Jump to content
Annons

Stämning av trummor


resolve

Recommended Posts

Hej!

Jag är absolut ingen trummis, men jag sköter inspelningen av mycket trummor.(på amatörnivå kan tillägas) 😛

Stämning av trummorna är något jag inte riktigt får kläm på dock. Jag har en DrumDial för att förenkla det lite, och den gör ju vad den ska. Det fungerar bra att få samma tryck runt hela trumman osv. Dock vet jag helt enkelt inte vad som ska göras för att åtgärda vissa saker. Ett vanligt problem för mig är tillexempel att trumman jag stämmer ringer för mycket, hur ska jag göra för att åtgärda det? Ska jag släppa på trycket, eller spänna åt? Är det slagskinnet eller resonansskinnet som ska justeras? Och appropå det, vilken effekt på judet har stämningen av slagskinnnet respektive resonansskinnet? Jag vet att det bästa är att testa sig fram, men jag verkar inte få någon rätsida på det, så lite allmänna riktlinjer skulle vara ytterst välkommet!

Tack i förhand 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle föreslå att du kikar på DVDn "Drum tuning" av Bob Gatzen.

Han är lite av en legend och purist på trumfronten, med otroligt sunda och självkritiska idéer och ideal. Har man inte ett begrepp om hur man kan börja utforska sin egen trumstämning efter den filmen, då är nog hoppet ute 😄

Glöm bara inte, att trumstämning är trummisens ansvar. Kan han inte det, och du som tekniker inte är uppdragsgivaren, så får man nog spela in det som är. Det är ju trots allt det som teknikerns ansvar är: att spela in det som låter. Att gå in och kritisera trummisens stämning eller hans ljud, då måste man vara klar över att man trampar in på hans personliga integritet - ganska långt. Det är precis samma som att han skulle kritisera ditt sätt att spela in, säga att det inte låter bra, att det inte funkar, be dig flytta på dig och "stämma" ditt ljud åt dig. Så tänk på att använda respekt och undvika integritets-övertramp om du känner att du vill kommentera hans trummor. Med tydlig respekt och måttfullhet kan man få i princip allt till stånd 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen kommer definitivt säga att det inte låter bra om ens inspelning om man inte kliver in och rakt av stampar sönder tårna på trumslagaren.

Jäkla konstigt instrument det där med trummor!!!

Det enda instrument som kan spelas utan att utövaren inte ens kan stämma sitt instrument!

Slagskinnet bestämmer tonen i trumman tillsammans med djup och diameter.

Resonansskinnet är till för att styra just detta. Resonans!!!

Börja med att stämma slagskinnet så att du känner och hör vad som verkar rätt för trumman. Överstämning eller understämning är ett klurigt kapitel men kan ge bra resultat i bland.

Trumman har en egenresonans och du vill att skinnet ska stämmas i harmoni med denna resonans i träet.

Montera sedan på resonansskinnet och stäm upp skinnet till samma ton som slagskinnet.

Du märker tydligt när du närmar dig då tonen i trumman ringer längre. Sustainen blir till en tydlig ton när skinnen är stämda i fas och hamoniserar med varandra.

Om du nu villl få kortare sustain "läs ringning" så stämmer du antingen upp eller ned resonansskinnet.

Stämmer du upp så ökar även attacken i trumman men bibehåller sin grundton i slagskinnet.

Om du stämmer ner resonansskinnet så får du en dalande ton samt reduserad resonans.

Tänk nu på att det rör sig om lika små justeringar som på en gitarr till exempel.

Lycka till!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dessa trix tillämpade jag på 80 & 90 talet.

Stämm pukorna när dom står på en matta på golvet.

Små justeringar uppåt från ett slappt skinn, leta efter den skruv som är lägst.

När du "letar" kan du trycka en stock mot skinnet i mitten och sedan knacka dig runt till lägsta ton,

den skruv skall du spänna eller den på motstående sida (känn på skruvarna).

