Jump to content
Annons

DIY - Airbrusha och lacka elgitarr


ChrilleO

Recommended Posts

Tjena alla musiknördar! Jag beslutade mig för att mÄla om min gamla sunkiga BC Rich Warlock. Det va en 3000kr gitarr av Mick Thompson modell :/

Tanken va att lÀgga en vit bas. sen brusha svarta sprickor, men den idén kan snabbt Àndras.

Jag har redan plockat isÀr, lossat elektroniken, och slipat ner hela gitarren in till trÀet.

Jag har Àven kommit ca 70% av grundmÄlningen.

Jag har lite bilder som jag postar nÀr jag kommit hem frÄn jobbet! DÄ skriver jag ju givetvis i steg vad jag gjort osv.

Hoppas detta uppskattas! 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Coolt!

Har sjÀlv en Delta - Les Paul som Àr riktigt sliten, risig och marinerad i svett, öl och annat trevligt (min första "riktiga" gura som varit med pÄ mÄnga spelningar dÄ man var yngre). Hade varit kul att göra nÄgot med denna.

Btw, hur f-n maskar man bindingsen som ligger runt gitarrkroppen?

Cheers!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Btw, hur f-n maskar man bindingsen som ligger runt gitarrkroppen?

Cheers!

Hehe ja du, om du menar "listen" som jag med enkel svenska skulle sĂ€ga, sĂ„ tĂ€nkte jag inte sĂ„ lĂ„ngt, utan slipade pĂ„ bara. Antar att den mattades ner lite, sĂ„ det va inga problem att fĂ„ fĂ€rgen att sĂ€tta sig, men med lite otur kanske det spricker eller nĂ„got. men det Ă€r inget lite spackel kan fixa 😄

Nehe, snart slut för dagen, kommer snart med uppdateringar och bilder!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok dÄ har jag lite bilder frÄn de tvÄ senaste dagarna...

En liten onödig och suddig bild. Avlödningen.

1.jpg

TyvÀrr hade jag inga tankar pÄ att göra en trÄd om detta förrÀn jag va i stort sett klar med slipningen, halva guran Àr slipad pÄ denna bilden.

Allt detta gjordes pÄ raster pÄ jobbet, och jag slipade oavbrutet i 20-30min tre gÄnger under dagen.

2.jpg

HÀr den helt klar, det man ser Àr en knagg lÀngst fram, det mörka Àr mattad svart (jag vÄgade inte ta mer pÄ dom svÄra stÀllena)

3.jpg

DÄ va man hemma, och som ni ser sÄ Àr jag inte lÄngt kommen hÀr.

Airbrush, med kritvit fĂ€rg. pinsamt nog sitter jag korsbent i köket och jobbar 😏

4.jpg

...Och detta va resultatet av en sen kvĂ€lls jobb. jag satt inte allt för lĂ€nge 😉

Den Àr bara halvklar, baksidan tas nog idag eller imorgon. Rackaren behöver Àven nÄgra lager till...

5.jpg

6.jpg

Ja det blev ett lĂ„ngt inlĂ€gg, men det va ju sammanfattat frĂ„n tvĂ„ dagar. Jag ska uppdatera nĂ€r jag gĂ„r pĂ„ med motivet, och förhoppningsvis sĂ„ blir det bra 🙁

hej sÄ lÀnge!

Redigerat av ChrilleO
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok dÄ har jag lite bilder frÄn de tvÄ senaste dagarna...

En liten onödig och suddig bild. Avlödningen.

1.jpg

TyvÀrr hade jag inga tankar pÄ att göra en trÄd om detta förrÀn jag va i stort sett klar med slipningen, halva guran Àr slipad pÄ denna bilden.

Allt detta gjordes pÄ raster pÄ jobbet, och jag slipade oavbrutet i 20-30min tre gÄnger under dagen.

2.jpg

HÀr den helt klar, det man ser Àr en knagg lÀngst fram, det mörka Àr mattad svart (jag vÄgade inte ta mer pÄ dom svÄra stÀllena)

3.jpg

DÄ va man hemma, och som ni ser sÄ Àr jag inte lÄngt kommen hÀr.

Airbrush, med kritvit fĂ€rg. pinsamt nog sitter jag korsbent i köket och jobbar 😆

4.jpg

...Och detta va resultatet av en sen kvĂ€lls jobb. jag satt inte allt för lĂ€nge 🙂

Den Àr bara halvklar, baksidan tas nog idag eller imorgon. Rackaren behöver Àven nÄgra lager till...

5.jpg

6.jpg

Ja det blev ett lĂ„ngt inlĂ€gg, men det va ju sammanfattat frĂ„n tvĂ„ dagar. Jag ska uppdatera nĂ€r jag gĂ„r pĂ„ med motivet, och förhoppningsvis sĂ„ blir det bra 🙂

hej sÄ lÀnge!

