Jump to content
Annons

Inköp utav PA till replokal


ZtimE

Recommended Posts

Vi har en replokal där ett av banden nu lyckats bränna det gamla PA:t så vi måste köpa ett nytt

Tyvärr är man ju inte så bevandrad inom det här med hur mycket watt och så man behöver!

Läste nånstans att för ett rock/metal (som vi är) så skulle det behövas iaf 2x300 watt för att våran sångare ska höras utöver allt skrammel.

Men dom PA:n vi har kollat på är ofta 2x200 eller 150 watt, räcker det?

Sen funderar vi på om man ska ha en sk. power mixer där slutsteget är inbyggt i själva mixern eller ska man ha mixer+slutsteg+högtalare?

Eller funkar det med mixer+aktiva högtalare?

Ingångar behövs inte så mycket, kanske minst 2 mick ingångar och gärna några line för gitarr eller koppla in mp3 spelare med?

Har kollat runt lite på thomann och div. sidor men blir inte klok på alla beskrivningar?

Nu när vi har tittat runt lite så hitta vi det här på thomann som vi plockade ihop själva? skulle det här kunna funka?

Ps. vi har redan alla nödvändiga sladdar från gamla PA:t i replokalen samt en fungerande 8Ohm högtalare

191246 BEHRINGER XENYX 802 EUR Liten Behringer mixer

156555 THE T.AMP TA1050 MK-X EUR Förstärkare med (som jag förstår det 🙂 ) 2x300 watt

187342 THE BOX PA 15 EUR Passiv högtalare med 320/640 watt 8Ohm

Skulle det här funka att köra på? bara plocka ihop ett eget set sådär?

tacksam för hjälp!

/jonas

EDIT: La till det vi hittade på thomann.de

Redigerat av ZtimE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högtalarna som du har valt räcker om du ska till en liten replokal...

däremot om du ska ha dom högtalarna behöver du en lite starkare slutsteg (rekomenderar 400*2)

jag rekomenderar ett annat mixerbord YAMAHA MG 82 CX för dina behov som du angav

det var allt...

PS när du ska tända hela systemet tänd mixerbordet först sen slutsteget för att om du tänder slutsteget först så bränner du allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarna som du har valt räcker om du ska till en liten replokal...

däremot om du ska ha dom högtalarna behöver du en lite starkare slutsteg (rekomenderar 400*2)

jag rekomenderar ett annat mixerbord YAMAHA MG 82 CX för dina behov som du angav

det var allt...

PS när du ska tända hela systemet tänd mixerbordet först sen slutsteget för att om du tänder slutsteget först så bränner du allt

??..jag har tänt slutsteg först ibland och mixer ibland....aldrig "brännt alltihop".....

//Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer är skit - så är det bara - det snackas mycket om hur dåliga deras grejer är bland musikfolk och speciellt hur mycket de går sönder - Musikbörsen skickar ner hela containrar med garantiutbytta Behringer grejer med jämna mellanrum - man kan ha tur och de funkar, tom ett längre tid - men det kan man inte räkna med - speciellt om det skall användas annat än som leksaker i hemmiljö!

Thomanns egna grejer T Amp, T Box etc är väldigt mycket bättre och har tvärtom mycket gott rykte och kostar dessutom ibland mindre! Flera av Thomanns egna grejer är sk kloner som dyker upp under olika varumärken, men de kostar minst i Thomann-form och kan kosta mycket mera om de har märken som Tapco etc!

Mvh palbin

Redigerat av palbin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vår basisthar i lag med sin bror just en Behringer powermixer, den driver två 18"basar och två rejäla 15" toppar, allt Behringer. Att hitta bättre grejer för e pengarna, går det? Rattar man lite vettigt låter det ganska bra. Har man dåligt ställt har man väl inte så mycket att välja på. Deras grejer har inte krånglat. Inte de Behringergrejer jag hade förr heller.

Fast nog är det skit allt. Men billig skit som funkar i en replokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan funka - men det är faktiskt som jag säger ändå - kolla med lite folk alltså! Det finns otaliga historier om Behringer som slutar funka utan anledning - sök bara på olika fora så skall du se du finner många säger precis vad jag gör - själv har jag personligen varit med om följande

1 st CX3400 delningsfilter - ena mid utgången fungerade ej då den var helt ny - fick ny gratis som jag sålde

1 st annat CX3400 delningsfilter - ena sub utgången slutade fungera efter mycket lite användning i hemmiljö -

fick ny gratis som jag sålde

1 st RX1602 line mixer - ena gain-ledden slutade fungera efter ganska mycket användning i hemmiljö - fick ny gratis som jag sålde

1 st PMP880 power mixer - expoderade (eld, rök, mm) efter mycket lite användning i hemmiljö - fick ny gratis som jag sålde

1 st Ultragig 100 di-box - gick tyvärr ej sönder eftersom jag då kunnat få en ny att sälja - men jag sålde den ändå för småpengar eftersom den brusade mer än utan di-box

Många har liknande historier!

