Jump to content
Annons

Vilken elgitarr ska jag köpa?


Perik

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat gitarr i ca 15 år och släpat runt på en gammal Ibanez som var den första elgitarren jag köpte och som jag alltså fortfarande har kvar som heter Ibanez RX? (RX70??). det största skälet till varför jag fortfarande har den kvar är brist på pengar och att jag velat ha pengar att köpa något riktigt bra när jag byter upp mig.

jag har tittat lite på fender då jag gillar Ibanez och även fenders smala halsar. var inne länge på köpa fender, testat massvis med båda strata och tele men tycker dem båda låter lite för tunt i ljudet. och är inte heller så förtjust i är det lite "tunna", "hårda" och "skräniga" ljudet (är det vad man kallar twang?) som jag tycker att många fendergitarrer jag har testat har. Jag var länge inne på köpa en 72 Telecaster Deluxe då jag trodde att den skulle vara lite "fetare" i ljudet då den har två hambucker (är det väl?). har inte provspelat den då den verkar vara svår att hitta men efter vad jag lyssnat på internet tycker jag den också har det ljudet jag inte gillar med fender.

har funderat lite på Gibson men gillar inte halsen alls på gibson och att de är så tunga.

musik jag är influerad av och som kanske påminner om det band jag spelar är musik som:

Bonnie prince Billy, Godspeed you! black emperor, Sonic Youth, Neil Young, arcade fire, flaming lips, A Silver Mt. Zion etc.

har ni något tips till mig?

min budget ligger på runt 8-10000 kr

tack för tips!

Mvh

perik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fendrar med rosewoodbräda är mindre vassa i ljudet än de med lönnhals. Sen är det en ganska enorm skillnad på olika tele och strator med. Jag provade massor med tele och tyckte alla var skrikiga och jobbiga tills jag testade just den american standard jag har. En Gibson låter nästan alltid Gibson, men Fender kan låta på så många fler vis. Det finns ju strator med humbucker vid stallet också. Många med singelcoil kan man koppla om med en tryckning på volymen så de blir humbuckerkopplade.

Har du en förstärkare du gillar, ta med den till affären och testa lite olika. American Standard med rosewoodbräda kan nog vara nåt.

Både Gibson och Fender har skärpt till sig enormt på kvalitesidan, de är noggranna som 17 nu. Vissa Gibson har ganska tunn hals också.

Neil Youngs Les Paul har en humbucker vid stallet och en singelcoil P90 vid halsen. Ganska läcker kombination.

En strata med Lace Sensormickar låter fett, åt Pink Floyd-hållet till

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nya Fender Highway one, helt nya fetare mickar med mer botten, jumbo band. Här finns en väldigt bra demovideo att klicka på. Det låter en hel del humbucker om de här. Jumbobanden vänjer man snabbt med, sen vill man inte gärna spela på annat.

http://www.fender.com/highwayone/

En bekvämare gitarr att hänga på sig än stratan finns ju inte. Telen är ju sämre för ryggen. En highway one strata skulle jag vilja ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson SG är ju lite lättare. Hagström har ju några lättare modeller om du inte vill ha en swede som är som les paul i vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt nästan varenda fender låter olika. Leta och spela så kommer du hitta en du gillar.

Själv har jag en Fender American Stratosonic. Riktig Guldgitarr. Rosewood och Humbuckers vid både stall och hals. Även en switch som splittar humbuckern och det blir singlecoil kalas.

Hittade min i New York när jag var ute efter en strata.. Gillade inte riktigt det jag hittade men tillslut fann jag Stratosonicen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Som nån sa, kolla SG. Gibson-sound, kan hittas med tunn skön hals, men är betydligt lättare än de flesta LP.

Vad heter Gibson SG med tunn hals? har den något speciellt namn? någon som har någon länk till sida. kunde inte lista ut vilken SG som var den med tunn hals på Gibsons hemsida men kanske letade för dåligt.

är den ungefär i samma tjocklek som en fender? skulle vilja ha en gitarr med liknande hals som fender gärna ...

skiljer den något rent ljudmässigt från SG med tjockare hals? borde väl göra det något eller? kan tänka mig att det kanske är svårt att hitta den i någon affär för att testa utan måste beställa då den är lite udda? eller?

tack för alla tips!