Det är svårt att sänka tonen, många gånger får man helt börja om, alt knacka sig runt och leta

upp den mest spännda skruv. Tryck hårt på skinnet då och då. Du måste givetvis emellanåt montera pukan och lyssna

hur den egentligen låter.

I en intervju läste jag att Carmine Appice tillämpade "In the mood" (en Glenn Millerlåt) principen.

Han kallade det en kvarts intervaller mellan pukorna. Jag körde oftast underskinnet en kvart

upp mot slagskinnet också. Alltså, 2:a pukans underskinn samma "ton" som 1:a pukans slagskinn osv.

Hade jag 3 pukor med en 16" golvp så stämmde jag den en oktav under 1:a pukan.

"Sargupphängningar" (hoppas du fattat vad jag menar) var inte uppfunna på denna tiden, så pukupphängningens

pinne eller rör som t ex Yamaha och Pearl hade fick justeras så den inte stack in i pukan alt kapas av.

Dessa tingestar kunde döda en trumma i vissa lokaler.

Om det inte blev bra ändå!

På virveln kunde man lägga en ring man klippt ut från ett gammalt virvelskinn 20-30 mm bred, den fick ligga lös.

Filtdämpare till pukor använde jag aldrig däremot gaffa. OBS inga tjocka lager rätt på, utan enstaka tillfluffade

70-80 mm bitar som monterades på detta sätt: Ganska nära sagen fästs 20 mm av ändan av remsan, böj tejpen

som ett U, fäst resterande 20 mm på skinnet. Det skall se ut som Q-värde justering i Cubase.

En panikgrej kan vara att helt släppa en stämmskruv (dra ev upp övriga för att kompensera stämmningen) detta

kan funka på virvel och stora pukor.

Moderna gels har jag aldrig testat, verkar mest vara ett dyrt sätt att få en trumma tungspelad.

Sedan kan man fråga sig vad är en "ringning"? när blir den en otäck ton i stället för att vara en del i trummans sustain?

Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta men det är ju instrument, och inte papplådor vi pratar om!

Kolla runt i andra trådar också vad man kan göra bakom spakarna, typ med gatar.

Lycka till

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla konstigt instrument det där med trummor!!!

Det enda instrument som kan spelas utan att utövaren inte ens kan stämma sitt instrument!

Nja, jag vet fler, piano t ex. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej om jag bidrar med något nu, men jag äger en Tama Tension Watch, och jag använder den..... aldrig. Efter ett par gånger med den, med knappt dugliga resultat, bestämde jag mig för att örat är det bästa som finns, så jag började bara gå på det. I början var det skitsvårt, men vips så lärde jag mig hur jag ska lyssna efter tonen i trumman. Senaste gången jag stämde fick jag till det precis som jag ville, väldigt vackra toner, och det var helt utan hjälpmedel.

Mitt tips vore att lyssna på den fundamentala tonen i trumman. Förr lyssnade jag på övertonerna, och dom är helt värdelösa att lyssna efter tycker jag. Jag kunde slå på en skruv och lyssna på själva ringningen, och sen nästa, och då kunde det skilja en hel kvint mellan dessa, och jag försökte förgäves att stämma så att de fick samma ton på ringningen. Det funkade aldrig. Sen bestämde jag mig för att börja om och enbart lyssna på den fundamentala tonen. Stämde jag efter den gick det genast mycket bättre 😎. Själv vill jag ha både över och underskinn i samma ton för maximal sustain. Tycker jag det är för lång sustain så kan jag kasta på en Dominion på varje pukspår och där dra ner sustain... den gratispluggen är utmärkt för sånt 😄 Alternativ kan man väl dämpa vääääldigt försiktigt med något väldigt fluffigt! Absolut inte tejpa på skinnet som vissa gör, utan tejpen ska isåfall bara trycka ner materialet mot skinnet.

