Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det nĂ„n som bemödat sig att sjĂ€lv bygga en mic screen? Det kan vĂ€l inte vara sĂ„ fu€#in svĂ„rt...

typ en sÄn hÀr

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;gk=&bn=

Ska man sjunga samtidigt som hela bandet rockar loss i samma rum kanske en sÄn dÀr kan vara bra? NÄn som testat detta?

Den kanske Àven kan vara bra live sÄ publiken inte ser hur ful man Àr? Och om de ÀndÄ kastar tomater sÄ ger den ett visst skydd?

Annons
Postat
Är det nĂ„n som bemödat sig att sjĂ€lv bygga en mic screen? Det kan vĂ€l inte vara sĂ„ fu€#in svĂ„rt...

typ en sÄn hÀr

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;gk=&bn=

Ska man sjunga samtidigt som hela bandet rockar loss i samma rum kanske en sÄn dÀr kan vara bra? NÄn som testat detta?

Den kanske Àven kan vara bra live sÄ publiken inte ser hur ful man Àr? Och om de ÀndÄ kastar tomater sÄ ger den ett visst skydd?

Ingen som fuskat ihop en sjÀlv? Vad bestÄr de av egentligen? Det ser ut som det vÄffliga skumgummit som Àr i mick-kartonger. SÄg en annons nyss hÀr pÄ en som kostat 3 papp frÄn början! Fan va dyrt tycker jag!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=59915&hl=

Jag tror man kan göra samma sak med heltĂ€ckningsmatta och bockade jĂ€rntrĂ„dar... Sen köper man en fin mick för de tre tusen kronorna. Eller en racerhoj till sommaren! 😉

Postat

Det dĂ€mpar vĂ€l ljudet helt enkelt. Fungerar som isolering typ. Det gĂ„r sĂ€kert att göra med en matta eller liknande 😉

Vad vet jag.

Postat

Tack för den trÄden. Man kan nog göra lite hipp som happ bara man har med lite sunt förnuft. Karva ur innanmÀtet i en drickaback tex (om man inte har en gammal drickback att tillgÄ) och klÀ den invÀndigt med skumgummi och utvÀndigt med nÄt hÄrdare kanske heltÀckningsmatta. (?)

Postat

Jag har byggt en sĂ„n. Funkar helt ok. Ingen mirakelskillnad, men lite torrare blir det allt. Har aldrig testat en köpevariant, sĂ„ jag har ingen aning hur den stĂ„r sig i jĂ€mförelse (antagligen inget vidare, men det var kul att bygga iaf 😄 och den blev ju rĂ€tt snygg 🙂 )

Jag gjorde sÄ att jag skar ut halvcirkelformade remsor i sÄn dÀr foam som man isolerar motorrum med (ganska tungt, sjÀlvhÀftande) och klistrade dem ovanpÄ varandra till lÀmplig höjd. Ovan och under svartlackad mdf i samma form. Utsidan tÀckte jag med en perforerad aluminiumplÄt. Böjt runt insidan satte jag en akustikskiva frÄn Biltema (astungt asfalts-/plast-material ingjuten i foam, med Àggkartongsformad vit framsida). Svarta plastlister för finishen.

HÄll till godo! Bilder:

micscreen1pw1.th.jpg

micscreen2mj6.th.jpg

micscreen3sb9.th.jpg

micscreen4cz7.th.jpg

micscreen5al1.th.jpg

Postat (redigerat)
Jag har byggt en sĂ„n. Funkar helt ok. Ingen mirakelskillnad, men lite torrare blir det allt. Har aldrig testat en köpevariant, sĂ„ jag har ingen aning hur den stĂ„r sig i jĂ€mförelse (antagligen inget vidare, men det var kul att bygga iaf 🙂 och den blev ju rĂ€tt snygg 😄 )

Jag gjorde sÄ att jag skar ut halvcirkelformade remsor i sÄn dÀr foam som man isolerar motorrum med (ganska tungt, sjÀlvhÀftande) och klistrade dem ovanpÄ varandra till lÀmplig höjd. Ovan och under svartlackad mdf i samma form. Utsidan tÀckte jag med en perforerad aluminiumplÄt. Böjt runt insidan satte jag en akustikskiva frÄn Biltema (astungt asfalts-/plast-material ingjuten i foam, med Àggkartongsformad vit framsida). Svarta plastlister för finishen.

