Jump to content
Annons

EFI-X: OS X på en PC, vet ngn om det fungerar?

dallen

Recommended Posts

Det finns nog inget val heller för normalkonsumenten lägger inte 15000 spänn på en dator som tex Imacen även om den är jäkla häftig och framför allt snygg.

15.000? En ny 20" iMac kan man få från runt 9000 och en Mac mini kostar bara runt 5...

Vad du friserar och står i. Säg så här i stället: En av de fyra versioner av iMac som finns tillgängliga ligger under 10000:-

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 201
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Apple tar lite väl bra betalt för iofs väldigt bra minnen men som sagt man behöver inte köpa minnena från Apple...

Helt korrekt. Men om vi skulle ta och gå tillbaka till topic vilket är att man inte behöver köpa någon komponent från Apple längre...

Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Apple tar lite väl bra betalt för iofs väldigt bra minnen men som sagt man behöver inte köpa minnena från Apple...

Helt korrekt. Men om vi skulle ta och gå tillbaka till topic vilket är att man inte behöver köpa någon komponent från Apple längre...

OSX är ju en väldigt viktig komponent...

Dela på andra sajter

Som sagt... Möjligheten finns nu att köra OSX på en betydligt billigare maskin än Apples egna.

Samma prestanda men mindre pengar. Vad i det är så svårt att acceptera eller förstå?

Och nej, för en som inte är i Apple's mindset så räknas inte ett titanchassi som prestanda, utan som lullull.

Jag har gärna min dator i en sko, så länge det rullar på stabilt.

Vi kan till och med gå ner på riktiga noname-kretsar och bygga en ÄNNU billigare maskin

som kommer fungera alldeles utmärkt. Jag har byggt åtskilliga PC-burkar med både märkesdelar

och fulbitar. Hårdvaran har aldrig krånglat.

Dela på andra sajter

Det finns nog inget val heller för normalkonsumenten lägger inte 15000 spänn på en dator som tex Imacen även om den är jäkla häftig och framför allt snygg.

15.000? En ny 20" iMac kan man få från runt 9000 och en Mac mini kostar bara runt 5...

Vad du friserar och står i. Säg så här i stället: En av de fyra versioner av iMac som finns tillgängliga ligger under 10000:-

Vadå friserar det stämmer ju och den för 9000 (inkl studentrabatt) duger mycket bra även till avancerade användare och är en av de mest prisvärda datorer som finns sett till byggkvalitet...

Sen så kommer det ju nya ännu bättre iMacar snart...

Dela på andra sajter

Jag har gärna min dator i en sko

Ja det förstod jag för länge sen, alltid sparar du någon hundring...

Dela på andra sajter

Som sagt... Möjligheten finns nu att köra OSX på en betydligt billigare maskin än Apples egna.

Hmm billigare än en mac mini? men kostar inte PC versionerna av mac mini mer??? Desutom utan osx...

Dela på andra sajter

OSX är ju en väldigt viktig komponent...

Humor! 😲

Dela på andra sajter

Samma prestanda men mindre pengar. Vad i det är så svårt att acceptera eller förstå?

Och nej, för en som inte är i Apple's mindset så räknas inte ett titanchassi som prestanda, utan som lullull.

Vi kan till och med gå ner på riktiga noname-kretsar och bygga en ÄNNU billigare maskin

som kommer fungera alldeles utmärkt. Jag har byggt åtskilliga PC-burkar med både märkesdelar

Men min fråga kvarstår som ingen ville svara på 😲

Vilken kompatibilitet kollar man på. Kollar man på MAC-specifikationerna eller PC-specifikationerna? Jag skulle bli snurrig av detta, jag som inte kan ett skit om datorer alltså. Skulle ju vara tråkigt att ha en dator med OSX på och inte veta vad som fungerar till den och vad som inte fungerar utan att man måste testa sig fram varje gång och chansa. Om vi ska prata pengar så skulle det kunna bli riktigt dyrt då ju. Eller är jag ute och cyklar. Mina kunskaper bland datorer och dess komponenter är väldigt liten.

MVH

Anders

Dela på andra sajter

...den för 9000 (inkl studentrabatt) duger mycket bra även till avancerade användare och är en av de mest prisvärda datorer som finns sett till byggkvalitet...

Vad är din definition på avancerad användare? Personligen går iMac bort för mig eftersom den saknar plats för PCI-e.

Sen så kommer det ju nya ännu bättre iMacar snart...

En äkta truism! 😲

Dela på andra sajter

Vilken kompatibilitet kollar man på. Kollar man på MAC-specifikationerna eller PC-specifikationerna? Jag skulle bli snurrig av detta, jag som inte kan ett skit om datorer alltså. Skulle ju vara tråkigt att ha en dator med OSX på och inte veta vad som fungerar till den och vad som inte fungerar utan att man måste testa sig fram varje gång och chansa. Om vi ska prata pengar så skulle det kunna bli riktigt dyrt då ju. Eller är jag ute och cyklar. Mina kunskaper bland datorer och dess komponenter är väldigt liten.

MVH

Anders

Många PC-skallar gillar ju att prova sig fram, men de får ofta inte så mycket gjort musikaliskt vill man ha en 100%-ig Mac så gör man nog bäst i att köpa en orignalmac, vill man modda och fixa så kan man ju köp en PC byggsats och EFI-hacket och chansa och tillbringa dagar sittandes och läsa på PC forum vid varje uppdatering och hoppas på det bästa..

