Jump to content
Annons

Redigera bort specifika missljud


kjelleben

Recommended Posts

Jag håller på med talboksinläsning och undrar om någon har en lösning på mitt problem. Ibland uppstår ett svagt "klickande", som uppkommer i slutet av en mening... beror på tungan, munnen. Det går iof att ta bort det manuellt men det är tidsödande och jag skulle vilja "automatisera" det. Skapa en profil av ljudet och sedan låta programmet (Wavelab) leta upp just de "klickljuden" på hela inspelningen och ta bort alla sådana missljud. Finns det någon sån plugin eller annat program som kan hantera detta? Ljudet är ofta klart avgränsat från talet och går som sagt att markera och radera. Skulle bli oerhört tacksam om någon kunde lösa detta problem.exempel.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag håller på med talboksinläsning och undrar om någon har en lösning på mitt problem. Ibland uppstår ett svagt "klickande", som uppkommer i slutet av en mening... beror på tungan, munnen. Det går iof att ta bort det manuellt men det är tidsödande och jag skulle vilja "automatisera" det. Skapa en profil av ljudet och sedan låta programmet (Wavelab) leta upp just de "klickljuden" på hela inspelningen och ta bort alla sådana missljud. Finns det någon sån plugin eller annat program som kan hantera detta? Ljudet är ofta klart avgränsat från talet och går som sagt att markera och radera. Skulle bli oerhört tacksam om någon kunde lösa detta problem.exempel.mp3

Testa t.ex. adobe Audition 3, där kan du spela upp ett "missljud" och sedan söka efter det samt ta bort alla förekomster över det i hela filen. Sedan finns det en "spectrum" funktion om i många ljudredigeringsprogram (ex Audition, Wavelab), men jag är inte säker på om den går att använda på samma sätt - det är dock inte omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Hmm... Adobe Audition... DET låter intressant.. ungefär precis vad jag söker. Vet du vad funktionen7/filtret heter?

"Enhanced spectral editing

Make a free-form selection in frequency space with the Effects Paintbrush and apply effects in varying degrees to that selection. Smooth over a selected region to automatically repair clicks, pops, and other noises using the Spot Healing Brush."

Wavelab har en motsvarande funktion

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Hmm... Adobe Audition... DET låter intressant.. ungefär precis vad jag söker. Vet du vad funktionen7/filtret heter?

Eller sorry, spectral editing var faktiskt inte det jag tänkte på men det kan faktiskt också fungera.

Nu var det ett tag sedan jag använde funktionen, men den har funnits sedan produkten hette cooledit.

Tror man väljer typ toos->remove noice eller liknande. Sedan får man välja en del av filen att spela upp som innehåller "felet". Programmet visar sedan en vågformsbild av felet. Sist men inte minst väljer man att processa hela filen och ta bort just det här ljudet på alla andra ställen. Det fungerar alltså bara om man har ett "rent" klick. Har man inte ett klick utan "riktigt" ljud kan det ofta ordnas genom att köra allt igenom ett hög/låg/bandpass filter först för att försöka isolera missljudet och sedan göra ett sample på denna del. Lite rörigt kanske, men det fungerar faktiskt ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en funktion i Adobe Audition som verkar fungera bra. Pop/Click restauration. Jag behövde inte ladda upp någon "felprofil" utan körde bara processsen rakt av och det tog faktiskt bort klickljuden utan att förvränga allt annat.

Stort tack för tipsen och du tog dig tid för mitt problem. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en funktion i Adobe Audition som verkar fungera bra. Pop/Click restauration. Jag behövde inte ladda upp någon "felprofil" utan körde bara processsen rakt av och det tog faktiskt bort klickljuden utan att förvränga allt annat.

Stort tack för tipsen och du tog dig tid för mitt problem. 😆

Med klickljud brukar det fungera bra, särskilt om det är isolerat utan något bakgrundsljud. Är däremot missljudet "integrerat" i annat ljud fungerar det andra sättet bra.

Ljust klickljud finns det en hel del plugins som fixar också, och de flesta editorer har någon liknande funktion inbyggd.

Kul att det gick bra hur som helst - sådant där är fruktansvärt irriterande att upptäcka efteråt när all inspelning är klar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...