HÄll till godo! Bilder:

micscreen1pw1.th.jpg

micscreen2mj6.th.jpg

micscreen3sb9.th.jpg

micscreen4cz7.th.jpg

micscreen5al1.th.jpg

Dra Ă„t skogen vad snyggt! Det blir ju lite kĂ€nsla om man kan bygga Ă„tminstone en del grejer sjĂ€lv, det gör man ju inte med mickar av Neumannkvalle... Jag skulle försöka dĂ€mpa Ă€ven "golvet" i lĂ„dan sĂ„ mindre av muller frĂ„n baskagge och gitarrförstĂ€rkare pĂ„ golvet lĂ€cker in den vĂ€gen. Ovansidan skull nog vara öppen sĂ„ jag kan ha nĂ„gorlund ögonkontakt med polarna. Man fĂ„r sĂ€tta micken sĂ„ att ögonröerna sticker upp precis över kanten som pĂ„ en lömsk krokodil. Eller ocksĂ„ skulle man sĂ€tta i ett mini treglasfönster i mitten! 😄

Albert Engström-skÀmt: Vad Àr det med dig Olfert, Àr du sjuk? Du Àr ju alldeles vit pÄ ögonröerna!

Edit: Fick du bygga nÄt grovt specialstativ för att hÄlla upp tyngden?

Ännu en edit: SĂ„g att du har en ADK mick pĂ„ finplatsen. Vill du köpa en till lika av mig?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

🙂

NÀ, det funkar pÄ ett vanligt rakt stativ. SÀmre med bom (funkar i vertikalt lÀge, men sÀmre "utfÀllt" sÄvida du inte har nÄtt östtyskt zuper-schtative), för den Àr ju ganska tung...

ADK:n har jag bara som extramik nuförtiden. Kör en Studio Projects B3 som huvudsaklig sĂ„ngmik numera. Gillar den mycket bĂ€ttre. ADK:n har dessutom blivit lite sĂ€mre med tiden. Tappat lite diskant och upplösning. Membranet verkar ha fĂ„tt lite för mycket stryk eller nĂ„tt, men den funkar för att ge lite botten i en akustisk gura och sĂ„. Det Ă€r en helt ok mik i grunden, men jag föredrar B3:an (eller B1). Lite mjukare varmare ljudkaraktĂ€r och mindre "kina-diskant" (jĂ€mfört nĂ€r det fanns nĂ„gon diskant i ADK:n 😄 ).

Redigerat av MrBluesman
Postat

Inte försökt nĂ„t Ă€n. Men jag har sparat nĂ„gra Ă€ggkartonger! 😛 Nu har jag fĂ„tt nĂ„n otĂ€ck flunsa eller vad det Ă€r.

Postat
Dra Ät skogen vad snyggt!

+1

Snyggt jobbat Bluesman 🙂

😛 Ă€sch...

😛 tackar, kul att det gillas! Hoppas nĂ„n blir inspirerad. Tycker det suger att ett sĂ„nt dĂ€r SE Electronics-filter kostar typ tre lax. Bra att de fĂ„r lite konkurrens... 🙂

• 4 Ă„r senare...
mickesavhi (oregistrerad)
Postat

Skit fint bygge de dÀr Bluesman.

Undrar hur du har fĂ„tt fast filtret pĂ„ stativet? Jo de Ă€r nedrans dyrt med sĂ„nna dĂ€r filter. Hur mycket la du ut för materialet btw? Blev pepp pĂ„ Ă„ försöka hehe 😄.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.