Jump to content
Annons

Beyond the menace fields


Culloden

Betyg  

12 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      1
    • 4
      3
    • 5
      6


Recommended Posts

LÅTNAMN: Beyond the menace fields

ARTIST/GRUPP: Culloden

GENRE: Power metal

LÅTLÄNGD: 4:55

KOMPOSITÖR: Fredrik Joachimsson

PRODUCENT: Fredrik Joachimsson

EV. MEDVERKANDE: Fredrik Joachimsson, Johan Landgren

INSPELNINGSÅR: 2003

FORMAT: mp3

STORLEK: 9.01 mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/frejoa/btmf.mp3

Här har jag använt mig av ett äldre sf2 trumset som låter sådär, cymbalerna är för väsiga.. men det insåg jag inte då! 😉 Men det får vara som det är helt enkelt! I övrigt är jag nöjd me arret! Men utan era extremt kritiska kommentarer så klarar jag ju inte mig så, vassegoa! Skriv =)

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du har inte skrivit vad du vill ha kritik på, men jag kan efter en snabb lyssning bara säga att mina öron gillar detta.

Inget som spretar, stör eller låter konstigt.

Det är tight, bra spelat och snyggt helt enkelt.

Go, Culloden go!! 😉

Ett utomordentligt stort tack Peppemannen! Bugar o bockar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, en av mina favoritgenrérs.....Luca Turilli var min husgud en gång i tiden...nu är han bara väldigt bra 😉

Detta lät ungefär som det mesta gör inom den här genrérn....mycket dubbelkagge brukar ju vara speciellt utmärkande ( att vara hollywood-epic-symphonic-metal-trummis måste vara det tråkigaste jobbet i hela världen: Ok, vi ska spela in en ny sång. Bert, du får hitta på lite skojjiga basgångar. Åke, fixar du fyra gitarrsolon till imorgon? Torleif, du får hem och träna rösten för här ska den verkligen få jobba. Lill-Erik, det vanliga. Dubbelkagge rakt igenom 🙂 )

Nåväl, nu lyckas jag sväva ut rejält. Trummorna låter ju faktiskt riktigt schyssta i alla fall....på det hela taget låter det mesta schysst....precis som det ska. Dock saknar jag den där extra medryckande melodislingan med 4 olika solovariationer och de skrålande manskörerna i bakrunden men jag antar att man inte kan få allt. 😛

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra: Jättesnyggt ljud, hyfsat arr, grymt gitarrljud, hyfsade partier

Dåligt: Sångaren passar inte mig, för mycket synth ibland lite för tunt ljud i den, bögigt gitarrsolo joniska skalan med country bends funkar ibland men inte i power metal 😱, vissa bitar känns lite felplacerade.

I det stora hela så var det dock jättebra. Väldigt snyggt lirat allting. Tunna trummor iofs men det hade du ju reserverat dig för innan så det känns lite överflödigt att poängtera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra: Jättesnyggt ljud, hyfsat arr, grymt gitarrljud, hyfsade partier

Dåligt: Sångaren passar inte mig, för mycket synth ibland lite för tunt ljud i den, bögigt gitarrsolo joniska skalan med country bends funkar ibland men inte i power metal 😱, vissa bitar känns lite felplacerade.

I det stora hela så var det dock jättebra. Väldigt snyggt lirat allting. Tunna trummor iofs men det hade du ju reserverat dig för innan så det känns lite överflödigt att poängtera.

Är helt me på din kommentar..

Fast jag lyssnar på all sorts musik, bla. country, skate-punk o vanlig metal o hårdrock så man kan nog höra en hel del olika små genres i Culloden-musiken även fast den klassas som hårdrock! Jag följer inga regler när jag gör låtarna, jag följer mitt hjärta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt. Arrangemanget är kanon. Lysande kompetent genomfört. Sången lysande, gittarer och keyboard mycket bra. Trummorna har du ju själv kommenterat så det behövs inte.

