Jump to content
Annons

Finns det processorsnåla gitarrpluggar?


ShredRobert

Recommended Posts

Jag undrar om det finns någon gitarrplugg (förstärkarsimulator) som tar rätt lite processorkraft? Har spelat in en del, men datorn börjar sega vid typ 5st guitarrig 3 och det stör skapandeprocessen en del.

edit: Såg nyss att frågan togs upp i en Guitar Rig 3-tråd, men hoppas att få lite mer svar i den här tråden 🙂

Redigerat av ShredRobert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Men varför bränner du inte ned filerna till audio istället för att spara på cpu? Vet du hur du vill ha låten är ju det att föredra. Det gör alltid jag. Om du inte är klar med låten räcker det ju med en eller högst två audiokanaler med gitarr på. Sen när hela låten är klar är det ju bara spela in allt, dubba och bränna ned.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mig av en gratisgrejj som jag upplever som extremt snål. Ta en tjik och testa

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Ska kolla in den! Tack!

Men varför bränner du inte ned filerna till audio istället för att spara på cpu? Vet du hur du vill ha låten är ju det att föredra. Det gör alltid jag. Om du inte är klar med låten räcker det ju med en eller högst två audiokanaler med gitarr på. Sen när hela låten är klar är det ju bara spela in allt, dubba och bränna ned.

Jo, det var min första tanke också, men jag är inte helt säker på hur allt ska låta och vill testa mig fram. Jag kör flera spår eftersom några ska ha effekter, viss eq och vissa inte. Eftersom gitarr är mitt huvudinstrument så kör jag mycket grejer på just gitarrspår. Pads, komp, melodier och saker med lite mer rörelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mig av en gratisgrejj som jag upplever som extremt snål. Ta en tjik och testa

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

https://www.studio.se/index.php?showtopic...;hl=simulanalog

...eftersom dom inte har något grafiskt gränssnitt så tipsar jag om den snygga varianten av dessa pluggar. Fortfarande processorsnåla =)

http://requietus.blogspot.com/

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det finns någon gitarrplugg (förstärkarsimulator) som tar rätt lite processorkraft? Har spelat in en del, men datorn börjar sega vid typ 5st guitarrig 3 och det stör skapandeprocessen en del.

edit: Såg nyss att frågan togs upp i en Guitar Rig 3-tråd, men hoppas att få lite mer svar i den här tråden 😉

Upplever samma problematik, att gitarrpluggarna snor alldeles för mycket kräm. Att mica upp riktiga förstärkare är ju lite

krångligt i lilla lägenheten, särskilt nätter och sena kvällar då inspirationen ofta flödar som bäst ☺️.

Upptäckte att Logic pro's egna gitarr/bas förstärkar-simulatorer kan låta helt ok, åtminstone i demo-stadiet,

och att dom är något snålare än guitar rig och amplitube, men dessa måste jag lattja mer med.

Läste på UAD's hemsida att dom någon gång i framtiden har tänkt att ersätta deras kassa gitarrplugg Nigel

med något nytt. Om dom kan göra en plugg som låter lika bra som guitar rig 3 / amplitube 2 så har vi lösningen

där 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska kolla in den! Tack!

Jo, det var min första tanke också, men jag är inte helt säker på hur allt ska låta och vill testa mig fram. Jag kör flera spår eftersom några ska ha effekter, viss eq och vissa inte. Eftersom gitarr är mitt huvudinstrument så kör jag mycket grejer på just gitarrspår. Pads, komp, melodier och saker med lite mer rörelse.

Spara allt sånt där som effekter, EQ till det är dags att börja mixa. Finns ingen vits hålla på med det innan. Om du kommer på en preset så är det ju bara att spara den för att använda den när det är dags att mixa. När man gör en låt är det bästa att bara fokusera på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Läste på UAD's hemsida att dom någon gång i framtiden har tänkt att ersätta deras kassa gitarrplugg Nigel

med något nytt. Om dom kan göra en plugg som låter lika bra som guitar rig 3 / amplitube 2 så har vi lösningen

där 😛.