Shysst gura rent spontant kom jag jag att tÀnka pÄ biltemas krackeleringsfÀrg, svart med röda krackeleringar det ser ut som stelnad lava dÀr fortfarande "helvetet" lyser igenom sprickorna lÀnken ger dig ett smakprov.

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/6932-full.jpg

Ja Biltema Àr ju Biltema liksom.. men lyckas man att fÄ till ett resultat sÄ Àr krackeleringsfÀrgen klart ball.

Mvh Onkel Fester.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Shysst gura rent spontant kom jag jag att tÀnka pÄ biltemas krackeleringsfÀrg, svart med röda krackeleringar det ser ut som stelnad lava dÀr fortfarande "helvetet" lyser igenom sprickorna lÀnken ger dig ett smakprov.

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/6932-full.jpg

Ja Biltema Àr ju Biltema liksom.. men lyckas man att fÄ till ett resultat sÄ Àr krackeleringsfÀrgen klart ball.

Mvh Onkel Fester.

FrĂ€sigt! men jag tror jag droppar sprick-idĂ©n. Möjligtvis om jag mallar lite sprickmönster, för att göra det snyggt pĂ„ frihand vettefan, det behövs ju skarpa konturer.. För övrigt gillar jag att fĂ„ tips och idĂ©er, eftersom jag velar mycket just nu 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FrĂ€sigt! men jag tror jag droppar sprick-idĂ©n. Möjligtvis om jag mallar lite sprickmönster, för att göra det snyggt pĂ„ frihand vettefan, det behövs ju skarpa konturer.. För övrigt gillar jag att fĂ„ tips och idĂ©er, eftersom jag velar mycket just nu 😉

ChrilleO men dÄ,,,inte skall du vÀl mÄla en heavy gura vit?

Jag har en surfgrön gura men Onkle Fester Àr i den Äldern att han inte skÀms för det , han har livslevande bevis.

TrÀ, sunburst, mörk metallic eller svart klÀr en djÀvulens harpa. :-D

Guld? Beige humbuckers......Tja lite mellow! Men elegance.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej hÄ!

Trevligt detta kan bli. 🙂

Spraya hellre flera tunna lager Ă€n att försöka fĂ„ det att tĂ€cka med ett fett. Hoppas du anvĂ€nt en "bra" grund/slipstrykningsfĂ€rg nu första lagret och inte brett pĂ„ med fĂ€rdigstrykningsfĂ€rg direkt pĂ„ trĂ€et? 😉 Fast du ser ju van ut med fĂ€rgsprutan 😉

Kör i vind!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrilleO men dÄ,,,inte skall du vÀl mÄla en heavy gura vit?

Jag har en surfgrön gura men Onkle Fester Àr i den Äldern att han inte skÀms för det , han har livslevande bevis.

TrÀ, sunburst, mörk metallic eller svart klÀr en djÀvulens harpa. :-D

Guld? Beige humbuckers......Tja lite mellow! Men elegance.

hehe hĂ„ller inte med riktigt 😉 svart pĂ„ vitt kan bli rĂ€tt bad ass!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena! Satte mig och snyggade till ytterligare, och lade till en elak skall med flĂ€skiga vampistĂ€nder, och en i bakgrunden 🙂 nu Ă€r jag helt tom pĂ„ idĂ©er 🙂

Det kĂ€nns sĂ„ stilrent nu, vet inte om jag vĂ„kar mer 🙂 har ni förslag sĂ„ kom med dom bara! jag ska fundera vidare... ps. ljuset gör inte bilden rĂ€ttvist

8.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har inte följt trÄden men har ocksÄ en gura pÄ airbrushning. Din blev cool men ursÀkta att jag mÄste skriva detta men tror att det hade varit coolare med en svart bakgrund och vita döskallar. Det uppmÀrksammade mig min airbrush kille pÄ. Jag vill ha vit bakgrund men det avrÄdde han ifrÄn och han hade rÀtt nÀr jag testade det i photoshop. Det blir liksom hÄrdare om man vill ha det. Mitt kommer iof se ut mer som ett tryck med skarpa kanter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har inte följt trÄden men har ocksÄ en gura pÄ airbrushning. Din blev cool men ursÀkta att jag mÄste skriva detta men tror att det hade varit coolare med en svart bakgrund och vita döskallar. Det uppmÀrksammade mig min airbrush kille pÄ. Jag vill ha vit bakgrund men det avrÄdde han ifrÄn och han hade rÀtt nÀr jag testade det i photoshop. Det blir liksom hÄrdare om man vill ha det. Mitt kommer iof se ut mer som ett tryck med skarpa kanter.

jo, jag kan hÄlla med om att svart vore bÀst (till det mesta fatiskt), men nu va ju gitarren redan svart frÄn början :/ jag ville ha en extrem förÀndring, sÄ det fick bli sÄhÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...