Jump to content
Annons

Blocket - Varför finns det så många puckon?


AndyPandy

Recommended Posts

Jag är en snål jävel, det erkänner jag villigt. Men ibland sätter puckon riktiga käppar i hjulen för min snålhet. Vad pratar jag om? Självklart hemelektronikannonser på Blocket.

Jag har försökt med stor envishet att köpa en begagnad lcd-tv på blocket.se, där varenda pajas skriver typ så här "Bla bla bla jättefin tv bla bla bla. Inköpt december 2007 för 10 000 kr, nu säljer jag den för 7000 kr." Aldrig (aldrig!) att dessa jönsar kollar vad en ny likadan tv kostar på Prisjakt, Pricerunner eller Kelkoo. Hur svårt ska det vara att fatta att en lcd-tv sjunker rejält i pris och att en tv som kostade 10 000 för ett år sedan nu kostar 5 000?

Ibland skickar jag ett mejl med en länk som visar prisutvecklingen och en vänlig påminnelse om att det kanske inte är så smart att försöka sälja en begagnad tv för mer än en ny likadan tv kostar. För det mesta får jag ett "Du behöver inte köpa den. Dra åt helvete!"-svar trots att jag har sett att annonsen har legat ute i 2 månader. Nej, jag behöver inte köpa den, och tv:n lär aldrig bli såld heller, för den delen.

Hade jag inte behövt en ny tv och dessutom inte varit snål hade jag skrattat åt dem. Dock kan jag nästan dra på munnen när vissa rikspuckon tillägger "Först till kvarn." eller "Billigare vid snabb affär." Men i slutändan får jag trots allt inte en tv, vilket känns lite tråkigt. Så på många sätt blir jag lidande för att inte vissa puckon förstår vettig prissättning.

Detsamma gäller förövrigt mobiltelefoner. Och datorer. Och möbler. Och allt möjligt.

Därför är min uppmaning till alla: Lär er att nya saker faller i värde så fort ni har tagit ut dem ur butiken, era riksmongon.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe Roligast av allt är Bang-Olufsen-nissarna på Östermalm/Djursholm som verkar leva i en avskild bubbla ifrån verkligheten...

Bang Olufssen 32 tums tjockteve med inbyggd dvd och med extra scart. Pris 35-lax.

Sen det obligatoriska tillägget; "har kostat 89000:-"

Brukar skicka meddelanden till dessa och fråga om de menar allvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Min" närmaste ICA-handlare brukar alltid säga när folk klagar på priser och hållbarhetsdatumar att han får ta vilket pris han vill och sätta vilka datumar han vill, för att det är upp till kunderna att välja att handla eller ej.

Så är det nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

LOOOOL

Alltid är det nån dum J**** som går på det....

Civilisationens ekonomiska "BUBBLA" har ju redan spruckit 2ggr nu..

Först på 30 talet och sen nu då...

När ska vi lära oss..

trams

depressionen på 30 talet är inte nånting att jämföra med dagens mediaskapade låtsaskris

Link to comment
Dela på andra sajter

trams

depressionen på 30 talet är inte nånting att jämföra med dagens mediaskapade låtsaskris

Nog för att jag kan hålla med om att man inte ska måla fan på vägen i onödan i känsliga tider som nu.

Men visst är det en väldigt allvarlig och djup lågkonjuktur just nu. Det hjälper dock inte att gräva ner sej ytterligare. Det bästa vi kan göra är att se ljust på framtiden och hugga i i vad det nu är man gör.

Jag håller med trådskaparen att många på blocket försöker sälja beggnat till 3/4 av ursprungspriset eller mer. Man ska ju dock bara ignorera dom annonserna.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med trådskaparen att många på blocket försöker sälja beggnat till 3/4 av ursprungspriset eller mer. Man ska ju dock bara ignorera dom annonserna.

Inte så lätt att ignorera annonserna när i princip alla har idiotiskt höga priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja du AndyPandy håller med dig helt och hållet. Vilka jävla puckon det finns. 😆 Och ett annat säljargument som jag aldrig tror på och går med på är de som skriver nästan aldrig eller aldrig använd vara. 😆 Den har legat i originalkartongen nästan eller hela tiden. Sen ska de ha ett högt pris för att de skriver det? Vilket skämt! Utgår alltid från att den är använd en hel del.

Men sen måste jag säga att det gäller det omvända också. Idioter som lägger skambud och inbillar sig att man ska gå och iväg och slösa sin tid på skicka en vara på posten för några hundringar? 🙂 Visst lägger mig runt halva priset av varan och dess aktuella priser men utgår från lite prut ändå. Vill man betala det begärda priset utan prut så inte mig emot. Då får man skylla sig själv 😛 Eller de som hör av sig och är så intresserade och vill snabbt ha varan och sen vet de inte om de vill ha den eller inte. Varför slösar man då sin och min tid? Eller de som hör av sig och inte vet hur de ska betala för att skicka varan? Har du inget paypal? Nej så vad gör vi då sade en inte allt för länge sen. Jaha och det är mitt problem? Jaha men det är bara skaffa det och det tar bara några minuter fixa det. Jo jag gör det och hör av mig sen. Givetvis fattade jag att han inte tänkte ringa och gjorde inte det heller. Eller de som inte kan läsa och ringer upp på grötig skånska och fattar man fattar inte ett ord. Men hallå läs! Stockholm ligger inte i Skåne.Ja tyvärr finns det mycket idioter när det gäller båda lägren på alla köp/säljsidor. ☺️ Tack och lov finns det vissa som är vettiga och bra göra affärer med. Gjorde en alldeles nyligen här på forumet med en medlem och han skaffade paypal och allt gick som smort. Kanske är smartare personer här än på blocket eller vendolin etc? ☺️ Nä men har man som jag jobbat i butik så stöter man på alla möjliga typer. När man har berättat för folk som inte jobbat där har de trott man överdrev fast man knappt berättat hälften.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Säg det till alla de som blir uppsagda i stället...Jag sitter säker...

Så länge det finns människor som åldras har jag jobb...

en personlig kris gör ingen världskris

sen är det skitsamma hur krisigt det känns för en enskild person soom råkat få foten

det fick människor innan hösten också - utan att det talades om kris hela tiden

att en del nu får gå kan vi delvis tacka det flitiga krisrapporterandet av något som från början inte var något

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde denna tråd skulle handla om alla som verkligen LURAR folk på Blocket genom falska annonser..

Jag skulle tro att skampris-TV-försäljarna på blocket vet om att folk är så smarta att de tror att en lite dyrare pryl förhoppningsvis existerar, vilket inte alls behöver stämma.

Smart kille den där Hallandsbon som skulle sälja grejjer men inte ORKADE skicka iväg grejerna sedan han fått betalt 🙂

Prisjakt, blocket o dylikt lär ju döda alla stackars hederliga detaljhandlare.

Redigerat av peite
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...