Jump to content
Annons

D.I.Y. Akustikbehandling/Ljudisolering


Gäst

Recommended Posts

Annons

Man kan enkelt räkna ut vilka frekvenser man kommer att få stående vågor vid, genom att mäta upp sitt rum (längd, bredd och höjd i meter). Man behöver också veta ljudets hastighet vid den temperatur man har i rummet. Vanligt är ca 21 grader och då är ljudets hastighet ca 344m/s.

Man räknar sedan ut med en väldigt enkel formel, men eftersom det är halva våglängden som ger störst problem, så dubblar man rummets mått när man sätter in det i formeln.

hastighet / rumsmått*2 = frekvens

För att kontrollera din egen uträkning så kan jag ta ett exempel: Mått 3*4m, med takhöjd på 2,5m. Detta ger frekvenserna ca 57, 43 och 69Hz. För att sedan få in en hel våglängd i rummet så blir frekvensen dubblerad, så vid 114, 86 och 138Hz kommer det också att kunna uppstå stående vågor, men med svagare styrka.

Jag måste vara helt dum i huvudet?

3*4*2,5*2=60

alltså 344/60=5,77777777****..............Vart ifrån kommer alla andra tal? :s...

Sedan funderar jag på en sak till?

Kan man på något sätt kontroll testa rummet sedan??

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dom funkar kanon 😆

Vad använde du för mall, måtten för de olika längderna? Eller räknade du först ut de frekvenserna du fick stående vågor (problem frekvenser) och räknade efter det ut hur diffusoren skulle vara???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använde du för mall, måtten för de olika längderna? Eller räknade du först ut de frekvenserna du fick stående vågor (problem frekvenser) och räknade efter det ut hur diffusoren skulle vara???

Jag lyssnade helt enkelt mig fram med hjälp av TestOscillatorn i Logic, till vilka frekvenser som var problemet.

Sedan använde jag AcousticCalc från http://www.mhSoft.nl för att få fram dimensionerna på klossarna. Sidan verkar dock ligga nere nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en sak till.

Jag har från lysnings-platsen till bakre väggen ca 2m. Vilket gör att jag förmodligen ligger inom haaz -zonen? eller????

Då är det ju ingen idé för mig att bygga en diffusor? Bättre att sätta absorbenter för få bort de felaktiga frekvenserna. Frågan då, hur ska man bygga absorbenterna (på bakre väggen) så att de absorberar rätt frekvenser?

Det är ju rätt låga frekvens tal som det handlar om (kolla ovan calc) så lika bra att låta den väggen vara som den är. Det som skulle hjälpa är att bygga en basfälla (Helmholtz ex). Fast det är just nu inte relevant eftersom rummet är så litet och det är tillfälligt.

Tänker jag helt fel?

///

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade lite info. Alltså ju tjockare ju bättre för att absorbera bort de lägre frekvenserna. Och att hänga upp dem en bit sedan från väggen så att vågen måste gå igenom isoleringen två gånger med en luftspalt emellan. Det gör att man kommer åt de lägre frekvenserna bättre, och man är "garanterad" att absorbera kvartsvågorna där partiklarna rör sig som snabbast.

Att hänga absorbenterna med samma luftspalt som djup, ger det bästa resultat? Om isoleringen är 100mm så ska jag alltså sätta den 100mm utifrån väggen.

Vilket djup då göra för att komma så långt ner???

Låter det vettigt???????

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade lite info. Alltså ju tjockare ju bättre för att absorbera bort de lägre frekvenserna. Och att hänga upp dem en bit sedan från väggen så att vågen måste gå igenom isoleringen två gånger med en luftspalt emellan. Det gör att man kommer åt de lägre frekvenserna bättre, och man är "garanterad" att absorbera kvartsvågorna där partiklarna rör sig som snabbast.

Att hänga absorbenterna med samma luftspalt som djup, ger det bästa resultat? Om isoleringen är 100mm så ska jag alltså sätta den 100mm utifrån väggen.

En porös absorbent bromsar en partikelrörelse. Vid ytan finns ingen partikelrörelse att bromsa, partikelrörelsen är maximal en ¼ λ från ytan. För att absorbera t ex 50 Hz med poröst material så ska tjockleken helst vara 1.72m alt. placeras 1.72m (mittpunkt) från ytan och vara relativt tjock.

M a o: Ganska opraktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En porös absorbent bromsar en partikelrörelse. Vid ytan finns ingen partikelrörelse att bromsa, partikelrörelsen är maximal en ¼ λ från ytan. För att absorbera t ex 50 Hz med poröst material så ska tjockleken helst vara 1.72m alt. placeras 1.72m (mittpunkt) från ytan och vara relativt tjock.

M a o: Ganska opraktiskt!

Hur ska man då gå tillväga? Men jag ska ta och läsa Crunchers tråd igen. Noga och igenom allt så kanske det kommer in lite mera.

Men nu blir det sova......blir mera imorgon. Kommer fortsätta med bygget och förhoppningsvis vet jag lite mera om allt jag filosoferat över ☺️

///godnatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska man då gå tillväga? Men jag ska ta och läsa Crunchers tråd igen. Noga och igenom allt så kanske det kommer in lite mera.

Men nu blir det sova......blir mera imorgon. Kommer fortsätta med bygget och förhoppningsvis vet jag lite mera om allt jag filosoferat över 🙂

///godnatt

Har du problem med stående vågor vid låga frekvenser, så stavas lösningen: H-E-L-M-H-O-L-T-Z... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du problem med stående vågor vid låga frekvenser, så stavas lösningen: H-E-L-M-H-O-L-T-Z... ☺️

Värkar som det är det som mitt problem ligger.

