Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Mitt EMU-1820 har inställningar för att köra +4 eller -10 på alla in och utgångar.

Enligt kortets tooltip så är -10 för "consumer" och +4 för "professional".

Det har diskuterats lite förut och som jag har förstått det så ska man köra +4

om man använder balanserade kablar, stämmer det?

Ska jag i så fall alltid köra +4 när jag använder XLR och balanserad tele?

Jag har en SPL Goldmike inkopplad med två balanserade XLR>Tele-kablar och

en stormembranare genom en av ljudkortets preamps.

Hittills har jag kört på -10 och det har funkat bra (tror jag), men jag kanske borde ha +4?

Redigerat av Tophe
Annons
Postat
Mitt EMU-1820 har inställningar för att köra +4 eller -10 på alla in och utgångar.

Enligt kortets tooltip så är -10 för "consumer" och +4 för "professional".

Det har diskuterats lite förut och som jag har förstått det så ska man köra +4

om man använder balanserade kablar, stämmer det?

Ska jag i så fall alltid köra +4 när jag använder XLR och balanserad tele?

Jag har en SPL Goldmike inkopplad med två balanserade XLR>Tele-kablar och

en stormembranare genom en av ljudkortets preamps.

Hittills har jag kört på -10 och det har funkat bra (tror jag), men jag kanske borde ha +4?

En starkare signal är normalt bättre om din utrustning klarar av det i båda ändar.

Har du inget problem med -10 är det väl mest en akademisk fråga egentligen.

Däremot måste du i detta fall kontrollera alla om alla dina inkopplade enheter klarar +4 (monitor, preamp osv).

Kör du +4 ut och -10 in och kommer du t.ex. lätt få dist . Vad är de andra grejerna ställda på?

Postat (redigerat)
En starkare signal är normalt bättre om din utrustning klarar av det i båda ändar.

Har du inget problem med -10 är det väl mest en akademisk fråga egentligen.

Däremot måste du i detta fall kontrollera alla om alla dina inkopplade enheter klarar +4 (monitor, preamp osv).

Kör du +4 ut och -10 in och kommer du t.ex. lätt få dist . Vad är de andra grejerna ställda på?

😛 Ja du, den som det visste...

Det finns ingen omkopplare på SPL'en, så vitt jag vet.

Stormembransmicken har ju ingen omkopplare heller (det brukar de väl inte ha?)

Det är ju framför allt ingångarna som är intressanta. Jag kan utan problem dra på så att det klipper nu.

Men skulle jag tjäna i kvalitet om jag körde på +4?

Det låter bra nu, och jag är helt med på att om det låter bra så är det bra. Men jag vill ändå

prova att angripa det hela på "rätt" sätt från början.

Redigerat av Tophe
Postat

Du ska använda +4 till din SPL preamp.

Men sedan beror det som sagt också på vilka andra burkar du har anslutna...

Mikrofonen är dock inte med i den här ekvationen, +4 etc handlar bara om linjenivån.

Postat
Man ska kanske också understryka att -10dB och +4dB inte har någonting alls med balanserat/obalanserat att göra, även om det är absolut vanligast att -10dB är obalanserat och att +4dB är balanserat...

Jaha? Då har jag missuppfattat det hela. Tror att någon sa det till mig för ett tag sedan.

Varför är den starkare signalen att föredra? Blir det mindre brus?

Postat (redigerat)
Jaha? Då har jag missuppfattat det hela. Tror att någon sa det till mig för ett tag sedan.

Varför är den starkare signalen att föredra? Blir det mindre brus?

Det är inte helt uppåt väggarna eftersom det ju är vanligast att det hänger ihop - men eftersom kopplingen mellan +4dB och balanserat inte är garanterad, så är det säkrare att hålla isär begreppen, så att man inte missuppfattar någonstans på vägen...

Om man har högre signal i kablarna, så innebär det att eventuella störningar som kommer in på vägen, kommer att vara förhållandevis svagare jämfört med den önskade signalen.

Har du möjlighet till det så ska du alltså helst köra med +4dB och/eller balanserat överallt där du kan. 🙂

Redigerat av Claes
Postat

Då förstår jag. Tack!

Jag antar att mikrofoner och liknande inte är med i ekvationen, utan att det handlar om preamps, monitorer och sånt.

Preampsen i ljudkortet stöder ju +4 så då kanske jag alltid ska köra det när jag spelar in med kondensatormickar då,

och sedan kolla vilka specar externa prylar har?

• 2 veckor senare...
Proxyservern (oregistrerad)
Postat
Man ska kanske också understryka att -10dB och +4dB inte har någonting alls med balanserat/obalanserat att göra, även om det är absolut vanligast att -10dB är obalanserat och att +4dB är balanserat...

Jag måste rätta dig här Claes! Eftersom 0dBV är en starkare signal än 0dBU så är det väldigt viktigt att hålla isär måttenheterna och inte nöja sig med att skriva -10dB eller +4dB eftersom det är mått på ljudtryck och inte signalnivå.

😉 /Analogfreak som numer finns på Kontrollrummets forum.

Postat
Jag måste rätta dig här Claes! Eftersom 0dBV är en starkare signal än 0dBU så är det väldigt viktigt att hålla isär måttenheterna och inte nöja sig med att skriva -10dB eller +4dB eftersom det är mått på ljudtryck och inte signalnivå.

😉 /Analogfreak som numer finns på Kontrollrummets forum.

Stämmer - men det är fortfarande inte knutet till balanserat/obalanserat, utan nivån och balanseringen är helt olika saker.

Postat (redigerat)
väldigt viktigt att hålla isär måttenheterna och inte nöja sig med att skriva -10dB eller +4dB eftersom det är mått på ljudtryck och inte signalnivå.

Häpp. Forumets besserwisser slår till igen (dvs jag).

-10dB eller +4dB är inte mått på något alls. Det betyder bara följande:

-10dB betyder egentligen bara 0,1

+4dB betyder egentligen bara 2,5 (ungefär)

dB blir bara ett mått på ljudstyrka eller vad som helst om man har någon mätenhet. Ungefär som "kilo" som betyder 1000, men inte blir nåt att ha innan man lägger till exempelvis Watt för att få en lagom effekt på en PA-anläggning (1kW eller 1000W).

Sorry, kunde inte låta bli.

Gunnar

PS: dessutom är min förklaring ovan förenklad (eller till och med fel). Kolla närmare på wiki till exempel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

PSS: men du har helt rätt i att dBV och dBu är olika saker.

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.