Redigerat av Perik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Gibson SG är jätteful. Det är såklart bara en smaksak men ändå. 😄

Om du gillar utseendet på en les paul men inte halsen och tjockleken/vikten så skulle jag föreslå att du tittar på ESP Eclipse. Den finns även i några varianter med Seymour Duncan JB och '59-mickar. (För du skulle nog inte gilla EMG-mickarna) Då har den också lite träfinishar som är jättesnygga. Den har en smal och lättspelad hals liknande Ibanez/Stratocaster och väger inte alls lika mycket som en les Paul. Tyvärr verkar de varianterna vara lite inkonsekvent namngivna, ibland kallas den Seymour Duncan eller Duncan, ibland Aged, ibland Sunburst osv så de kan vara lite luriga att hitta. Tyvärr verkar priserna också ha stigit en del i takt med dollarkurserna så den som hamnar i din prisklass är väl LTD EC-400 varianten som finns för 9700 på musikbörsen bland annat. Men det kanske går att hitta någon begagnad ESP Eclipse eller LTD EC-1000 för ca 10000:-. En supergitarr! ☺️ Väldigt ovanlig i de finisharna också 😉

[EDIT] hittade en länk till en LTD EC-400 VF på amerikansk musikaffär: LTD EC-400 VF. (Varför är svenska musikaffärer så dåliga på att ha information och foton på sina hemsidor? 😎 )

Redigerat av Cabron
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

tack för tips! någon mer som har erfarenhet av de här gitarrerna ESP och LTD? jag har aldrig provat någon av dem.

någon annan som vet vad Gibson SG med smalare halsprofil heter?

Jag är inte så förtjust heller i SG designen men å andra sidan så är ljudet det primära ...

/ Per

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta SG tror jag har ganska tunn halsprofil (?)... Men jag tror inte det finns nått specifikt modellnamn (kan ha fel), annat än att jag sett annonser där de skriver typ "56 style neck" (drog bara till med nått som exempel, så googla inte på det 🙂 )

Som du säger så är ju SG aningen ful... Jag tycker dock den är lite "skiter väl jag i"-rockigt fulsnygg. Och slänger man på en bigsby svaj så höjer det rätt mycket och ger en skönt retro känsla till.

Såhär ser min ut:

sg2ey6.jpg

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Prova för tusan (den nya) Hagströms modell Ultra Swede. Les Paul-design fast snyggt rundat och slimmare, samt med en tunn hals. Jag gillar den mycket mer än de Gibson jag provat och denna får du får 4-5 tusen! Underbar spelkänsla! Vi har varit tillsammans i ett år och har än inte haft vårt första bråk.

ULSWE-BGB_large.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Prova för tusan (den nya) Hagströms modell Ultra Swede. Les Paul-design fast snyggt rundat och slimmare, samt med en tunn hals. Jag gillar den mycket mer än de Gibson jag provat och denna får du får 4-5 tusen! Underbar spelkänsla! Vi har varit tillsammans i ett år och har än inte haft vårt första bråk.

ULSWE-BGB_large.jpg

Testat de gurorna och de är prisvärda och mycket gura för det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Gibson SG är jätteful. Det är såklart bara en smaksak men ändå. 😛

Om du gillar utseendet på en les paul men inte halsen och tjockleken/vikten så skulle jag föreslå att du tittar på ESP Eclipse. Den finns även i några varianter med Seymour Duncan JB och '59-mickar. (För du skulle nog inte gilla EMG-mickarna) Då har den också lite träfinishar som är jättesnygga. Den har en smal och lättspelad hals liknande Ibanez/Stratocaster och väger inte alls lika mycket som en les Paul. Tyvärr verkar de varianterna vara lite inkonsekvent namngivna, ibland kallas den Seymour Duncan eller Duncan, ibland Aged, ibland Sunburst osv så de kan vara lite luriga att hitta. Tyvärr verkar priserna också ha stigit en del i takt med dollarkurserna så den som hamnar i din prisklass är väl LTD EC-400 varianten som finns för 9700 på musikbörsen bland annat. Men det kanske går att hitta någon begagnad ESP Eclipse eller LTD EC-1000 för ca 10000:-. En supergitarr! 😛 Väldigt ovanlig i de finisharna också 😎