Jag gjorde ett soloprojekt i somras där jag absolut inte stämde trummorna i någon "metal"-stämning alls, men slutresultatet kunde jag kontrollera ändå och jag fick till ett ganska fläskigt metalljud, helt utan dämpningar på pukor. Har aldrig gillat dämpningar på något, förutom baskaggar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå in och kritisera trummisens stämning eller hans ljud, då måste man vara klar över att man trampar in på hans personliga integritet - ganska långt.

du skulle aldrig gå in så på tå om det gällde gitarristens brist på att sämma gitarren va? :rolleyes:

då skulle det kort å gott vara "stäm guran!" eller hur :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå in och kritisera trummisens stämning eller hans ljud, då måste man vara klar över att man trampar in på hans personliga integritet - ganska långt.

du skulle aldrig gå in så på tå om det gällde gitarristens brist på att sämma gitarren va? 😄

då skulle det kort å gott vara "stäm guran!" eller hur 😉

Men trummisar är ju speciella, och inte fan är det på något bra sätt.. det vet vi alla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Brukar funka bra med Moonjelly (blå geléklumpar)!

Lägg dom ute vid sargen tills du tycker att du tar död på "eländet"!

Det är underskinnen som gör tonen. (generellt)

Sedan är det som du förstår vilken strl. trumman har och vilket skinn som passar till den stommen, plus trummisen, hur vek han är eller hårtslående.

Men trummor ska låta trummor, inte nåt "ploff" enbart.

Ska du in med 70-talsstuk, så ta bort underskinn spela in med plånbok på virveln och ett dämpat rum så får du ett visst "klassiskt" 70-talssound (inte Bonham, Paice)

Sedan säger du åt rummisen att kamma till sig och sköta trummorna själv, hehehe!

Lycka till!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej om jag bidrar med något nu, men jag äger en Tama Tension Watch, och jag använder den..... aldrig. Efter ett par gånger med den, med knappt dugliga resultat, bestämde jag mig för att örat är det bästa som finns, så jag började bara gå på det. I början var det skitsvårt, men vips så lärde jag mig hur jag ska lyssna efter tonen i trumman. Senaste gången jag stämde fick jag till det precis som jag ville, väldigt vackra toner, och det var helt utan hjälpmedel.

Mitt tips vore att lyssna på den fundamentala tonen i trumman. Förr lyssnade jag på övertonerna, och dom är helt värdelösa att lyssna efter tycker jag. Jag kunde slå på en skruv och lyssna på själva ringningen, och sen nästa, och då kunde det skilja en hel kvint mellan dessa, och jag försökte förgäves att stämma så att de fick samma ton på ringningen. Det funkade aldrig. Sen bestämde jag mig för att börja om och enbart lyssna på den fundamentala tonen. Stämde jag efter den gick det genast mycket bättre 🙂. Själv vill jag ha både över och underskinn i samma ton för maximal sustain. Tycker jag det är för lång sustain så kan jag kasta på en Dominion på varje pukspår och där dra ner sustain... den gratispluggen är utmärkt för sånt 🙂 Alternativ kan man väl dämpa vääääldigt försiktigt med något väldigt fluffigt! Absolut inte tejpa på skinnet som vissa gör, utan tejpen ska isåfall bara trycka ner materialet mot skinnet.

Jag gjorde ett soloprojekt i somras där jag absolut inte stämde trummorna i någon "metal"-stämning alls, men slutresultatet kunde jag kontrollera ändå och jag fick till ett ganska fläskigt metalljud, helt utan dämpningar på pukor. Har aldrig gillat dämpningar på något, förutom baskaggar =)

ja, att man inte ska gå efter den från början förstår jag, men jag använder den helt enkelt så att när jag hittat ett sound jag gillar för just den trumman jag stämmer, kan jag anteckna det och gå efter det varje gång jag ska använda just den trumman, det går klart mycket snabbare än att varje gång upprepa sig med att hitta den specifika tonen osv! och tack för alla tipsen, nu börjar trummorna fläska rejält ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...