Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan^^

Jag har precis spelat in ett par låtar 🙂 och har börjat med mixen.

Men jag kan inte riktigt få ut så mycket av trummorna, särskilt baskaggen! Vill ha lite fetare ljud om man säger så 🙂

använder mig av Logic pro 8 och här är min bearbetning hittills:

KD: Höd i basen, mellan 20-100 hz. sänkt i mellanregistret, 33-400 hz. la även på en kompressor.

SD: Höjd i diskanten, 5 khz och runt 400 hz i basen. Lade på en gold reverb.

Toms: Pukorna skickade jag till en egen grupp. Höjd ytterst i basen och även lite runt 2 khz. La en kompressor här med.

OH: Här lade jag bara ett hipassfilter än så länge.

så, hur ska man få bästa ljud ur trummorna? Tips? 🙂

lägger bara upp ett klipp.

http://www.soundclick.com/NoNamewhatsoever

Annons
Postat (redigerat)

Jag tycker det låter helt okej. Rent och bra.

Hi-haten låter lite nära och kaggen låter aningen svampig. Att skära bort lite djup botten (under 80 hz) brukar ibland få fram klippet i kaggen). Överlag så tror jag du kan prova att skära bort lite bas, på alla spår. Sätt ett filter som skär bort lite bas och dra det sakta uppåt i frekvens så hör du gradvis när det börjar låta mindre bumlig svamp och mer klart och tydligt klipp.

Med "fetare" så tror jag du menar att du vill trummorna ska låta lite längre, inte vara så korta och nakna i ljudet utan låta lite mer stort rockiga.

Om jag tror rätt, så skulle du kunna prova passiv kompression - eller new york kompression, invisible compression eller vad man nu vill kalla det. Traditionellt sett så gör man såhär:

# Gör en kopia av varje trumkanal/spår (dock inte cymbalspåren)

# Lägg en kompressor på varje kopia, och dra på rejält med kompression. Nästan full spätta. Tanken är att trumman - på det komprimerade spåret - inte ska låtaa "baff" utan typ "baaaaaf". Det ska nästan inte vara någon dynamik alls.

# Lyssna nu på original kanalen/spåret (den utan kompression) och höj sakta upp spåret som är komprimerat, tills de två tycks smälta samman som ett ljud.

Då får du en naturlig attack, plus en riktigt tjock efterklang. Sen kan kompressionen behöva justeras så att det låter som du vill, och det låter förstås allra bäst bakom hela bandet, och inte bara för sig själv. Det finns flera sätt att tillföra sån här kompression på, men det här är den gamla originalmetoden. Vet ju inte helt säkert vilket program du använder, så jag tog det säkra före det osäkra. Testa och experimentera lite, och se vad som händer 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Jag är ingen expert, bara så du vet. Är gammal trummis och har musikinspelning som hobby.

Du kan nog börja rulla av kaggen vid ca 35 hz (ibland högre om det tex är mycket dubbelkagge etc, fast det är det ju inte här) om du vill ha mer volym i kaggen. Ibland måste man offra lite lågbass för att få den där punchen. Det är lite balansgång. Man vill ju inte ta bort all botten, men det brukar inte hända så mycket roligt under 35 hz ändå (De flesta subwoofers börjar väl spela först nånstans vid 30, så att ha värsta trycket där är mest onödigt och platsstjälande???).

Jag saknade en del attack. Kanske hitta lite mer klick i kaggen, och mer diskant (lite väs och fräs) i överhängen.

Men jag tycker inte att ljudet är jätteklent direkt. Det beror ju på vilken mix de ska in i, i rätt sammanhang skulle det här ljudet vara ganska bra (med små modifikationer). Dock är det ju lite otajt spelat. -Med rätt tagning och inlevelse så kommer nog trycket fram en del också. Trummisen kan nog slå hårdare.

Postat
Jag tycker det låter helt okej. Rent och bra.

Hi-haten låter lite nära och kaggen låter aningen svampig. Att skära bort lite djup botten (under 80 hz) brukar ibland få fram klippet i kaggen). Överlag så tror jag du kan prova att skära bort lite bas, på alla spår. Sätt ett filter som skär bort lite bas och dra det sakta uppåt i frekvens så hör du gradvis när det börjar låta mindre bumlig svamp och mer klart och tydligt klipp.

Med "fetare" så tror jag du menar att du vill trummorna ska låta lite längre, inte vara så korta och nakna i ljudet utan låta lite mer stort rockiga.

Om jag tror rätt, så skulle du kunna prova passiv kompression - eller new york kompression, invisible compression eller vad man nu vill kalla det. Traditionellt sett så gör man såhär:

# Gör en kopia av varje trumkanal/spår (dock inte cymbalspåren)

# Lägg en kompressor på varje kopia, och dra på rejält med kompression. Nästan full spätta. Tanken är att trumman - på det komprimerade spåret - inte ska låtaa "baff" utan typ "baaaaaf". Det ska nästan inte vara någon dynamik alls.

# Lyssna nu på original kanalen/spåret (den utan kompression) och höj sakta upp spåret som är komprimerat, tills de två tycks smälta samman som ett ljud.

Då får du en naturlig attack, plus en riktigt tjock efterklang. Sen kan kompressionen behöva justeras så att det låter som du vill, och det låter förstås allra bäst bakom hela bandet, och inte bara för sig själv. Det finns flera sätt att tillföra sån här kompression på, men det här är den gamla originalmetoden. Vet ju inte helt säkert vilket program du använder, så jag tog det säkra före det osäkra. Testa och experimentera lite, och se vad som händer 🙂

Okej, tack så mycket! ska testas! 🙂

Postat
KD: Höd i basen, mellan 20-100 hz. sänkt i mellanregistret, 33-400 hz. la även på en kompressor.

SD: Höjd i diskanten, 5 khz och runt 400 hz i basen. Lade på en gold reverb.

Toms: Pukorna skickade jag till en egen grupp. Höjd ytterst i basen och även lite runt 2 khz. La en kompressor här med.

OH: Här lade jag bara ett hipassfilter än så länge.

lät ju inte så jäkla pissigt?

testa annars att vrida eq så här:

BK: öka lite kring 90-120Hz men inte med nån jättebredd - du vill inte ha nåt som ligger å rullar nere vid 20Hz inte

testa också att öka lite vid 4-5kHz för att få lite mer smack å tydlighet - minska lite nånstans mellan 300-600Hz

virveln skulle jag inte vilja lägga till vid 400Hz - kanske tvärtom

pukorna lider lite av alldeles för mycket lågbas - strunta i att lägga till det å dra bort allt under 60-80Hz

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Oj, här finns mycket att göra. Det är dock en helt ok grund! Börja med att panorera överhängskanalerna. Sen finns det en massa att eq:a.

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.