet är att jag inte kan fortsätta att spela in på t ex kanal 2 med ett nytt ljud utan att även det första ljudet på kanal ett ändras. Vad beror detta på?

Om du skapar ett nytt midispår i Cubase och byter midikanal så borde du kunna använda synten multitimbral, olika instrument på olika midikanaler.

Märk väl att Motifen har två lägen, Voice- och Performanceläge. För att det ska fungera med 16 instrument samtidigt måste du använda Voice-läget.

Om synten står i Performance-ljudbanken använder du syntens alla röster för att skapa avancerade syntljud. Då läggs syntens hela kapacitet på ett enskilt instrument, och därför kan du inte spela flera instrument samtidigt.

Postat
Om du skapar ett nytt midispår i Cubase och byter midikanal så borde du kunna använda synten multitimbral, olika instrument på olika midikanaler.

Märk väl att Motifen har två lägen, Voice- och Performanceläge. För att det ska fungera med 16 instrument samtidigt måste du använda Voice-läget.

Om synten står i Performance-ljudbanken använder du syntens alla röster för att skapa avancerade syntljud. Då läggs syntens hela kapacitet på ett enskilt instrument, och därför kan du inte spela flera instrument samtidigt.

Tack för svar. Det går enbart att använda ett ljud åt gången. Den skiftar det tidigare ljudet om jag väljer ett nytt på ett annat spår. Jag har även provat både voice läget och performace läget . Jag inbillar mig att det har med utilityinställningen på synthen att göra, men jag blir inte klokare av manualen. Synthen kommer ju knappast till sin rätt med bara ett ljud att använda sig av. 😕

Postat

Jag drog hem manualen. Det verkar som att du har ytterligare ett läge vilket jag hade glömt, Song/Pattern.

In the Song mode/Pattern mode (using the MOTIF ES as a multi-timbral tone generator)

Check the MIDI Receive Channel for each part of the Song/Pattern with the following operation.

[sONG] or [PATTERN] ➞ [MIXING] ➞ [EDIT] ➞ Part selection ➞ [F1] VOICE ➞ [sF2] MODE ➞ ReceiveCh

Postat
Har precis införskaffat en motif es 7 synth. Jag vill använda mig av ljuden i synthen i cubase. Dels för att de låtar bra och för att slippa krävande pluggar.

Jag får signal och kan spela in i cubase på ett midispår. Problemet är att jag inte kan fortsätta att spela in på t ex kanal 2 med ett nytt ljud utan att även det första ljudet på kanal ett ändras. Vad beror detta på?

Detta måste handla om en inställning i synten, som andra har varit inne på - för du har väl valt olika ut-kanaler i Inspectorn i Cubase på de olika midispåren...?

Det går inte heller att via audiomixdown få ner midispåret till wavformat. Det hörs ingenting på den kanalen då. Har kollat inställningar både för ljudkort, synth samt cubase.

Detta är helt normalt. Du har ju bara spelat in MIDI, men inget ljud. 😕

Har du en extern synt så finns det ju inget ljud i Cubase som man kan göra mixdown av om du bara har spelat in på ett midispår. Du måste först spela in syntens ljud på audiospår för att kunna använda ljudet i Cubase och göra mixdown.

Varför går du förresten via en micpreamp? Det lämpligaste borde vara att du kopplar in syntens audioutgångar direkt till lineingångarna på ljudkortet...

Postat
Detta måste handla om en inställning i synten, som andra har varit inne på - för du har väl valt olika ut-kanaler i Inspectorn i Cubase på de olika midispåren...?

Detta är helt normalt. Du har ju bara spelat in MIDI, men inget ljud. 🙂

Har du en extern synt så finns det ju inget ljud i Cubase som man kan göra mixdown av om du bara har spelat in på ett midispår. Du måste först spela in syntens ljud på audiospår för att kunna använda ljudet i Cubase och göra mixdown.

Varför går du förresten via en micpreamp? Det lämpligaste borde vara att du kopplar in syntens audioutgångar direkt till lineingångarna på ljudkortet...

Hej!

Problemet löst. Ibland ser man inte det logiska i tillvaron 😑

Jag var helt insnöad på att det var en midiinställning

Tack så mycket för hjälpen!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.