Jump to content
Annons

JJ labs thunder


Niklas.k

Recommended Posts

Annons

Lägg till ett par tusen till, så kan du köpa en digital Vox 2*12-kombo. Dom låter löjligt bra till det mesta.

Var har du försökt att leta? Som Claes sa, är nog mest Jam som säljer dom, finns ju butiker i Stockholm, Göteborg och Västerås, och så tydligen då Helges Håla som ligger i Växjö. Helges håla har jag aldrig handlat i själv, men hört mycket gott om. Jam å andra sidan brukar ju skriva "slipper vi se dig bjuder vi på frakten" (ordagrannt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ringt runt till nästan varenda musik affär runt om i landet utan något resultat.

Så jag får prova med Helges håla i Växjö =)

Ja det är jams egna märke men det var ganska många affärer som hade det förut.

Men nu är det slut överallt....

mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla Marshall-förstärkare jag har spelat på går att få vettiga ljud ur, mer eller mindre bara. Har en kompis som har kombo-modellen av förstärkaren du har tänkt att köpa, den låter helt ok, även om jag tycker att den har en tendens till "surr" i disten. Det blir inte den där rena disten (motsägelsefullt uttryck? 🙂) som finns i Marshalls dyrare modeller. Fast å andra sidan har jag lyckats skruva fram sådana ljud ur de gamla Valvestate-modellerna, kan tänka mig att dom här nyare Marshall-förstärkarna i den prisklassen säkert bygger på dom på något sätt. Tycker generellt att dom funkar bättre till komp än till solo (d v s 95% av en vanlig låt...). När man spelar solo så känns ljudet väl "smalt", men det är en smaksak såklart.

Finns dock en hel hög med förstärkare i samma prisklass som du absolut borde kolla in också. Marshall är ju klassiskt, men det är ju inte p g a av deras enklare förstärkare, även om dom är bra. Men även Hughes&kettner, Randall, Kustom, Ibanez och Behringer har lite toppar i prisklassen du letar i, vilket absolut kan vara värt att prova. Vad är det för musik du spelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okey =) jag funderar också på en JJ labs thunder, har hört att dem ska vara grymma. Jag lirar hårdrock (med maiden influence) och behöver en stärkare som har mkt dist.

Marshall en verkar vara grym, men jag vet ej hur disten låter på den så jag ska ner till musikbörsen i morgon och prova den.

mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett varningens ord för det där med "mycket dist". Det är givetvis en subjektiv värdering, men framför allt många yngre gitarrister vevar på med alldeles för mycket dist. Det gör visserligen ljudet lite mer lättspelat, ju mer dist dessto mer döljs ju anslag och sånt, men för någon som lyssnar så låter det mest getingbo om det. Av någon anledning (är inte speciellt elektronikkunnig) så verkar det som om för mycket dist gör att förstärkare komprimerar, och ljudet blir smalare. Märks extra väl när man solar. Ska man ett sådant där stort fläskigt distljud som någon i Maiden så får man vara försiktig med gain-ratten, i a f på moderna transistorbaserade förstärkare.

Ett exempel är när jag såg underbarnen i Trading Fate i somras på SRF (www.tradingfate.com). Dom är ju ruggigt begåvade, och båda gitarristerna spelar ju själen ur en annan utan vidare, men ljudet var verkligen inget vidare. Hörde när dom soundcheckade, typiskt getingdist (säkert gainratten på max), vilket gjorde att det inte blev något "tryck" eller "klipp" i gitarrljudet för de som lyssnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, ja jag vill ju ha sånt ljud som dem i maiden har på ett ungefär (som kanske inte är så lätt för dem pengarna)

Jag har en annan tanke annars, om jag köper den där marshall som jag skulle ha och sen om jag inte är nöjd med den disten så köper jag någon bra pedal med en skön dist till bara?

mvh

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite snurrigt med två trådar nu... Hursomhelst, tycker du att du får till ett ljud som du diggar med någon av förstärkarna du föreslår så tycker jag du ska hugga den. Hur man upplever en förstärkare är ju väldigt mycket beroende på t ex gitarr och spelteknik. Min gitarrkollega i mitt band och jag har t ex på några inspelningar spelat på samma utrustning med samma inställning, men ändå så låter det olika beroende vem som spelar.

De flesta produkter brukar nog ändå ha fler nöjda än icke-nöjda köpare. Så, köp det du tycker låter bäst. Är ju inte värre än att du får köpa någonting annat om du märker att du inte trivs med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...