[EDIT] hittade en länk till en LTD EC-400 VF på amerikansk musikaffär: LTD EC-400 VF. (Varför är svenska musikaffärer så dåliga på att ha information och foton på sina hemsidor? 😄 )

Kan rekommendera LTD EC-400 VF, har exakt en sådan.... men det är ju min personliga smak, men testa om du får chansen. Superskön hals, gött mahogny-les paul-sound i träet och goa mickar. Tror man kan få en sådan från Thomann för lite över 7000kr.

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

tack för tips! någon mer som har erfarenhet av de här gitarrerna ESP och LTD? jag har aldrig provat någon av dem.

någon annan som vet vad Gibson SG med smalare halsprofil heter?

Jag är inte så förtjust heller i SG designen men å andra sidan så är ljudet det primära ...

/ Per

ESP/LTD Viper är ungefär som en SG, fast lite snyggare (eller kanske mindre ful...), och lite tuffare! Finns olika mick-alternativ beroende budget. (Jag tror att LTD-modellerna bör vara 400 och uppåt. 50 och 100 känns inte lika bra. 200 vet jag inte.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova för tusan (den nya) Hagströms modell Ultra Swede. Les Paul-design fast snyggt rundat och slimmare, samt med en tunn hals. Jag gillar den mycket mer än de Gibson jag provat och denna får du får 4-5 tusen! Underbar spelkänsla! Vi har varit tillsammans i ett år och har än inte haft vårt första bråk.

ULSWE-BGB_large.jpg

Testat de gurorna och de är prisvärda och mycket gura för det priset.

Vet någon var de tillverkas.

Står inget på deras sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova för tusan (den nya) Hagströms modell Ultra Swede. Les Paul-design fast snyggt rundat och slimmare, samt med en tunn hals. Jag gillar den mycket mer än de Gibson jag provat och denna får du får 4-5 tusen! Underbar spelkänsla! Vi har varit tillsammans i ett år och har än inte haft vårt första bråk.

ULSWE-BGB_large.jpg

Testat de gurorna och de är prisvärda och mycket gura för det priset.

Vet någon var de tillverkas.

Står inget på deras sida.

Förr i Älvdalen i dalarna, nu i Japan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova för tusan (den nya) Hagströms modell Ultra Swede. Les Paul-design fast snyggt rundat och slimmare, samt med en tunn hals. Jag gillar den mycket mer än de Gibson jag provat och denna får du får 4-5 tusen! Underbar spelkänsla! Vi har varit tillsammans i ett år och har än inte haft vårt första bråk.

ULSWE-BGB_large.jpg

+1

Jag är sjukt nöjd med min ultra swede. Halsen är tunn och lättspelad, ljudet stort. En riktigt bra gitarr helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova för tusan (den nya) Hagströms modell Ultra Swede. Les Paul-design fast snyggt rundat och slimmare, samt med en tunn hals. Jag gillar den mycket mer än de Gibson jag provat och denna får du får 4-5 tusen! Underbar spelkänsla! Vi har varit tillsammans i ett år och har än inte haft vårt första bråk.

ULSWE-BGB_large.jpg

Testat de gurorna och de är prisvärda och mycket gura för det priset.

Vet någon var de tillverkas.

Står inget på deras sida.

Förr i Älvdalen i dalarna, nu i Japan.

Tack för svar.

Var säker på att de tillverkades i China. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en sådan här på blocket för ett tag sedan. 🙂

Fender American Delux Stratocaster

Betalade 8500:- och den var i nyskick, hittade inte en repa!

Den är fullständigt underbar att spela på. Har haft en del gitarrist-polare hemma och har dom väl fått den i händerna och börjat spela är det ett h-vete att få dom att släppa den igen.

Förutom spelkänslan har den dessutom S-1 switching system. En liten extraknapp i volymknappen som gör att man kopplar ihop mickarna 2&2 i olika varianter och därigenom får ett mer humbuckerliknande ljud, mycket "fetare".

Men det gäller såklart att få tag i en begagnad för att hålla budgeten . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...