Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan^^

Jag har precis spelat in ett par lĂ„tar 🙂 och har börjat med mixen.

Men jag kan inte riktigt fĂ„ ut sĂ„ mycket av trummorna, sĂ€rskilt baskaggen! Vill ha lite fetare ljud om man sĂ€ger sĂ„ 🙂

anvÀnder mig av Logic pro 8 och hÀr Àr min bearbetning hittills:

KD: Höd i basen, mellan 20-100 hz. sÀnkt i mellanregistret, 33-400 hz. la Àven pÄ en kompressor.

SD: Höjd i diskanten, 5 khz och runt 400 hz i basen. Lade pÄ en gold reverb.

Toms: Pukorna skickade jag till en egen grupp. Höjd ytterst i basen och Àven lite runt 2 khz. La en kompressor hÀr med.

OH: HÀr lade jag bara ett hipassfilter Àn sÄ lÀnge.

sĂ„, hur ska man fĂ„ bĂ€sta ljud ur trummorna? Tips? 🙂

lÀgger bara upp ett klipp.

http://www.soundclick.com/NoNamewhatsoever

Annons
Postat (redigerat)

Jag tycker det lÄter helt okej. Rent och bra.

Hi-haten lĂ„ter lite nĂ€ra och kaggen lĂ„ter aningen svampig. Att skĂ€ra bort lite djup botten (under 80 hz) brukar ibland fĂ„ fram klippet i kaggen). Överlag sĂ„ tror jag du kan prova att skĂ€ra bort lite bas, pĂ„ alla spĂ„r. SĂ€tt ett filter som skĂ€r bort lite bas och dra det sakta uppĂ„t i frekvens sĂ„ hör du gradvis nĂ€r det börjar lĂ„ta mindre bumlig svamp och mer klart och tydligt klipp.

Med "fetare" sÄ tror jag du menar att du vill trummorna ska lÄta lite lÀngre, inte vara sÄ korta och nakna i ljudet utan lÄta lite mer stort rockiga.

Om jag tror rÀtt, sÄ skulle du kunna prova passiv kompression - eller new york kompression, invisible compression eller vad man nu vill kalla det. Traditionellt sett sÄ gör man sÄhÀr:

# Gör en kopia av varje trumkanal/spÄr (dock inte cymbalspÄren)

# LÀgg en kompressor pÄ varje kopia, och dra pÄ rejÀlt med kompression. NÀstan full spÀtta. Tanken Àr att trumman - pÄ det komprimerade spÄret - inte ska lÄtaa "baff" utan typ "baaaaaf". Det ska nÀstan inte vara nÄgon dynamik alls.

# Lyssna nu pÄ original kanalen/spÄret (den utan kompression) och höj sakta upp spÄret som Àr komprimerat, tills de tvÄ tycks smÀlta samman som ett ljud.

DĂ„ fĂ„r du en naturlig attack, plus en riktigt tjock efterklang. Sen kan kompressionen behöva justeras sĂ„ att det lĂ„ter som du vill, och det lĂ„ter förstĂ„s allra bĂ€st bakom hela bandet, och inte bara för sig sjĂ€lv. Det finns flera sĂ€tt att tillföra sĂ„n hĂ€r kompression pĂ„, men det hĂ€r Ă€r den gamla originalmetoden. Vet ju inte helt sĂ€kert vilket program du anvĂ€nder, sĂ„ jag tog det sĂ€kra före det osĂ€kra. Testa och experimentera lite, och se vad som hĂ€nder 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Jag Ă€r ingen expert, bara sĂ„ du vet. Är gammal trummis och har musikinspelning som hobby.

Du kan nog börja rulla av kaggen vid ca 35 hz (ibland högre om det tex Àr mycket dubbelkagge etc, fast det Àr det ju inte hÀr) om du vill ha mer volym i kaggen. Ibland mÄste man offra lite lÄgbass för att fÄ den dÀr punchen. Det Àr lite balansgÄng. Man vill ju inte ta bort all botten, men det brukar inte hÀnda sÄ mycket roligt under 35 hz ÀndÄ (De flesta subwoofers börjar vÀl spela först nÄnstans vid 30, sÄ att ha vÀrsta trycket dÀr Àr mest onödigt och platsstjÀlande???).