Ja det där var min misstanke när de tog bort Nigel att det kommer att komma någon bättre i framtiden. Antar att det blir någon av deras samarbetspartners som kommer att göra den. Men frågan är, finns det plats för en till? Det har ju kommit en del nu på sistone. Måste vara ruskigt bra för att det ska vara värt det. Men visst, är den det, är det bara öppna lädret. 😛

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju nämna att snubbarna bakom Simulanalog har gjort en kommersiell vidareutveckling, i Overloud TH-1. 😛

Om den är processorsnål eller inte, vågar jag däremot inte säga något om, eftersom jag inte har haft tid att testa ännu (men de själva påstår att den är väldigt snål) - men det finns en demoversion att hämta på deras hemsida, så att man kan prova själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spara allt sånt där som effekter, EQ till det är dags att börja mixa. Finns ingen vits hålla på med det innan. Om du kommer på en preset så är det ju bara att spara den för att använda den när det är dags att mixa. När man gör en låt är det bästa att bara fokusera på det.

Klokt! För mig är det lätt att jag virrar bort mig i EQ-inställningar, val av samplingsbibliotek och annat under själva skapandeprocessen, sånt som jag iofs tycker är minst lika roligt att hålla på med som själva skapandet, men det är nog smart att fokusera på en sak i taget. Man ska ju fatta att låten är tillräckligt bra långt innan tjusiga effekter och finslipad EQ slängs på. (lite off topic kanske, men ville ändå poängtera detta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där var min misstanke när de tog bort Nigel att det kommer att komma någon bättre i framtiden. Antar att det blir någon av deras samarbetspartners som kommer att göra den. Men frågan är, finns det plats för en till? Det har ju kommit en del nu på sistone. Måste vara ruskigt bra för att det ska vara värt det.

Tvivlar inte på att Universal Audio kan komma upp med något riktigt fräckt, resten av deras pluggar är ju helt fantastiska.

Men visst, är den det, är det bara öppna lädret. 😎

Exakt min åsikt 🙂.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Spara allt sånt där som effekter, EQ till det är dags att börja mixa. Finns ingen vits hålla på med det innan. Om du kommer på en preset så är det ju bara att spara den för att använda den när det är dags att mixa. När man gör en låt är det bästa att bara fokusera på det.

Jag tycker det är lika bra att göra det som man hade tänkt från början så att man märker vad som funkar och kan fixa ljud som passar varandra (som man i princip gjorde på 4-track tiden). Dock så fattar jag ditt resonemang om man spelar in någon band etc i någon studio med begränsad tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bränn ner filerna istället, spara processorkraft! Lägg inte på effekter förrän vid mix, spara processorkraft! Detta är ett allmänt vedertaget arbetssätt, även i större sammanhang. Orginalfilerna från gitarrerna finns kvar. Du kan när som helst ändra sound. Gitarrljudet bör låta bra redan utan eq, kompressor o annat. Glöm inte heller att skicka dubbade gitarrer till auxar/ bussar. Då kan två eller flera gitarrer dela på samma gitarrplugg, spara processorkraft!

Sen är min erfarenhet att låter ett gitarrljud bra ihop med det andra som redan finns, t ex bas, trummor, synthar så kommer det att funka. Då vågar man bränna ner det ljudet. Ibland, när det gäller dist framförallt, kan man upptäcka att det blev lite för mycket av varan. Har man då bara god ordning på sitt projekt är det en smal och snabb sak att plocka fram filerna och ratta in ett nytt ljud. Det är också bra att bränna ner. Då har man inte lika många beslut att ta i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
https://www.studio.se/index.php?showtopic...;hl=simulanalog

...eftersom dom inte har något grafiskt gränssnitt så tipsar jag om den snygga varianten av dessa pluggar. Fortfarande processorsnåla =)

http://requietus.blogspot.com/

/L

Jag testade att ladda ner pluggarna från requietus.blogspot.com men får dom inte att funka i Cubase, nåt tips på vad jag gör fel? Bypassade så låter det alltså torr signal men då man "slår på" stärkarna eller pedalerna så blir det tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...