Då bara, i teorin ja, men hur kan man göra ett eget test för att höra med egna örat. Använder logic...???

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Värkar som det är det som mitt problem ligger.

Då bara, i teorin ja, men hur kan man göra ett eget test för att höra med egna örat. Använder logic...???

Ett enkelt test du kan göra, är att spela upp låga toner på en synt och se vilka toner som mullrar mest. Då ligger du nära resonansfrekvenserna i rummet.

Ett annat sätt är att helt enkelt ta alla mått i rummet, längd, bredd och höjd - så kan du räkna ut vilka frekvenser du kommer att få problem med. Det är ju frekvenser vars halva våglängd stämmer överens med rummets mått, som vållar mest bekymmer - och multiplar av halva våglängden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt test du kan göra, är att spela upp låga toner på en synt och se vilka toner som mullrar mest. Då ligger du nära resonansfrekvenserna i rummet.

Ett annat sätt är att helt enkelt ta alla mått i rummet, längd, bredd och höjd - så kan du räkna ut vilka frekvenser du kommer att få problem med. Det är ju frekvenser vars halva våglängd stämmer överens med rummets mått, som vållar mest bekymmer - och multiplar av halva våglängden.

Det har jag gjort som du några tidigare inlägg ser.

Har gjort bredbandsabsorbenter, en diffusor kommer i mitt fall tydligen göra nytta fick jag just svar på 😄. Slipper jag alla direkt reflektioner rätt i naken även om jag sitter så nära.

Blir att fortsätta idag så mer kommer ikväll. För helt enkelt leva med lite felaktigheter, kommer få problem med visa lägre frekvenser men man dör nog inte. Får använda olika anlägningar, hörlurar, så allt blir bra i slutet ändå.

Tack för era kunskaper och svar claes, gilbert, cruncher, iGnu mfl.

Link to comment
Dela på andra sajter

För helt enkelt leva med lite felaktigheter, kommer få problem med visa lägre frekvenser

Why?

Om du bygger Helmholtzare så borde du väll även slippa sådant?

Btw, när kommer Cruncharns mätningar (för att se hur hans Helmhotzare fungerar)?

Btw2, Claes, din formel a "halva våglängden etc". Hur ser den ut (för att få cm till frekvens)?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Why?

Om du bygger Helmholtzare så borde du väll även slippa sådant?

Btw, när kommer Cruncharns mätningar (för att se hur hans Helmhotzare fungerar)?

Btw2, Claes, din formel a "halva våglängden etc". Hur ser den ut (för att få cm till frekvens)?

Cheers!

Självklart slipper jag det då. Men det är inte aktuellt att lägga så mycket tid och pengar i dags läget. Detta är en tillfällig lösning och jag kommer snart att flytta. Då kommer det bli ett större bygga. Korrigera alla felaktigheter och en större budget kommer att finnas. Kommer även göra ordentliga mätningar av rummet då mm.

Räkna ut problemfrekvenser

Man kan enkelt räkna ut vilka frekvenser man kommer att få stående vågor vid, genom att mäta upp sitt rum (längd, bredd och höjd i meter). Man behöver också veta ljudets hastighet vid den temperatur man har i rummet. Vanligt är ca 21 grader och då är ljudets hastighet ca 344m/s.

Man räknar sedan ut med en väldigt enkel formel, men eftersom det är halva våglängden som ger störst problem, så dubblar man rummets mått när man sätter in det i formeln.

hastighet / rumsmått*2 = frekvens

För att kontrollera din egen uträkning så kan jag ta ett exempel: Mått 3*4m, med takhöjd på 2,5m. Detta ger frekvenserna ca 57, 43 och 69Hz. För att sedan få in en hel våglängd i rummet så blir frekvensen dubblerad, så vid 114, 86 och 138Hz kommer det också att kunna uppstå stående vågor, men med svagare styrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ingen nytt idag. Ska nu ut och spakla. Har fixat färg och anat gott, imorgon blir det fixa tyg, lister, så blir det nog klart imorgon eventuellt övermorgon om inte färgen torkat. Lite kallt ute som sakt 😏...

Ciao

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dags för in lite nya fina bilder.

Först fick jag skotta mig fram 😎!!! HAHA

hpim1635.jpg

w640.png

Sågade allt virke som jag förövrigt hämtade gratis på byggmax. Det är gips pall som de slänger. Hämtade med kära och tog sedan ett Hilti slag och slog ut spiken. 🙂

hpim1632.jpg

w615.png

Blir en del att spackla men å andra sidan helt gratis!

Efter två rundor spackel, på med vit färg. Tog en hel täckande färg, fast grundmålade aldrig för att få en liten mera antik dov färg, man kan se träet igenom lite. Är rätt nöjd.

hpim1636.jpg

w640.png

I med tyget. Så typiskt för köpte 1m för lite som måste till ikea och fixa det sedan. Ska även fixa spraylim.

hpim1638.jpg

w640.png

Jag blir rätt nöjd faktikst. Total pris för 5st blev ca 400kr.

hpim1642.jpg

w640.png

Troligtvis kommer mera bilder upp ikväll när jag satt upp dem o allt. Isolering ska i mm så se vad jag hinner 🙂 Det är ju fredag med 😲...afterwork o mat/öl väntar hahaha

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Har även satt den list runt.

Får väl tilläga att allt detta är crunchers" fel" 😎...haha....Har tagit en del inspiration från hans bygge som sakt 🙂!

Kanske syns 😲

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...