Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kikat pÄ ljudkort med flera in och ut, sÄ man kan skippa mixern... köra syntar m.m. direkt in, och dessutom lÀgga pÄ FX i realtid...

Hört mÄnga snacka hÀr om att de gör det, undrar dock!

Blir det inte latency? eller hur gÄr man förbi den delen...

Vill ju att de ska fungera precis som om man kopplar till mixerbord, inte massa fördröjningar och sen flytta rÀtt det man bouncat...

Dum frÄga kanske, men jag vet inte...

Cubase SX körs... men antar att det gÄr att gÄ runt i de flesta program dÄ mÄnga verkar köra pÄ det hÀr sÀttet...

hörde nÄgon prata om att man i cubase, kan stÀlla sÄ att midikanalen skickar siglnalerna X ms "innan"... sÄ att det lÄter rÀtt i monitor lÀget...

SÄ man skulle kunna jobba med lÄten i midilÀget, utan att behöva bounca allt hela tiden...

Fast inte nÀr man jammar dÄ, utan med en inspelad midislinga...

hur fungerar det? och var hittar man det?

och vad Àr standard för ett ok ljudkort? om en synt gÄr in, lÀggs pÄ FX, och ut till monitorerna... 10 ms kan jag leva med =) men gÄr det endast med toppkorten?

eller skulle ett m-audiokort fungera?

Tex ett firewirekort? de har ju ett med 4 in och 4 ut eller vad det Àr...

Annons
Postat (redigerat)
Vill ju att de ska fungera precis som om man kopplar till mixerbord, inte massa fördröjningar  [...] och vad Àr standard för ett ok ljudkort? om en synt gÄr in, lÀggs pÄ FX, och ut till monitorerna... 10 ms kan jag leva med =) men gÄr det endast med toppkorten? eller skulle ett m-audiokort fungera?

En första tanke, om man kopplar in alla externa burkar direkt i datorn sÄ mÄste datorn vara pÄ för att man ska kuna höra. Men det kan vara en smidig lösning sÄ lÀnge man inte har mycket extern hÄrdvara. Sen sÄ Àr inte all extern hÄrdvara i linjenivÄ. Du kan behöva förstÀrkning (preamp) pÄ vissa ingÄngar.

Nya ljudkort med ASIO-drivrutiner har ofta en internmixer som gör att du kan fÄ lyssning pÄ de signaler du skickar in i ljudkortet utan fördröjning. Om du vill lÀgga pÄ effekter i realtid (frÄn sequenser) kommer du dÀremot fÄ en fördröjning. Latency Àr frÀmst beroende pÄ ljudkortets konstruktion och dess drivrutiner, men Àven pÄ datorns konfiguration och sequenserprogrammet.

En sista tanke, ett mixerbord brukar anvÀndas till fler saker Àn att förstÀrka och adressera insignaler. Jag vet inte hur du kör nu, men mixerbordet kan ju anvÀndas till att justera monitorlyssning, göra mix till musiker, hörlursförstÀrkare osv. Om du ska köra mixer-fritt mÄste du hitta alternativ till det ocksÄ.

Edit: förtydligade lite, plus nÄgra skrivfel

Redigerat av joachime
Postat

Jag kör alla mina syntar rakt in - 16 kanaler - och det funkar skitsmidigt, dÀremot har inte mina omvandlare en omkopplare som gör att man hör ljudet direkt...datorn mÄste alltsÄ vara igÄng.

AngĂ„ende latency sĂ„ fĂ„r ju alla syntar /effekter samma latency pĂ„ alla 16 kanaler... dessutom har nya SX 3 en latencykompensation om man anvĂ€nder FX-send/return funktionen och eliminerar dĂ€rmed den latency som uppstĂ„r nĂ€r man tar in och ut signalen 2 ggr... det finns ocksĂ„ andra funktioner i Cubase sĂ„ man kan fĂ„ musiken tajt Ă€ndĂ„... trots allt handlar det som mest om ( i mitt fall) 7ms pĂ„ alla 16 kanaler och det Ă€r inget överhĂ€ngande problem om man inte skulle vilja producera hĂ„rdkvantiserad tysk marschtecno 🙂

Det finns dÀremot tillverkare som tÀnkt pÄ denna saken..t.e.x MOTU har i sin serie en "bypassknapp" som gör att du kan lira direkt du slÄr pÄ synten..datorn och ljudkortet behöver alltsÄ inte vara igÄng.

