Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, har ett par yamaha hs 50 monitorer som jag mixar i men jag tycker inte att det går att höra basen särskilt bra i dom, har sett att man kan köpa till en yamaha subbas som passar till dom, så¨jag tänkte göra det men då sa en kompis att det är livsfarligt att mixa med subbas och sedan lyssna på det i ett par vanliga högtalare, är detta sant? musiken jag mixar är 70-80 tals hårdrock får det väll kallas, typ kiss, sabbath, status, mötley, skid row typ den shangern

Annons
Postat

Det kan vara väldigt svårt att få ett 2.1-system att låta bra och ”ärligt”. Skulle hellre byta upp till ett par bättre monitorer som spelar djupare (förutsatt att ditt rum kan hantera det) så slipper man sub.

Postat (redigerat)

Även om musiken är av typ 70-tals hårdrock vill man väl ha med, och ha koll på fläskbasen? Alltså gammaldags hederlig brötrocknroll, men med ett modernare ljud. Jag har inte sett KISS live nu, eller hört deras nyare cd, men skulle tro att de inte snålar med ljud som passar i en sub. Vi älskar väl alla Sabbath och Deep Purple, men vinyl-ljudet är inget jag längtar tillbaka till.

Kanske en lite fetare vanlig stereo som alternativ lyssning vore ett bra komplemment? Så har jag, tycker det är kalas att skifta mellan monitorerna och de större JBLarna som jag driver med en vanlig stereoförstärkare. Då kan jag lyssna i JLBen med både bas och diskant ställt "flat" och med bas o diskant på fullt. Utan att kontrollyssna i storstereon skulle jag nog dra på för mycket lågbas. Är det nåt som är hårfint svårt, så är det ju det här med lågbas, lätt att det blir för mycket eller för lite. Mindre vanligt med för lite... 😆

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
då sa en kompis att det är livsfarligt att mixa med subbas och sedan lyssna på det i ett par vanliga högtalare, är detta sant? musiken jag mixar är 70-80 tals hårdrock får det väll kallas, typ kiss, sabbath, status, mötley, skid row typ den shangern

din kompis ljuger - han kanske blandar ihop det hela med 5.1 mixning, vad vet jag 😳

det som är svårt är att ställa in allt rätt så det blir en rättvis helhet

ofta gäller det att inte dra på för mycket av subben utan bara låta den stödja upp det som inte monitorerna levererar

vad du mixar spelar ingen roll för det är lika viktigt att veta vad du har därnere i registret som vad du saknar

vill du få ett autentiskt 70-talssound tex så är det ju inte mycket lågbas muller i det - å då är det ju ypperligt att ha ett system där du isf upptäcker om det är för mycket av den varan

Postat
ingen som vet om det är mer bas i hs 80 monitorerna eller?

Eftersom det sitter 8" i HS80 och 5" i HS50 så bör dom återge basfrekvenserna betydligt bättre. Enligt specarna spelar dom 13hz djupare. Är däremot inte speciellt imponerad av dessa monitorer men det är väl en smaksak. De är ju billiga om inte annat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.