Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte KORGs padkontrol då jag (efter att ha tittat på youtube) trodde jag m.h.a. medföljande mjukvara skulle kunna få till trumljud för padsen.

Förstod ganska snart att det inte gick, fick då tips från en musikaffär att köpa EZdrummer så skulle jag kunna använda padkontrol för att spela trumljud.

Har installerat EZdrummer, drivrutiner för padkontrol samt padkontrols Ediitor Librarian men får inget att funka.

Fick tips att installera Toontracks (gratis) "Toontrack Solo" men får ändå inte till det.

Vill bara till en början spela i realtid (inte spela in etc) och det skulle funka med den senaste lösningen...

PS Jag vet att att drivrutinerna funkar då jag kan få "syntljud" från padsen mha en av demoprogrammen (Applied Aucustics Systems - Ultra Analog Session) som medföljde Padkontrol.

Tacksam för all hjälp jag kan få, trist att sitta här och testa allt möjligt när inget ger resultat.

/cjons

Annons
Postat (redigerat)

jag har padkontrol och ezdrummer och det funkar hur bra som helst så jag vet inte riktigt vad ditt problem kan bero på.

jag kör ju i cubase men med toontrack solo borde det ju funka ändå? går det att ställa in nånstans i T solo var "midi input" ska komma ifrån? om du kan välja "all midi inputs" eller nått annat.

du kan ju ställa in padsen så du får trummorna som du vill ha dem, jag har gjort så jag har 2 pads till virvel,puka1,puka2 och golv puka. 3 pads till hihat (stägd,halvöppen.öppen) osv.

För EZDrummer:

virvel=d2

lilla tom=C3

mella tom=b2

golv puka=F2

bastrumma=C2

hihat hårtstängd=D3

hihat stängd= A#1

hihat halvöppen= C#0

hihat öppen=D0

Ride=A3

Crash=C#3

Det finns flera noter för samma ljud som funkar.

Redigerat av sixties
Postat

du har padkontrolen inkopplad och påslagen innan du startar toontrack programet väl? annars kanske det inte hittar det, så funkar det i cubase iallafall.

berätta hur det går så ska jag kolla om jag kommer på nån lösning.

Postat
du har padkontrolen inkopplad och påslagen innan du startar toontrack programet väl? annars kanske det inte hittar det, så funkar det i cubase iallafall.

berätta hur det går så ska jag kolla om jag kommer på nån lösning.

Tack för att du tar dig tid! Tyvärr får jag det inte att funka. Startar padkontrol (pk) först sedan tootrack solo. När jag startat programmet får jag ett felmeddelande "Failed to load audio driver". Trycker ändå OK och får då "Open project or Select which drummer to use" . Där står även "VST plugin paths" och angivet är C:\Program\Steinberg\VstPlugins

Jag vet inte vad jag ska välja på frågan "Open project or Select which drummer to use" så jag väljer Cancel och kommer då till själva Toontrack Solo programmet.

Jag kan välja MIDI channel "omni" eller 1, 2, 3 osv. Väljer omni?? Finns också att välja MIDI device (pk 1 MIDI IN, pk 1 PORT A eller pk 1 PORT B ), vet vad jag ska välja där?

Väljer sedan "EZplayer" från en meny och väl inne i EZplayer kan jag välja MIDI path, väljer sökvägen till "C:\Documents and Settings\cjons\Skrivbord\EZplayerFree_PC\EZplayer Free MIDI" där det finns tre mappar med MIDI filer (har också testat "drag n drop") av hela mappen till EZplayer. Är jag helt fel ute redan här tro?

Det finns en meny "MapWrap" där jag kan välja "Toontrack och sedan EZdrummer" men kommer inte längre. PK:är tyst som en mus...

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

mvh cjons

Postat

jag gjorde så här:

startade pad kontrol.

startade ezy solo.

valde ezdrummer i rutan och klickade ok där ner, då får jag upp ezdrummer på skärmen.

i kanten överst kickade jag på midi, midi device,

testade usb audio device men inget hände

testade usb audio device[2] och nu ser jag att det slår på cymbaler och trummer när jag slår på padkontrollen fast det kommer inget ljud.

går in på adio i övre kanten och väljer audio device,

väljer sedan e-mu asio (som är mitt ljudkorts drivrutin) och nu funkar det!!

Postat
jag gjorde så här:

startade pad kontrol.

startade ezy solo.

valde ezdrummer i rutan och klickade ok där ner, då får jag upp ezdrummer på skärmen.

i kanten överst kickade jag på midi, midi device,

testade usb audio device men inget hände

testade usb audio device[2] och nu ser jag att det slår på cymbaler och trummer när jag slår på padkontrollen fast det kommer inget ljud.

går in på adio i övre kanten och väljer audio device,

väljer sedan e-mu asio (som är mitt ljudkorts drivrutin) och nu funkar det!!

när du skriver att du valde ezdrummer, vart gjorde du det? Det står ju "Open project or select which drummer to use" men det finns inget att välja i rutan under. Har jag inte installerat EZD på rätt ställe? Känner mig oerhört dum just nu... tack för att du engagerar dig!

Postat

jag har bara installerat ezdrummer som programet föreslår (c:\program\toontrack osv.), och när jag startar solo programet så står det i rutan (den övre).

i undre rutan står det ju vst plugin path som är stenberg mappen och vstplugins, har du cubase? annars kanske du måste ange vart själva ezdrummer.dll filen är.

Postat
jag har bara installerat ezdrummer som programet föreslår (c:\program\toontrack osv.), och när jag startar solo programet så står det i rutan (den övre).

i undre rutan står det ju vst plugin path som är stenberg mappen och vstplugins, har du cubase? annars kanske du måste ange vart själva ezdrummer.dll filen är.

jag hade också installerat ezdrummer där den själv föreslår

ska testa det du föreslår och ange platsen där ezdrummer.dll finns men just nu håller jag på att avinstallera ezd för att installera om och se om den frågar vart...

synd för det tar sån tid, jag skulle kollat ditt inlägg först...

återkommer när jag testat - tack!

Postat

och nej, jag har inte cubase. endast padkontrol, ezdrummer och toontrack solo

Postat

hej igen, nu har jag kommit en bra bit på väg, dock inte hela vägen! installerade om och angav vart ezdrummer.dll filen ligger. Nu öppnas ezdrummer (JA!) och jag väljer Audio-> Audio Device, jag får inget att välja mellan utan ett felmeddelande "NO ASIO device available"

Konstigt då jag kan köra (som jag sa tidigare) programmet Applied Acoustics Systems -> Ultra Analog Session där jag få syntljud från padkontrol:en och där jag under menyn Audio Settings kan se: "Sigma Tel Audio"

Har du några förslag att testa?

cjons

Postat

hej igen, nu har jag kommit en bra bit på väg, dock inte hela vägen! installerade om och angav vart ezdrummer.dll filen ligger. Nu öppnas ezdrummer (JA!) och jag väljer Audio-> Audio Device, jag får inget att välja mellan utan ett felmeddelande "NO ASIO device available"

Konstigt då jag kan köra (som jag sa tidigare) programmet Applied Acoustics Systems -> Ultra Analog Session där jag få syntljud från padkontrol:en och där jag under menyn Audio Settings kan se: "Sigma Tel Audio"

Har du några förslag att testa?

cjons

tack, det funkade & du anar inte vad glad jag är!

cjons

Postat

för andra som har samma problem så var det ASIO drivrutiner som saknades.

finns asio4all att ladda ner om du inte har asio till ditt ljud kort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.