Postat (redigerat)

Tack för svaren, men vill ÀndÄ veta lite mer...

kan klargöra lite om min situation dÄ första inlÀgget inte "passade" mig.

Gör elektronisk musik, det jag vill köra direkt in Àr syntar och lÀgga pÄ mjukvaru fx, eqŽa m.m.

AlltsÄ det jag gör med mixerbordet, fast med mjukvaruprylar, i realtid dÄ jag inte har rÄd med mixerbord med en ok eq, externa effekter m.m.

Med tanke pÄ hur mycket gratis-fx det finns pÄ nÀtet, och hur billigt de som kostar Àr jÀmfört med riktiga prylar, sÄ vill jag köra pÄ det sÀttet just nu!

tycker om att lÀtt kunna utomatisera fx med, visst gÄr det med externa med, men Àr pÄ nÄtt sÀtt överskÄdligare pÄ datorn...

LÀgger gÀrna pengarna pÄ syntar med =)

Redigerat av Patbos
Postat (redigerat)

DÄ skriver jag igen: det Àr precis sÄ jag jobbar, automation, patchscripts till alla mina externa FX/syntar ( vÀljer patcher via Cubase alltsÄ ), allt kör jag via Cubase..detta ger total recall pÄ ALLT.. alla syntar, fxburkar automationsparametrar till syntarna, sendeffects..rubbet..skitsnabbt sÀtt att jobba

och det har resulterat i att man gör allt mellan 5 och 10 olika versioner av mixarna man hÄller pÄ med...

Jag kör Creamwaregrejer, men tror att MOTU skulle lösa mÄnga av dina knutar...dom kostar en hel del om du ska upp i fler kanaler Àn 8 dÀremot.

ett 24kanals MOTU-interface gör lös pÄ runt 20 tusen.

Ett system jag sjÀlv varit inne pÄ att skaffa Àr 3st RME Fireface 800.. Firewirebaserat system med massa godsaker och finfina AD/DA omvandlare..

kostar c:a 15000:-st

...Och det var inte den prislappen du frÄgade efter, men jag tror inte det Àr nÄgon skillnad pÄ latency och latency... andra grejer har billigare AD/DA och fÀrre funktioner, in och utgÄngar.. du skulle kunna anvÀnda E-MU kortet till detta.

Redigerat av demoniqus
Postat
dessutom har nya SX 3 en latencykompensation om man anvÀnder FX-send/return funktionen och eliminerar dÀrmed den latency som uppstÄr nÀr man tar in och ut signalen 2 ggr

Jo, men det har ju inget med mixer/inte-mixer att göra. En sequenser kan inte kompensera för ev pluggars fördröjning hos en inkommande signal. DĂ€remot kan de flesta sequensers kompensera för pluggarnas fördröjning pĂ„ redan inspelat material. Viktigt att hĂ„lla isĂ€r. 🙂

Postat
En sequenser kan inte kompensera för ev pluggars fördröjning hos en inkommande signal. DĂ€remot kan de flesta sequensers kompensera för pluggarnas fördröjning pĂ„ redan inspelat material. Viktigt att hĂ„lla isĂ€r. 🙂

Ok..explain vad PluginDelayCompensation som finns i Cubase Àr för nÄgot..

Postat (redigerat)
En sequenser kan inte kompensera för ev pluggars fördröjning hos en inkommande signal. DĂ€remot kan de flesta sequensers kompensera för pluggarnas fördröjning pĂ„ redan inspelat material. Viktigt att hĂ„lla isĂ€r.  🙂

Ok..explain vad PluginDelayCompensation som finns i Cubase Àr för nÄgot..

PDC kompenserar den fördröjning pluggar ger en signal (t ex 2 ms) genom att lÀsa ljudfilen frÄn hÄrddisk 2 ms (i det hÀr exemplet) tidigare. Inkommande signaler kan inte kompenseras pÄ samma sÀtt eftersom de sker i realtid. Sequensern kan inte förutse hur signalen kommer att se ut 2 ms framÄt i tiden.

