Jump to content
Annons

CUBASE SE - Dual core?


InvicTum

Recommended Posts

Hej,

Sitter och puttrar med gamla Cubase SE från typ 2004. Inte haft pengar att prioritera en nyare version ännu.

Hur som helst så är jag på G att köpa/uppgradera till ny musikdator nu. Frågan lyder: Stöder Cubase SE två kärnor om jag skaffar en Intel Quad Core CPU(för vet att det inte stöder 4 kärnor)?

Har en Intel P4 3 GHZ nu och tänkte mig att jag lite senare ska köpa en nyare version av Cubase. Men kommer min nuvarande version att åtminstone bruka två av kärnorna i min nya burk?(för hacket som är nu är medelkul faktiskt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
http://www.steinberg.de/fileadmin/redaktio...g_Tech_Info.pdf

Där står det att Cubase sedan SL/SX 3.1 stödjer flera kärnor. Men SE är väl en tidigare version? Isåfall kanske inte det stödjer ens två kärnor. Men jag vet inte.

/M

Hmm, ja.. Det finns faktiskt en flik som man kan kryssa för som heter "Multi Processing". Kan det innebära att den klara två kärnor då eller?

Det står så här:

"Multi Processing

This option is only available if there's more than one CPU in the computer. If activated, Cubase SE will automatically distribute the processing between both CPUs, for optimum performance."

För jag menar det är ju fortfarande en CPU vi talar om bara det att den har fyra kärnor.. Hmm? Vad tror ni? Kommer Cubase SE bruka två kärnor? ☺️

Redigerat av InvicTum
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ja.. Det finns faktiskt en flik som man kan kryssa för som heter "Multi Processing". Kan det innebära att den klara två kärnor då eller?

Det står så här:

"Multi Processing

This option is only available if there's more than one CPU in the computer. If activated, Cubase SE will automatically distribute the processing between both CPUs, for optimum performance."

För jag menar det är ju fortfarande en CPU vi talar om bara det att den har fyra kärnor.. Hmm? Vad tror ni? Kommer Cubase SE bruka två kärnor? ☺️

Multi Processing-rutan tillkom i samband med att Hyperthreading kom - och var mest avsedd för att man skulle kunna stänga av HT om det uppstod problem, så jag är inte helt säker på att det innebär att det gamla programmet verkligen stödjer dubbla kärnor...

Vilken version av Cubase SE är det du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Multi Processing-rutan tillkom i samband med att Hyperthreading kom - och var mest avsedd för att man skulle kunna stänga av HT om det uppstod problem, så jag är inte helt säker på att det innebär att det gamla programmet verkligen stödjer dubbla kärnor...

Vilken version av Cubase SE är det du har?

Stabilt, Claes är här 😛 By the way, Är så nöjd med micken o preampen du tipsa mig om 🙂

Det är Cubase SE helt enkelt utan ngn 2:a eller 3:a bakom eller så... Hmm, så då kanske det är en bra idé att börja med att skaffa ett nytt Cubase innan man köper ny dator då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stabilt, Claes är här 🙂 By the way, Är så nöjd med micken o preampen du tipsa mig om 🙂

Det är Cubase SE helt enkelt utan ngn 2:a eller 3:a bakom eller så... Hmm, så då kanske det är en bra idé att börja med att skaffa ett nytt Cubase innan man köper ny dator då?

Ditt Cubase kommer säkert att fungera på en ny maskin också - men det kan vara så, att bara en kärna kommer att användas eftersom programmet inte är optimerat för multicore-processorer, så du har kanske inte så stor nytta av den extra kraften förrän du uppgraderar till en ny version... Nyare processorer är dock snabbare tack vare ny arkitektur, så man kan inte jämföra hastigheten rakt av, utan en nyare CPU med lägre klockfrekvens kan mycket väl vara snabbare med bara en av kärnorna än din nuvarande singlecore...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...