Jump to content
Annons

problem med M-audio ljudkort


woland

Recommended Posts

har ett m-audio audiophile 24/96. använder mig av cubase sx2. min dator är en amd 2200+ med 768 ram.

har problem med knaster vid uppspelning. har haft detta problem i omgångar, lyckats reda ut det vid ett antal tillfällen..men nu verkar det vara tillbaka för att stanna. tror att det finns ett samband mellan installerade program och ljudkortets funktionalitet. problem dök upp efter jag installerade servicepack2 och norton antivirus 2005.

Efter jag installerade om XP senast slutade knastret, men som sagt nu är de tillbaka..har även försökt installera om det + stängt av en del kommunikationsportar för att sänka ljudkortets IRQ (som nu är 18 och inte verkar gå att ändra)..vilket gör att de troligtvis delar prioritet med grafikkortet eller dylikt.

någon som lyckats lösa detta problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

768 i RAM är kanske lite snålt, även om ditt AV inte rullar på. Skulle tro att bekymret ligger där. Om du fimpar allt onödigt i autostarten så upphör nog knastret. XP har ju en hel del skit som rullar på automatiskt. Det knaprar ju dock i sig minst 200 av dina 768.

Angående IRQ-fördelningen så är det bara att kolla upp den i t ex enhetshanteraren (om det heter så på XP). Ligger ljudkortet på samma IRQ som en annan "resursslukande" pryl (grafikkort, PCI-styrning, nätverkskort etc etc), så flytta ljudkortet fysiskt till en annan PCI-plats. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hr samma problem med mitt kort. Har gett upp inget hjälper. Är det så att du har ett BIOS där du manuelt kan tilldela IRQ platser (vilket jag inte har ku%&%en) så går du in där och tilldelar ljudkortet en ny plats (hör med din leverantör om du inte vet var du ska gå in). Ett LRQnr under 15 ska det va.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...