Alla har ju en budget - men Thomanns grejer kostar inte mer i de flesta fall och ibland mindre och är faktiskt väldigt mycket bättre enligt vad många tycker!

Mvh palbin

Redigerat av palbin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har du kollat blocket och vendolin.se?

Detta hitta ja på blocket http://www.blocket.se/vi/19462761.htm?ca=15_s

Kan inte så mycket om PA, men det verkar "najs bajs"...

Problemet blir då (eftersom vi är en förening utan extra klirr i kassan) att går nånting sönder, så går allt sönder.

Då skulle man vilja kunna köpa nytt slutsteg eller högtalare. .bara!

Sen köpa utav Billlebro har jag förstått är åt helvete, tydligen en riktig lurendrejare. Bra i början men om man kommer tillbaka med nåt tog det hus i helvete.

Sök på billebro på google så hittar du lite roliga trådar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo, Billebro har man väl sällan hört något gott om. Har varit inne i en av deras affärer en gång, säljaren gav ett extremt oseriöst intryck som bara fick en att vilja rusa ut därifrån.

Hursomhelst, mitt tips är att ni tänker medhörning istället för PA. Och försök handla av någon lokal handlare, sådana där störra prylar är ju lite tråkigt att skicka fram och tillbaks till Tyskland om det händer något. Det kanske kostar lite mer att handla lokalt, men brukar betala sig i slutändan. Min erfarenhet är att ju mer man handlar i en musikaffär, dessto bättre rabatt får man.

Finns ju många bra och billiga märken i Sverige, t ex Wharfedale, Samson och Alto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten uppdatering!

Tydligen har våran trummis ett mixerbord som ligger och skräpar (Mackie) med mer ingångar än vi behöver :rolleyes: så det kan vi nog använda.

Sen läste jag lite i nån guide att effekten på slutsteget skulle överstiga det på högtalarna med 30%, men utan mixer kan vi lägga mer på slutsteget

Så jag plockade ihop det här istället:

187342 THE BOX PA 15 Samma som förut

187384 PHONIC PH MAX 2500+ En annan förstärkare med 2x500 vid 8Ohm

+ Mackie bordet vi snor från trummisen! 😛

Guitar Nilsson:

Problemet med den där blir ju som sagt att går nåt sönder går allt sönder, känns mer och mer lockande nu att kunna byta ut en del utav "riggen" om den pajar.

palbin:

Det där lät inte alls kul, även om du fått nya varje gång så är det inget vi skulle orka hålla på med. Ganska kul att du köpt så många och sålt allihopa 😄

pianoman:

Phu tur och veta även om det kanske inte alltid är så 😄 halv kul och få hem det och bränna det direkt !

Tog ett lite kraftigare slutsteg nu!

Så vad tror ni? Kommer vi bli rockgudar med det här? 🙂

Juste en till sak, kabeln mellan högtalare och förstärkare är väl en "newark" kabel tror jag dom kallas, som har bajonett fattning? (man trycker i och vrider runt tills det klickar?)

Det är sådana vi har till gamla PA:t iaf !

Tack så mycket för alla snabba och hjälpsamma svar! Guld värt just nu. .

/jonas

EDIT: Hann inte med JJRockford 🙂

Vad menar du med medhörning istället för PA? förstår inte riktigt, med hörning brukar väl vara små vinklade monitorer för att höra sig själv?

Jo iofs sant att behöva skicka grejer till tyskland kan bli ett helvete men har inte hittat nånting i sverige som har nåt liknade, mest kompletta PA set som kostar mer och ger mindre

Men jag har säkert fel, upplys mig 🙂

Redigerat av ZtimE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har du kollat blocket och vendolin.se?

Detta hitta ja på blocket http://www.blocket.se/vi/19462761.htm?ca=15_s

Kan inte så mycket om PA, men det verkar "najs bajs"...

Problemet blir då (eftersom vi är en förening utan extra klirr i kassan) att går nånting sönder, så går allt sönder.

Då skulle man vilja kunna köpa nytt slutsteg eller högtalare. .bara!

Sen köpa utav Billlebro har jag förstått är åt helvete, tydligen en riktig lurendrejare. Bra i början men om man kommer tillbaka med nåt tog det hus i helvete.

Sök på billebro på google så hittar du lite roliga trådar!

Jasså!? haha... det hade jag ingen aning om faktiskt. Som sagt kan ja inget om PA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hallo!

det finns ett stort svenskt pa-forum - ljudoljus - med både privata entusiaster och helproffs - det kan ju vara läge höra sig för där

annars är det en allmänn trend i pa att det kommer nya saker som är små och lätta som låter nästan lika bra som de gamla som var stora och tunga, vilket gjort att folk duktigt trötta på att asa runt sina gamla stora tunga grejer (som faktiskt låter bättre) säljer dem till väldigt bra pris för att istället skaffa nya små lätta grejer

själv har jag ett (stationärt) pa som väger knappt 1.5 ton som låter döbra och inte kostade så himla mycket, men det är alltså både stort o tungt

mvh palbin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...