Jump to content
Annons

Ljudisolera till grannen


FredrikMikaelsson

Recommended Posts

Ska renovera hallen i huset. Ett avlångt rum på 7 kvm, vanliga innerväggar. Hallen är mitt i huset och det finns två rum på varsin sida om rummet. Till vänster har jag min studio, därifrån kommer det en hel del ljud… I rummet till höger om hallen är också en vanlig innervägg och där bor en hyresgäst som hörs genom väggen när han pratar i telefon inne hos sig. För att slippa bli störd och slippa störa hyresgästen funderar jag på att försöka ljudisolera lite bättre.

Min plan just nu är att sätta reglar på existerande väggar så att det blir en liten luftspalt mellan den ordinarie väggen och den nya gipsvägg jag ska sätta upp.

Har hört att luftspalten ska dämpa ljud extra, stämmer det? Hur tjockt gips ska jag satsa på? Blir det bättre ljudisolerat om jag stoppar in någon typ av material i väggen? I så fall, vilket material?

Hur har ni gjort för att slippa höra grannarna?

Tacksam för svar!

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har läst en del på forumet, och precis ljudisolerat en egen liten inspelningscell...

Det jag kommit fram till är detta.

Ljud försvagas när det byter medium, så en luftspalt kommer hjälpa mycket.

Stenull är bra isolering, det är tungt och dämpar ljudet bra. Men se till att det fortfarande är en luftspalt

så inte stenullen ligger emot grannens vägg.

Börja med att slänga på ett extra lager gips (12mm) direkt på väggen till grannen..

Sedan luftspalten och din extravägg. Den kan du ju börja med två lager gips på och se om det räcker.

Se till att den nya väggen inte har någon kontakt med den andra väggen.

Var noga med alla fogar. Använd silikonfog så att de blir helt tätt.

Andra har säkert mängder med bra tips att fylla på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gjort som följer: ett eller två lager extragips på befintlig vägg mot granne.

Sedan reglar du upp en fristående vägg innanför, 45x70. isolerar, och två lager gips inåt mot dig.

Om väggarna har mekanisk kontakt fortplantas vibrationer bättre, så fristående is teh shit 🙂

jag har tur: dubbla lättbetongväggar mot grannarna 🙂

EDIT: upptäcker nu att tophe redan skrivit detta 😄

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gjort som följer: ett eller två lager extragips på befintlig vägg mot granne.

Sedan reglar du upp en fristående vägg innanför, 45x70. isolerar, och två lager gips inåt mot dig.

Om väggarna har mekanisk kontakt fortplantas vibrationer bättre, så fristående is teh shit 😄

jag har tur: dubbla lättbetongväggar mot grannarna 🙂

EDIT: upptäcker nu att tophe redan skrivit detta 😄

Aha, tackar, blir lite lurigt att lösa det där med fristående vägg... Väggen blir ju rätt tjock då... men ska fundera!

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, har gått i byggtankar hela dan!

Jag har läst en del på forumet, och precis ljudisolerat en egen liten inspelningscell...

Det jag kommit fram till är detta.

Ljud försvagas när det byter medium, så en luftspalt kommer hjälpa mycket.

Stenull är bra isolering, det är tungt och dämpar ljudet bra. Men se till att det fortfarande är en luftspalt

så inte stenullen ligger emot grannens vägg.

Börja med att slänga på ett extra lager gips (12mm) direkt på väggen till grannen..

Sedan luftspalten och din extravägg. Den kan du ju börja med två lager gips på och se om det räcker.

Se till att den nya väggen inte har någon kontakt med den andra väggen.

Var noga med alla fogar. Använd silikonfog så att de blir helt tätt.

Andra har säkert mängder med bra tips att fylla på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gjort som följer: ett eller två lager extragips på befintlig vägg mot granne.

Sedan reglar du upp en fristående vägg innanför, 45x70. isolerar, och två lager gips inåt mot dig.

Om väggarna har mekanisk kontakt fortplantas vibrationer bättre, så fristående is teh shit 🙂

jag har tur: dubbla lättbetongväggar mot grannarna 🙂

EDIT: upptäcker nu att tophe redan skrivit detta 🙂

Aha, tackar, blir lite lurigt att lösa det där med fristående vägg... Väggen blir ju rätt tjock då... men ska fundera!

/ F

Jo, väggen blir ju 70 + 2x13 =96mm + luftspalt. Går eventuellt att tänka sig 45 mm reglar också, och minimera luftspalten till kanske 2-3 cm. Huvudsaken är nog att man inte får mekanisk kontakt med andra väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det hallen som du tänker ljudisolera eller väggen i rummet mot grannen?

det enklaste är nog att isolera väggen i rummet mot grannen om det bara är däråt du stör.

om du sedan stänger dörren till rummet och ev. ljudisolerar den bättre så blir ju själva rummet en luftspallt imellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='sixties' date='2009-01-05, 21:

är det hallen som du tänker ljudisolera eller väggen i rummet mot grannen?

det enklaste är nog att isolera väggen i rummet mot grannen om det bara är däråt du stör.

om du sedan stänger dörren till rummet och ev. ljudisolerar den bättre så blir ju själva rummet en luftspallt imellan.

Det är väggen mot grannen. Funderar även på att ta "studioväggen" också, just nu är det bara frugan som störs, men det kanske kan vara smart att förbereda för framtiden om familjen växer... När man ändå är i igång kanske det är lika bra att göra det så bra man bara kan.

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...