Dela på andra sajter

...den för 9000 (inkl studentrabatt) duger mycket bra även till avancerade användare och är en av de mest prisvärda datorer som finns sett till byggkvalitet...

Vad är din definition på avancerad användare?

En som kör skiten ur sin utrustnning på ett framgångsrikt sätt...

Dela på andra sajter

Du säger det, men jag har fortfarande inte sett varifrån du får dina priser på processor och moderkort. På dustin får jag betala ett par tusen mer än hos Apple för samma hårdvara, jag får dessutom sätta ihop allt själv.

Dela på andra sajter

Har jag förstått dig rätt att även denna duger bra till en avancerad användare?

26959.jpg

Dela på andra sajter

MVH

Anders

Ja, än så länge är det ju inte något helt enkelt alternativ. Men det finns redan gott om listor på kompatibla komponenter.

Man får nog läsa på en del om man vill få det att fungera riktigt bra. Jag har testat lite Logic på en polares PC och det gick som en dans.

Redigerat av Tophe
Dela på andra sajter

Har jag förstått dig rätt att även denna duger bra till en avancerad användare?

26959.jpg

Varför frågar du mig? Det är ju du som använder den, är du avancerad???

Dela på andra sajter

Men min fråga kvarstår som ingen ville svara på 🙂

MVH

Anders

Ja, än så länge är det ju inte något helt enkelt alternativ. Men det finns redan gott om listor på kompatibla komponenter.

Man får nog läsa på en del om man vill få det att fungera riktigt bra. Jag har testat lite Logic på en polares PC och det gick som en dans.

Det är ju ett rätt stort problem då. Då kan man inte vara 100% säker på sin hårdvara låter det som. Och för en arbetsmiljö så är ju det väldigt viktigt. Men vem vet hur detta utvecklas i framtiden. Vi får följa och se 🙂

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Oj... 9000 spänn. det var mycket för prestandan i den datorn.

Nej...

Jo... jag kan få bättre prestanda i en PC för de pengarna.

Kom igen då! Upp med dom! Rond 2!

OK lär bli svårt för dig räkna ihop (ca priser) OSX 1200:- iLife 800:- Skärm 1500:- tyst alulåda/nätdel 1500 Minne 200:- HD 400:- Processor 1000:-Moderkort 1000:- Wlan/Bluetooth 500:- Tangentbord och mus 500:- högtalare/webkamera/mik 500:- m.m.m. För att inte tala om garantier support och ihopsättningsskostnad plus en snygg logga..

Redigerat av Glaskatten
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Alla macar utom mac pro har väl laptop cpu:er? Inga quads och inga med stor cache. Och har de några maskiner med vettig minnes hantering?

Dvs dubbla kanaler om lott (interlace)? Och hur är det med plats för diskar? Och om det nu mot fömodan skulle gå att klämma in 4 3.5" diskar

i en imac vill man ha dem 50 cm från öronen när man pyslar med musik?

Dela på andra sajter

Alla macar utom mac pro har väl laptop cpu:er? Inga quads och inga med stor cache. Och har de några maskiner med vettig minnes hantering?

Dvs dubbla kanaler om lott (interlace)? Och hur är det med plats för diskar? Och om det nu mot fömodan skulle gå att klämma in 4 3.5" diskar

i en imac vill man ha dem 50 cm från öronen när man pyslar med musik?

iMac är faktiskt galet tyst. Sitter med en av de nya i ett mixrum på jobbet. Otrolig slick dator.

Dela på andra sajter

Kom igen nu Tophe, jag vill veta vart du köper dina Xeon-proppar. Eller kan det vara så att du höftade lite när du sa att man kan köpa samma komponenter som sitter i en Mac pro (3,0 GHz) och hamna under 20 lakan?

Dela på andra sajter

@ Tophe, joachime, anarkisten1

Ni missar hela poängen med varför man köper en mac och inte en "PC". Hårdvaran i en Mac är anpassat till OS X. Plocka ihop vilket no-name dator ni vill men tro inte att den kommer att fungera lika bra med OS X för det... De facto är det skillnad mellan äpplen och päron 😆

Dela på andra sajter

Haha detta är ju en blivande klassiker.

Tophe tipsar om hur man kan bygga en pc med exakt samma komponenter som i en mac, stoppa i osx och spara tusenlappar - och mactalibanerna med touretteskatten i spetsen blir galna! 😆

Någon påstår att supporten är värd de extra tio tusenlapparna (Men vafan? Jag har kört pirat-os i hemmabyggen i tio år och aldrig kommit på tanken att ringa nån support...?), att hemmabyggen aldrig funkar eller att macarna finkalibreras för att komponenterna ska passa ihop, eller nån annan dylik hokuspokus...

Kom igen nu era mongon, det är ok att gilla mac för att man är lat, rik, designbög eller bara allmänt prylkåt. Men ingen jävel ska försöka lura i mig att mac är prisvärt.

Tophe - tack för the heads up, om jag får för mig att köra homodator i framtiden ska jag absolut beakta ditt tips!

Dela på andra sajter

Haha detta är ju en blivande klassiker.

Tophe tipsar om hur man kan bygga en pc med exakt samma komponenter som i en mac, stoppa i osx och spara tusenlappar - och mactalibanerna med touretteskatten i spetsen blir galna! 🙂

Det är ju det han inte gjort. Är det pezen du sitter vid som gör att läsförståelsen tryter, eller kan det vara något annat? 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.