Jump to content
Annons

Hur ska jag löda?


Dan Ö

Recommended Posts

Annons
Läste fel! sorry! Men det där har jag inte set, två tiltade strek vet jag inte vad det betyder!

Är ganska säker på att det är jorden. Frågan är bara om den ska lödas fast eller ej. Tror det är så att den ska lödas fast i den andra ändan(ej på bild) men inte här. Är dock inte hundra procent säker.

(Ska gå ifrån obalanserad output till balanserad input.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Dan! Yes, bilden visar den phonokontakt som ska in i den balanserade ingången. Signalen på toppen, jorden på mellanringen samt EJ ansluten jord. I andra änden har du signal (toppen) samt jord (höljet). Har du flera trådar i kabeln gör det inget om dessa ansluts till höljet på ena obalanserade sidan men i den andra änden (bilden) ska dom klippas av.

På en balanserad in/utgång har du tre "anslutningar", Sveriges Radio mfl standard;

Het, signal (stift 2 i en xlr kontakt eller toppen på en stereo-phono)

Kall, samma signal i motfas (stift 3 resp. mitten anslutningen på phonopluggen)

Jord (stift 1 / "höljet" på en phonoplugg)

Ska man koppla ihop en balanserad med en obalanserad apparat (endast Signal + Jord) tar du alltid ut signalen från balanserade prylar via Het samt använder Kall som Jord. Jordledningen löds bara fast i ena kontakten. Om det bara är du som använder dina kablar har detta ingen betydelse men vill du göra enl någon standard beror det på om du har XLR eller phono. Kall och Jord är byglade på obalanserade chassie-XLR kontakter men aldrig får vara det på kablar.

Med VISS reservation för trötthet så här på lördag kväll... 😳

//mvh MF

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för mycket klargörande svar! (Tröttheten verkar inte bita!)

I detta fallet så är det en obalanserad rca output som ska in i en balanserad tele input. Har tidigare kört med mono rca-tele sladd.

Kan denna ändringen som jag nu funderar på leda till att jag får bättre signalstyrka(högre volym)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du alla tänkbara kopplingar: http://www.rane.com/note110.html

Ha det så skoj! 😳

Du får däremot ingen skillnad på signalnivån, utan den är precis samma oavsett vilken koppling du gör. Du kan inte heller få en balanserad signal om det är obalanserat i ena änden, så det kommer inte att göra någon som helst skillnad om du använder en balanserad eller obalanserad kontakt till ingången som kan ta emot balanserade signaler, eftersom du har obalanserat ut.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...