Jepplen (oregistrerad) Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 (redigerat) Hej! Är ny här och säger Hej! Jag står i valet & kvalet om att antingen köpa en B1 eller C1 kloss, jag har sökt och läst och läst och lyssnat och sökt på dessa två mickar men jag blir inte klok på det! Från de testinspelningar jag har hört så har jag gjort följande observationer: Studio Projects B1: Ger ett fint och rent ljud som passar sig bra som instrument mick, Dock lite instängt och "nära" för sång. Studio Projects C1: Ger ett proffsigt ljud men är Väldigt vass i diskanten som gör S'en extremt tydliga på gränsen till störiga, ger ett mycket "rymligare" ljud än B1:an i sången fast inte så ultimat som instrument mick pga den höga diskanten. Vad sjutton ska man välja? Jag vill ju kunna göra båda sakerna, instrument och sång och ha en rymlig mick känns viktigt för mig. Finns det något trick man kan använda för att jämna ut skillnaderna? T.ex: Att EQ'a upp diskanten på B1:an för att få ett rymligare ljud och dämpa diskanten lite i EQ'n för C1:an för att spela in instrument. Hur är C1 i verkligheten, är det så att man måste dra fram de-essern varje gång man spelar in sång och hur funkar den för att spela in Ak.Gitarrer? Jag gillar lltså B1:an men tycker den är lite instängd och kunde haft liiiite mer diskant eller va det heter, alltså närmare C1:an. Finns det något annat alternativ som har C1:ans rymd men inte lika vass? Budgeten ligger på 2.000:- Har en kompis som har startat sin proffsstudio och han har många kunder som älskar C1:an, men sen hade han ingen B1 så det kanske är en lite biased åsikt. Hade varit kul med lite tips om det går bra. 🙂 mvh Jesper *edit* Vet inte, men kanske värt att nämna att jag kommer använda den genom Pro Tools Digi 003+ rack factory med dess preamps. Redigerat 5 februari 2009 av Gäst
KaptenGnissel Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 (redigerat) Hej! Är ny här och säger Hej! Jag står i valet & kvalet om att antingen köpa en B1 eller C1 kloss, jag har sökt och läst och läst och lyssnat och sökt på dessa två mickar men jag blir inte klok på det! Från de testinspelningar jag har hört så har jag gjort följande observationer: Studio Projects B1: Ger ett fint och rent ljud som passar sig bra som instrument mick, Dock lite instängt och "nära" för sång. Studio Projects C1: Ger ett proffsigt ljud men är Väldigt vass i diskanten som gör S'en extremt tydliga på gränsen till störiga, ger ett mycket "rymligare" ljud än B1:an i sången fast inte så ultimat som instrument mick pga den höga diskanten. Vad sjutton ska man välja? Jag vill ju kunna göra båda sakerna, instrument och sång och ha en rymlig mick känns viktigt för mig. Finns det något trick man kan använda för att jämna ut skillnaderna? T.ex: Att EQ'a upp diskanten på B1:an för att få ett rymligare ljud och dämpa diskanten lite i EQ'n för C1:an för att spela in instrument. Hur är C1 i verkligheten, är det så att man måste dra fram de-essern varje gång man spelar in sång och hur funkar den för att spela in Ak.Gitarrer? Jag gillar lltså B1:an men tycker den är lite instängd och kunde haft liiiite mer diskant eller va det heter, alltså närmare C1:an. Finns det något annat alternativ som har C1:ans rymd men inte lika vass? Budgeten ligger på 2.000:- Har en kompis som har startat sin proffsstudio och han har många kunder som älskar C1:an, men sen hade han ingen B1 så det kanske är en lite biased åsikt. Hade varit kul med lite tips om det går bra. 😆 mvh Jesper *edit* Vet inte, men kanske värt att nämna att jag kommer använda den genom Pro Tools Digi 003+ rack factory med dess preamps. Hej och välkommen till forumet. Jag har båda två och föredrar C1'an till sång. Dock tycker jag inte att diskanten i denne är något större problem att hantera med EQn. Den låter väldigt bra helt enkelt. Var noga med att du använder ett bra puffskydd och sjung inte för nära micken. Använd inte de puffskydd som består av en perforerad metallplatta, de är mindre bra tycker jag. Fråga någon kunnig person i din butik. B1'an använder jag först och främst till ackegura. Hittar du rätt position låter det grymt bra. Luftigt och fint ljud. Jag har även mickat körer med denna och det fungerar utmärkt. Tilläggas kanske bör att jag använder SP's egna preamp VTB-1. //KG Redigerat 5 februari 2009 av KaptenGnissel
Claes Holmerup Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Jag föredrar B1 framför C1, men det är ju en smakfråga, så det går egentligen inte att säga vilket som är "rätt" eller "fel", utan du måste bestämma utifrån din egen smak. Har du hämtat inspelningar från min testsite och jämfört?