Jag tycker leadsången är lite underligt effekterad och lite tunn. Det låter inte så fett som det borde. Lite mer tryck i mellanregister och kompressor kanske? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt. Arrangemanget är kanon. Lysande kompetent genomfört. Sången lysande, gittarer och keyboard mycket bra. Trummorna har du ju själv kommenterat så det behövs inte.

Jag tycker leadsången är lite underligt effekterad och lite tunn. Det låter inte så fett som det borde. Lite mer tryck i mellanregister och kompressor kanske?  😛

Tack för dina kommentarer! :rolleyes:

Jag kan nog hålla mig dig på sången att det inte skadar me lite mer tryck!

Detta var ett tag sen jag spelade in o mixade det, hade inte lika mycket kött på benen då gällande cubase o mixning överhuvudtaget..

Men i frågan av bara ren mixnings-teknink så tycker jag du ska lyssna på Living, breathing heavy metal.. http://hem.passagen.se/ventura/lbhm.mp3 Funkar inte länken så skriv in den manuellt i explorer.

Checka sång-mixen där!

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är mer än coolt. Riktigt bra sång, men gittarerna dominerar lite mycket där. Sången är bättre och det låter asbra i övrigt. Är du snygg också så borde du vara signad vid det här laget.. 🙂

Jag bangade nästan sönder skärmen.

Tack ska du ha :rolleyes: Ok, det här me gitarrerna?! hmm det är ju mer en gitarr låt än en power metal synth låt.. typ?! hehe men visst .. örat hör olika från person till person! Well, snygg o snygg... kan kanske försöka efterlikna Joey Tempest fast i nutida modern form o me rakad skalle! 😛 Vad sägs om det?

Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj..ffaejn..schysst uttryck i rösten.. sitter o lyssnar i små skithögtalare,men hör ändå lite små grejer som skulle behöva köttas till för att få mer tryck i låten...

Men låten i sig är ju svinbra... hör en hel drös med influenser men det låter ändå eget..

..lite mer pill och Ola Håkansson ringer upp dig :rolleyes:

5 av 5 möjliga ( kan bli en 6:a med lite mer arbete..)

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Grym låt.....och jag som egentligen inte gillar den här typen av musik....men det här var riktigt BRA!!!

Det enda jag känner, så där spontant efter en lyssning, har med kicken att göra....se över den.....den ligger liksom...konstigt....som att den inte riktigt smälter in i resten av ljudbilden.......för "klickig" och tydlig......om du förstår? Alltså bara ljudmässigt....spel/programmerings-mässigt är det bra!

Jag skulle nog gå lös på EQ'n där lite, och få bort det där gamla "GeneralMIDI basklick-ljudet".....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid lyssning hemmavid upptäcks hur "liten" musiken är och allting flyter ihop i ljudlandskapet, sången kryper in i låten och nästan försvinner ner i ett hål... detta borde åka tillbaka till mixerbordet och rättas till..nu!

Det är något som skvallrar om överkomprimering... låtens öde måste bara få ett annat slut... jag diggar det här i 220 ..melodiöst så jag nästan börjar gråta 😉

Men låt inte denna mix vara "the final cream"

What say you?

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart! Håller med alla om allt eftersom jag är så sent in i tråden! 🙂

Gitarrerna är helt fantastiska, gillar snacket i mellanliret innan solona 🙂 , falsetten, ja allt egentligen, kanske då inte trummorna som sagt tidigare... Tänk Ian Paice sound på den här låten, wow.....

Edit: Fast nu upptäcker jag att jag lyssnat på en annan av låtarna, jag babblar om "Livin Heavy Metal här jag..."

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Und"r"bart....har lyssnat igenom allt ni har lagt fram....är nu extremt sent till jobbet men är på mycket bättre humör än när jag vaknade.

Finns inget att säga som inte har sagts i tidigare inlägg. Klockren inspelning och musik som få en att vill ha mer!

Kanon!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...