Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har ett m-audio audiophile 24/96. anvÀnder mig av cubase sx2. min dator Àr en amd 2200+ med 768 ram.

har problem med knaster vid uppspelning. har haft detta problem i omgÄngar, lyckats reda ut det vid ett antal tillfÀllen..men nu verkar det vara tillbaka för att stanna. tror att det finns ett samband mellan installerade program och ljudkortets funktionalitet. problem dök upp efter jag installerade servicepack2 och norton antivirus 2005.

Efter jag installerade om XP senast slutade knastret, men som sagt nu Àr de tillbaka..har Àven försökt installera om det + stÀngt av en del kommunikationsportar för att sÀnka ljudkortets IRQ (som nu Àr 18 och inte verkar gÄ att Àndra)..vilket gör att de troligtvis delar prioritet med grafikkortet eller dylikt.

nÄgon som lyckats lösa detta problem?

Annons
Postat

768 i RAM Àr kanske lite snÄlt, Àven om ditt AV inte rullar pÄ. Skulle tro att bekymret ligger dÀr. Om du fimpar allt onödigt i autostarten sÄ upphör nog knastret. XP har ju en hel del skit som rullar pÄ automatiskt. Det knaprar ju dock i sig minst 200 av dina 768.

AngĂ„ende IRQ-fördelningen sĂ„ Ă€r det bara att kolla upp den i t ex enhetshanteraren (om det heter sĂ„ pĂ„ XP). Ligger ljudkortet pĂ„ samma IRQ som en annan "resursslukande" pryl (grafikkort, PCI-styrning, nĂ€tverkskort etc etc), sĂ„ flytta ljudkortet fysiskt till en annan PCI-plats. 😆

Postat

Hr samma problem med mitt kort. Har gett upp inget hjĂ€lper. Är det sĂ„ att du har ett BIOS dĂ€r du manuelt kan tilldela IRQ platser (vilket jag inte har ku%&%en) sĂ„ gĂ„r du in dĂ€r och tilldelar ljudkortet en ny plats (hör med din leverantör om du inte vet var du ska gĂ„ in). Ett LRQnr under 15 ska det va.

Postat

Amd och M-Audio gÄr inte ihop.

Har Delta1010LT, nu sitter det i en PIII Dator

och XP-Home. Funkar klockrent, om jag

dÀrempt flyttar det till min AMD 2200+

sÄ hÀnder exakt det ni upplever.

Knaster, ljudförlust och osv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.