Jepplen (oregistrerad) Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Tack för svaren! Fint tips KG! Jo jag har lyssnat på dina miktester Claes, jättefina tester! Jag har mina uppfattningar om B1 & C1 vilka står i första inlägget. Man kan nog säga att vad jag försöker få fram är vilken mick som är bäst i att låta som den andra genom EQ. 😐 I och med att jag hade helst haft båda, då de är bra på olika saker vilka jag alla behöver men budgeten tillåter bara att jag köper en.
Claes Holmerup Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Det är kanske ett säkrare kort att ta bort sådant som det finns för mycket av (t ex den kraftiga toppen i C1), än att lägga till sådant som inte finns eller finns för lite av. Om du ska lägga till mer diskant med eq för att få B1:an "krispigare", så förstärker du samtidigt det brus som finns, medan du sänker bruset tillsammans med den för starka toppen i C1:an när du drar ner diskanten en del. På det sättet kan C1:an vara dett bättre valet om du vill ha ett annat sound än vad B1:an kan ge dig. B1:an är inte lika starkt höjd i diskanten som många andra micar, så när man A/B-jämför den med många andra, kan den kanske kännas lite diskantfattig - men det är den egentligen inte, utan den har också en höjning i diskanten - bara inte så stark höjning... 😉 När den inte sticker igenom på det sättet som C1 gör, så kan det vara lättare att få den att sitta bra i mixen utan att pilla för mycket - också något att tänka på. Till syvende och sist är det förstås en smaksak och alla väljer hur de själva vill jobba, så egentligen är det väldigt svårt att ge riktigt bra råd... 😕
Jepplen (oregistrerad) Postat 6 februari 2009 Postat 6 februari 2009 Det är kanske ett säkrare kort att ta bort sådant som det finns för mycket av (t ex den kraftiga toppen i C1), än att lägga till sådant som inte finns eller finns för lite av. Om du ska lägga till mer diskant med eq för att få B1:an "krispigare", så förstärker du samtidigt det brus som finns, medan du sänker bruset tillsammans med den för starka toppen i C1:an när du drar ner diskanten en del. På det sättet kan C1:an vara dett bättre valet om du vill ha ett annat sound än vad B1:an kan ge dig. B1:an är inte lika starkt höjd i diskanten som många andra micar, så när man A/B-jämför den med många andra, kan den kanske kännas lite diskantfattig - men det är den egentligen inte, utan den har också en höjning i diskanten - bara inte så stark höjning... 🙂 När den inte sticker igenom på det sättet som C1 gör, så kan det vara lättare att få den att sitta bra i mixen utan att pilla för mycket - också något att tänka på. Till syvende och sist är det förstås en smaksak och alla väljer hur de själva vill jobba, så egentligen är det väldigt svårt att ge riktigt bra råd... 😆 Nä men det där var ett kanon råd, det var faktiskt precis vad jag ville veta! Att det är lättare att ta bort det som redan finns än att lägga till det som inte finns. 🙂 Super bra!! Tack!! Då blir det en C1:a! jippi! Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.