Edit: stavfel

Redigerat av joachime
Postat

Men vid ett midi-spÄr i cubase, vid volym och det, har man ju en regel dÀr man kan stÀlla sÄ att cubase skickar signalerna "tidigar" Àn lÄtens övriga saker... borde inte den lösa mina problem?

föruom nÀr jag spelar in live dÄ vill sÀga, men med fÀrdiga inspelningar av midi..

Postat (redigerat)

PDC innefattar Àven VSTi's. Du ska alltsÄ inte behöva förskjuta inspelade midispÄr som styr softsynthar. Om midisignalen styr en extern synth (som Àr kopplad tillbaks till ljudkortet/-interfacet) har du samma scenario som tidigare:

En synth som skickar ljudsignal till cubase i realtid (via ljudkort/interface) pÄverkas av ljudkortets och eventuella pluggars fördröjning ifall du inte vÀljer att lyssna via kortets/interfacets interna mixer (men dÄ kan du inte höra VST-pluggarna).

NÀr du vÀl har spelat in en synth (och spelar upp den ifrÄn hÄrddisk) fungerar PDC sÄ att spÄret ligger i rÀtt i tidsfas trots pluggar.

Edit: skrivfel

Edit 2: skrev lite tydligare

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

Tror vi gÄr om varann lite, jag förstÄr alltsÄ vad ni menar.

Men sÀg sÄhÀr:

Jag vill göra en lÄt, bÄde med externa syntar som har mjukvaru-fx

Och med vsti...

samt audiospÄr

SÀg att lÄtens basgÄng och melodi Àr exten synt, det andra tex sÄng, trummor m..m. Àr i datorn...

Vsti och extern synt Àr midi hela tiden, spelar aldrig in det!

DÄ drar jag i regeln jag nÀmnde ovan pÄ syntens midikanaler... och dÄ gÄr allt tajt nÀr jag vÀl satt rÀtt vÀrde?

Det enda jag lyssnar pÄ Àr dÄ ljudkortets utgÄng... inte nÄn monitorlyssning eller sÄ, utan det slutgiltliga ljudet...

RĂ€tt?

alltsÄ, jag vill inte spela in allting externt helta tiden, utna vill ha det som midi för att kunna Àndra och bygga...

Har jag förstÄtt rÀtt dÄ? och kommer det fungera?

Redigerat av Patbos
Postat
PDC kompenserar den fördröjning pluggar ger en signal (t ex 2 ms) genom att lÀsa ljudfilen frÄn hÄrddisk 2 ms (i det hÀr exemplet) tidigare. Inkommande signaler kan inte kompenseras pÄ samma sÀtt eftersom de sker i realtid. Sequensern kan inte förutse hur signalen kommer att se ut 2 ms framÄt i tiden.

Edit: stavfel

AlltsĂ„, jag vet det dĂ€r med PDC och vad den gör..Ă€r du hundra procent sĂ€ker pĂ„ det dĂ€r med att PDC'n inte jobbar i realtid? Signalen anvĂ€nder ju ASIO nĂ€r den spelas upp..oavsett om det Ă€r livesignal eller förinspelat..Cubase skiljer vĂ€l inte pĂ„ hur signalen spelas upp... đŸ˜Č

.om vi talar om noll latency sÄ existerar bara det i ett system dÀr signalen inte mÄste passera andra berÀkningar / ad/da omvandlingar pÄ vÀgen.. Det kanske var det det var frÄgan om?

UrsÀkta om jag var klumpig i mitt framtrÀdande.

Postat (redigerat)

Ja du har rÀtt, det kommer att fungera förutsatt att du stÀller fördröjningen rÀtt för varje separat spÄr.

En frÄga bara. Har du tÀnkt att lÀgga VST-pluggar pÄ externa ljudkÀllor (som du inte tÀnker spela in)? Om inte, sÄ kan du lÄta mjukvarumixern till ljudkortet hantera de externa synthljuden. DÄ slipper du en massa delay-tweakande.

