Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag tycker att det hade varit grymt intressant att veta vilka lÄtar ni anvÀnder nÀr ni referenslyssnar dÄ ni mixar och mastrar.

Skriv gÀrna vilken genre ni pysslar med ocksÄ.

NÀr jag spelar in lite mer ackegura-betonade plattor, sing/songwriter, sÄ blir det ofta:

Change the World - Eric Clapton

Tycker den mixen Àr sjukt bra.

Annons
Postat
All musik jag gillar att lyssna pĂ„! 😆

haha, samma hÀr!

Mestadels Pantera och In Flames !

Postat (redigerat)

UngefÀr samma hÀr. Jag försöker i alla fall undvika att vÀnja öronen vid nÄgot som jag pÄ förhand vet lÄter vÀldigt personligt och karaktÀristiskt.

Men i övrigt sÄ lyssnar jag inte sÄ mycket pÄ annat material och jÀmför med faktiskt. För en massa Är sen sÄ satt jag och A/B-ade fram och tillbaka mellan mitt resultat och ett antal utvalda lÄtar, men jag har inte gjort det sen dess.

Vet inte hur man ska förklara hur man tÀnker riktigt ..

Det Àr kanske lite som ... nÀr jag sÄg ett Formel 1 lopp nÀr jag var liten sÄ sÄg jag att vissa 2 bilar fÄr starta lÀngst fram, och sen bestÄr startfÀltet av kanske 15-20 bilar som stÄr uppradade i en 2 filig kö. Jag minns att jag frÄgade farsan om inte det dÀr var orÀttvist mot se som fick starta lÀngst bak? men han berÀttade att loppet Àr sÄ lÄngt i vilket fall (30-40 varv, 1-2 timmars körning), sÄ den förare som lyckas bÀst kommer att komma först i mÄl i vilket fall - oavsett var han startar, och det vet som dÀr killarna om.

Det Àr lite pÄ det sÀttet för mig med, att man gör musik, mixar lite, spelar in lite, arrar, lyssnar och liksom knÄdar det hela fram och tillbaka sÄ pass att det kommer att komma ut jÀmnt och bra i slutÀndan i vilket fall. Man kommer liksom att gradvis mÀrka och hantera oönskade effekter under tidens gÄng. Och idag funkar det jÀmnt, i alla fall för mig personligen. Det Àr ju lite beroende pÄ hur man gillar att jobba med.

Sen, nÀr jag mixar sÄ gör jag ganska tÀta mixar, och det Àr lite lÀttare att hantera Àn stora och mer uppdelade.

Redigerat av Opus99
Postat

Hej

Att inte stÀmma av mot kÀnda lÄtar senare i processen, vid mix/mastering kan bli katastrof för mig.

Det behöver inte handla om att fÄ ett sound att lÄta lika utan mer en koll pÄ:

mÀngd bas, mid, diskant, burkighet, frasighet, torrhet, nivÄ och effekter pÄ sÄng.

Vad jag jÀmför med?

HÄll i hatten: Pink, Mustasch, Papa Rouch och ibland Nickelback.

Förra veckan Arvingarna och igÄr Green day...........

/Hv

Postat

Tja nÄgra skivor jag tycker lÄter bra producerat.

Little Feat Let it Roll.

Bob Dylan Infidels.

Steve Earle El Corazon.

Åke

Postat

För att "kÀnna" pÄ ljudet i en krog eller danslokal brukar jag alltid spela Bob Marleys "Is this love". Den har rejÀlt med bas men inte sjukt överdrivet. MÄnga av Marleys inspelningar Àr sÄ ruggigt bra fast de Àr stenÄlders 70-tal.

Postat

NÀr det gÀller livemix brukar jag spela Jennie Löfgrens lÄt Believer för att kolla bas och krisp, tycker den passar jÀvligt bra till det. Annars beror det ju helt pÄ vad man ska mixa och jag gillar mest rock/metal. NÄgra favvoplattor produktionsmÀssigt Àr Testament-The Gathering, Necrophagist-Epitaph, Opeth-Ghost Reveries, senaste Foo Fighters, Green Days senare plattor, Soundgarden-Superunknown m fl.

Postat

Primal Screams Vanishing Point (hela plattan alltsÄ).

Inte deras bÀsta rent lÄtmÀssigt, men den har ett brett spektra vad gÀller de enskilda instrumenten, samt den övergripande ljudbilden. Allt frÄn dubbig subbas till plektrumspel tex. Referensljud till trummorna brukar jag dock lÀmna över till vÄr trummis. Mest för husfridens skull (infoga trummisskÀmt hÀr___________).

Postat

Hej, det var sjukt intressant att lÀsa vad ni lyssnar pÄ, eller inte lyssnar pÄ etc.

Jag kan oxo vara ute och cykla riktigt ordentligt om jag inte referenslyssnar. Men det beror pÄ att jag sitter i vÀldigt mÄnga olika anlÀggningar och dÄ lÀr sig inte öronen hur monitorerna lÄter.

Jag anvÀnder mest referenslyssningen till att höra mÀngd bas, mid, diskant. NivÄer tycker jag Àr grymt personligt för lÄten och soundet och det rattar jag tills jag tycker det lÄter bra. Oavsett hur referensplattan lÄter.

Postat

Ibland kanske ett par tre stycken referenslÄtar för ett helt album.

Fast oftast blir det en referenslÄt till första mixen och sedan fÄr fÀrdiga mixar inom samma produktion stÄ som referens för den mix jag hÄller pÄ med för tillfÀllet.

Postat (redigerat)

Jag har mÀrkt att min referens, Àr faktiskt mina omgivningsljud. T.ex. trafik pÄ gatan utanför, ljudet av klÀderna nÀr man rör sig, ljudet i rummet nÀr man harklar sig, ljudet av musen pÄ bordet .. typ sÄnt. Jag lyssnar pÄ nÄt sÀtt hela tiden pÄ sÄnt, för att man liksom inte ska drunkna in i den dÀr drömvÀrlden dÀr man inte vet riktigt var man Àr lÀngre. Men det Àr inget jag liksom sÀtter av tid för att göra, utan det gör jag precis hela tiden.

Redigerat av Opus99
Postat
Ibland kanske ett par tre stycken referenslÄtar för ett helt album.

Fast oftast blir det en referenslÄt till första mixen och sedan fÄr fÀrdiga mixar inom samma produktion stÄ som referens för den mix jag hÄller pÄ med för tillfÀllet.

Hehe ... det Àr sÄ jag hade hoppats att jag skulle kunna gÄ tillvÀga. Men sen sitter jag ÀndÄ och vill dubbelchecka med nÄt annat. :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.