Gibbogambler Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Jag har fråga för Logic pro. Efter att ha spelat in ett trumkomp på klaviaturen i vad som verkade vara 100 bpm 4/4 insåg jag att jag hade spelat något långsammare. Det visade sig att 1:an i trumkompet kom en bit in i takt 2. Resultatet blir att det hela förskjuts allt mer efter varje takt och att metronomen stämmer allt sämre. Jag skulle vilja behålla truminspelningen som den är men dra ut på takten. Att ändra Bpm tycks inte fungera. Resultatet blir bara att kompet går långsammare samtidigt som förskjutningen kvarstår. Känner någon till ett enkelt sätt att i Logic Pro flytta taktstrecket så att det kommer på "rätt" ställe?
Piccazzo Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Ett enkelt sätt är : Att klicka på musens högra knapp på trumfilen och hålla in och dra den till rätt position.
jarlo Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Jag har fråga för Logic pro. Efter att ha spelat in ett trumkomp på klaviaturen i vad som verkade vara 100 bpm 4/4 insåg jag att jag hade spelat något långsammare. Det visade sig att 1:an i trumkompet kom en bit in i takt 2. Resultatet blir att det hela förskjuts allt mer efter varje takt och att metronomen stämmer allt sämre. Jag skulle vilja behålla truminspelningen som den är men dra ut på takten. Att ändra Bpm tycks inte fungera. Resultatet blir bara att kompet går långsammare samtidigt som förskjutningen kvarstår. Känner någon till ett enkelt sätt att i Logic Pro flytta taktstrecket så att det kommer på "rätt" ställe? Om du vill förskjuta allt lika mycket kan du ju markera alla midinoter (Cmd + A) och sen hålla in Ctrl medan du drar i högen med noter. Men - om det förskjuts allt mer för varje takt finns det nog inget smidigt sätt att göra det på. Du kan ju kvantisera noterna såklart, men är det stor förskjutning mot slutet så kan det hända att noterna hoppar till fel streck och då får man gå in och flytta manuellt.
Gibbogambler Postat 20 januari 2009 Trådstartare Postat 20 januari 2009 Tack för tipsen. Ska testa det. 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.