Edit: Det hĂ€r Ă€r alltsĂ„ svaret pĂ„ Patbos senaste inlĂ€gg 🙂

Redigerat av joachime
Postat

Klurig trĂ„d det hĂ€r, nĂ€r tre stycken personer lyckas prata i mun pĂ„ varandra. Jag tar en liten paus och Ă„terkommer med svar pĂ„ ditt inlĂ€gg senare, demoniqus. Ok? 🙂

Postat
Tror vi gÄr om varann lite, jag förstÄr alltsÄ vad ni menar.

Men sÀg sÄhÀr:

Jag vill göra en lÄt, bÄde med externa syntar som har mjukvaru-fx

Och med vsti...

samt audiospÄr

SÀg att lÄtens basgÄng och melodi Àr exten synt, det andra tex sÄng, trummor m..m. Àr i datorn...

Vsti och extern synt Àr midi hela tiden, spelar aldrig in det!

DÄ drar jag i regeln jag nÀmnde ovan pÄ syntens midikanaler... och dÄ gÄr allt tajt nÀr jag vÀl satt rÀtt vÀrde?

Det enda jag lyssnar pÄ Àr dÄ ljudkortets utgÄng... inte nÄn monitorlyssning eller sÄ, utan det slutgiltliga ljudet...

RĂ€tt?

alltsÄ, jag vill inte spela in allting externt helta tiden, utna vill ha det som midi för att kunna Àndra och bygga...

Har jag förstÄtt rÀtt dÄ? och kommer det fungera?

Jag har kopplat mitt system som du Ă€r ute efter... ( börjar tro att du menar nĂ„got helt annat eftersom du svarar att vi gĂ„r om varandra.. 🙁 )

anvÀnder denna teknik utan att bli störd pÄ 7ms fördröjning, audio, liveaudio och midi ..om man kör hÄrdkvantiserad midi mÀrker man givetvis en liten skillnad ( 7ms)+eventuell fördröjning i synten/effekten i sig.. mot den signalen jag tar in via creamware's AD-box...om man nu anvÀnder hÄrt kvantiserad MIDI kan man anvÀnda tidsförskjutning pÄ den MIDIsignalen sÄ den line'ar upp tidsmÀssigt mot den inkommande "livesignalen"..allt detta kan man tillverka en Template att innehÄlla sÄ du bara behöver stÀlla in det en (1) gÄng..

Jag har kört sÄ hÀr "mixerlöst" i snart 2 Är och inte uppfattat detta som ett problem... Jag anvÀnder dÀremot en extern mixer för att fÄ preamp till mikrofonerna samt kopplingen mot slutsteget..

Om du vill diskutera detta i detalj, skicka mig ett PM istÀllet

Postat (redigerat)

Ok.... *funderar riktigt lÀnge nu innan jag svarar*

Demonen:

TROR! att jag förstÄr nu, det Àr bara att vi förklarar det pÄ tvÄ olika sÀtt, iallafall i mitt huvud...

frÄga, om du har 7ms fördröjning, varför kompenserar du det inte med regeln till midispÄret? eller Àr det det du gör?!

Hur som helst... kortet jag riktat in mig pÄ nu Àr behringers externa usb2.0 kort, BCA-2000.

Det har nÄgra in och ut, och en A-dat in och ut, digital och en midi.

Mycket saker, för 2600:-

De korten du pratade om vad pÄ 5 siffrigabelopp och Àr lÄÄÄngt utanför min ekonomi...

USB.2 Àr helt ok som kontakt med...

MÄste vara ett externt kort dÄ jag ska kunna koppla in det till mer Àn en dator (inte samtidigt dock :-P )

A-dat Àr bra med för framtida bruk...

Medveten att det blir lite ökad fördröjning med extern kort, men eftersom (om jag nu förstÄtt rÀtt) kan kompensera detta i vilket fall, sÄ Àr nÄgra ms hit eller dit inte hela vÀrlden...

StÀmmer detta nu dÄ? :-P

Redigerat av Patbos
Postat

Ok..jag ska förklara lite mer ingÄende hur mitt system ser ut nu och hur jag jobbar:

Mitt system Àr externt men Àr baserat pÄ firewireprotokollet vilket har högre överföringshastighet jÀmfört med USB 2.