Jag saknade en del attack. Kanske hitta lite mer klick i kaggen, och mer diskant (lite vÀs och frÀs) i överhÀngen.

Men jag tycker inte att ljudet Àr jÀtteklent direkt. Det beror ju pÄ vilken mix de ska in i, i rÀtt sammanhang skulle det hÀr ljudet vara ganska bra (med smÄ modifikationer). Dock Àr det ju lite otajt spelat. -Med rÀtt tagning och inlevelse sÄ kommer nog trycket fram en del ocksÄ. Trummisen kan nog slÄ hÄrdare.

Postat
Jag tycker det lÄter helt okej. Rent och bra.

Hi-haten lĂ„ter lite nĂ€ra och kaggen lĂ„ter aningen svampig. Att skĂ€ra bort lite djup botten (under 80 hz) brukar ibland fĂ„ fram klippet i kaggen). Överlag sĂ„ tror jag du kan prova att skĂ€ra bort lite bas, pĂ„ alla spĂ„r. SĂ€tt ett filter som skĂ€r bort lite bas och dra det sakta uppĂ„t i frekvens sĂ„ hör du gradvis nĂ€r det börjar lĂ„ta mindre bumlig svamp och mer klart och tydligt klipp.

Med "fetare" sÄ tror jag du menar att du vill trummorna ska lÄta lite lÀngre, inte vara sÄ korta och nakna i ljudet utan lÄta lite mer stort rockiga.

Om jag tror rÀtt, sÄ skulle du kunna prova passiv kompression - eller new york kompression, invisible compression eller vad man nu vill kalla det. Traditionellt sett sÄ gör man sÄhÀr:

# Gör en kopia av varje trumkanal/spÄr (dock inte cymbalspÄren)

# LÀgg en kompressor pÄ varje kopia, och dra pÄ rejÀlt med kompression. NÀstan full spÀtta. Tanken Àr att trumman - pÄ det komprimerade spÄret - inte ska lÄtaa "baff" utan typ "baaaaaf". Det ska nÀstan inte vara nÄgon dynamik alls.

# Lyssna nu pÄ original kanalen/spÄret (den utan kompression) och höj sakta upp spÄret som Àr komprimerat, tills de tvÄ tycks smÀlta samman som ett ljud.

DĂ„ fĂ„r du en naturlig attack, plus en riktigt tjock efterklang. Sen kan kompressionen behöva justeras sĂ„ att det lĂ„ter som du vill, och det lĂ„ter förstĂ„s allra bĂ€st bakom hela bandet, och inte bara för sig sjĂ€lv. Det finns flera sĂ€tt att tillföra sĂ„n hĂ€r kompression pĂ„, men det hĂ€r Ă€r den gamla originalmetoden. Vet ju inte helt sĂ€kert vilket program du anvĂ€nder, sĂ„ jag tog det sĂ€kra före det osĂ€kra. Testa och experimentera lite, och se vad som hĂ€nder 🙂

Okej, tack sĂ„ mycket! ska testas! 🙂

Postat
KD: Höd i basen, mellan 20-100 hz. sÀnkt i mellanregistret, 33-400 hz. la Àven pÄ en kompressor.

SD: Höjd i diskanten, 5 khz och runt 400 hz i basen. Lade pÄ en gold reverb.

Toms: Pukorna skickade jag till en egen grupp. Höjd ytterst i basen och Àven lite runt 2 khz. La en kompressor hÀr med.

OH: HÀr lade jag bara ett hipassfilter Àn sÄ lÀnge.

lÀt ju inte sÄ jÀkla pissigt?

testa annars att vrida eq sÄ hÀr:

BK: öka lite kring 90-120Hz men inte med nÄn jÀttebredd - du vill inte ha nÄt som ligger Ä rullar nere vid 20Hz inte

testa ocksÄ att öka lite vid 4-5kHz för att fÄ lite mer smack Ä tydlighet - minska lite nÄnstans mellan 300-600Hz

virveln skulle jag inte vilja lÀgga till vid 400Hz - kanske tvÀrtom

pukorna lider lite av alldeles för mycket lÄgbas - strunta i att lÀgga till det Ä dra bort allt under 60-80Hz

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Oj, hÀr finns mycket att göra. Det Àr dock en helt ok grund! Börja med att panorera överhÀngskanalerna. Sen finns det en massa att eq:a.

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.