Jag har en Yamaha Motif, en Waldorf micro Q, en MS2000r och en JV 1080, en Lexicon MPX 1, en TCelectronics M-ONE och en TC M-300, alla dessa gÄr in med 2 kanaler i Creamware omvandlarna, sen har jag en stereobuss frÄn mixerbordet och dessa Àr mickingÄngar bl.a ( preamps före ).

Eftersom jag har 7ms latency in pÄ enbart dessa kanaler sÄ fÄr man kompensera midikanalerna OM det blir aktuellt att kvantisera VSTi'erna .

Jag spelar ofta in allting utan att kvantisera speciellt mycket och oftast gÄr man pÄ dom externa instrumentens rytm, vilket dÄ resulterar i att all midi spelas in efter denna rytm och dÄ automatiskt hamnar 7ms senare..

Men Àven om jag gör tvÀrtom, programmerar en trumbakgrund som Àr hÄrt kvantiserat kan man anvÀnda Timeshiftfunktionen i Cubase pÄ trumbakgrunden och shifta dess MIDInoter att externa och interna syntar Line'ar upp pÄ samma tidaxel..

SÄ det Àr korrekt iakttaget att man mÄste kompensera MIDI datat beroende pÄ vilken ljudkÀlla som ska spelas in via MIDI...

men detta Àr inget problem du behöver oroa dig för, det Àr vÀrre om inte ditt ljudsystem orkar med datamÀngden som krÀvs för att köra alla kanaler i monitorlÀge samtidigt.. USB 2 Àr lÄngsammare Àn Firewire.. sÄ Äterigen, kolla detta innan du skaffar prylarna.

Postat (redigerat)

Jo, alltsÄ, förstÄr vad du skriver, men ja...

NÀr jag avslutar mina inlÀgg med frÄgestÀllningar, vill jag vÀl ha ett klart och tydligt "ja" eller "nej"... inte en 15 raders utlÀgg om "kanske"...

Men förstÄr nu tillslut ÀndÄ =)

Tack sÄ hemskt mycket för hjÀlpen!

AngÄende USB2.

Har kollat upp vad det klarar av! och det Àr lugnt...

USB.2 har vÀl 480mbit/s i överföring, och det stÄr klart och tydligt i manualen vad den klarar av beroende pÄ om den körs pÄ usb 1 och usb 2. Vilka du kan köra samtidigt och i vilken kvalitet... och det passar mig perfekt!

En klar och tydlig tabell... ska sjÀlvklart testa den innan med! men har inte hört nÄtt kasst om den, tvÀrt om...

Och just Adat porten lockar =) samt priset... Àr vÀl ungefÀr vad jag klarar just nu.

Redigerat av Patbos
Postat
Jo, alltsÄ, förstÄr vad du skriver, men ja...

NÀr jag avslutar mina inlÀgg med frÄgestÀllningar, vill jag vÀl ha ett klart och tydligt "ja" eller "nej"... inte en 15 raders utlÀgg om "kanske"...

Dom frÄgorna du stÀllde hade blivit svÄrt att svara pÄ med enbart ett "ja" eller ett "nej"..och jag tyckte det verkade som om formuleringen inte klargjorde att det du var ute efter var fullt möjligt... mitt fel

..men jag lovar att inte göra en grundlig genomgĂ„ng nĂ€sta gĂ„ng du frĂ„gar 🙂

Postat
..Àr du hundra procent sÀker pÄ det dÀr med att PDC'n inte jobbar i realtid? Signalen anvÀnder ju ASIO nÀr den spelas upp..oavsett om det Àr livesignal eller förinspelat..Cubase skiljer vÀl inte pÄ hur signalen spelas upp...

PDC kompenserar fördröjning hos pluggar men bara pÄ spÄr, grupper och effekter inte pÄ ingÄngskanaler. Detta dÀrför att sequensern inte har möjlighet att förutsÀga signalen pÄ inkommande signal.

SÄ om du lÀgger en plugg pÄ inserten pÄ en ingÄngskanal kommer ljudet att fördöjas dels pÄ grund av kortets latency och dels de pluggar du anvÀnder.

Jag tĂ€nkte öppna upp Plugins-fönstret i SX för att ge lite exempel pĂ„ olika pluggars fördröjning, men det glömde jag bort... 😉 Men det handlar i runda slĂ€ngar om ett par millisekunder har jag för mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.