Jump to content
Annons

Dj:a med Spotify


fabian

Recommended Posts

Jag slänger ur mig en tanke jag fick härom dan.

Att ha ett dj-programm på datorn men som är uppkopplat mot spotify.

Hade ju varit rätt ok med en miljon låtar o välja på.

Hade det funkat?

Finns det redan?

Hur går det att ändra bpm:en på streamad musik?

Vad tror ni?

Finns det inte tycker jag det borde lösas.

Gott Nytt på er

/Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kommer själv köra spotify på en laptop ikväll rakt ut i en fet stärkare och sen ut i fullrangelyssningen!! Det kommer bli apfett, så att alla får välja musik precis som de vill.. (kommer fö. typ 25 pers till min 2:a) 😉

IN I DIMMAN!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slog mig plötsligt (Aj!) ....

Varför uppfinna hjulet på nytt? Det enda som skiljer mot tidigare är ju källan för musiken. I övrigt finns kanske inte anledning att ändra hanteringen för en DJ?

Det krävs naturligtvis 2 Spotify-konton och (ev) två datorer, kopplade till en mixer. Egentligen samma princip som 2 skivtallrikar och en mixer. Borde inte det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slog mig plötsligt (Aj!) ....

Varför uppfinna hjulet på nytt? Det enda som skiljer mot tidigare är ju källan för musiken. I övrigt finns kanske inte anledning att ändra hanteringen för en DJ?

Det krävs naturligtvis 2 Spotify-konton och (ev) två datorer, kopplade till en mixer. Egentligen samma princip som 2 skivtallrikar och en mixer. Borde inte det funka?

Bu förstår jag mer (med tanke på den andra tråden)

Men två skivtallrikar kan du ställa tempot på. Det kan du inte med spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer själv köra spotify på en laptop ikväll rakt ut i en fet stärkare och sen ut i fullrangelyssningen!! Det kommer bli apfett, så att alla får välja musik precis som de vill.. (kommer fö. typ 25 pers till min 2:a) 🙂

IN I DIMMAN!!!!!

Trodde du va ironisk 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tanke, och det är nog som sagt bara en tidsfråga innan det kommer =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men två skivtallrikar kan du ställa tempot på. Det kan du inte med spotify.

DJ:ande med cd och mp3, hur funkar det då?

De kan du ändra tempo med.

Söker man efter Richie Hawtins på Youtube så kan man hitta 6-7 session där han förklarar sitt användande av Native Instruments Traktor. I något av dessa session/videoklipp förklarar han sitt upplägg gentemot andra deejay kollegor där dom kan "hooka" upp med varandras livesession och mixa ihop varandras spelningar över ethernet/nätet.

Kanske inte just såsom Spotify (vad det nu är, har aldrig tittat på det) men tekniken och tänket är tydligen redan igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer själv köra spotify på en laptop ikväll rakt ut i en fet stärkare och sen ut i fullrangelyssningen!! Det kommer bli apfett, så att alla får välja musik precis som de vill.. (kommer fö. typ 25 pers till min 2:a) 🙂

IN I DIMMAN!!!!!

Trodde du va ironisk 🙂

det var var jag inte!! 🙂

Det var fö. den bästa avslutningen på 2008 man kan tänka sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slog mig plötsligt (Aj!) ....

Varför uppfinna hjulet på nytt? Det enda som skiljer mot tidigare är ju källan för musiken. I övrigt finns kanske inte anledning att ändra hanteringen för en DJ?

Det krävs naturligtvis 2 Spotify-konton och (ev) två datorer, kopplade till en mixer. Egentligen samma princip som 2 skivtallrikar och en mixer. Borde inte det funka?

Bu förstår jag mer (med tanke på den andra tråden)

Men två skivtallrikar kan du ställa tempot på. Det kan du inte med spotify.

Borde gå om någon skrev en app som buffrar låten lokalt då borde man kunna manipulera den tex i takt innan man skickar ut låten till PAt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Ja men om man låter den buffra klart, kan man ju lika gärna använda gamla traktor och ha piratebay.org i bakgrunden redo för använding ;p

För att kunna ändra bpmen måste ju filen ligga på disken, och tar man den från spotify har du ju brutit mot upphovsrätten ändå...

Kresh

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen är ju den att redan idag så cachar Spotify musikdata på användarnas datorer, så det skulle säkert gå att göra. Frågan är nog bara mer ifall Spotify tillåter en klient som har den typen av åtkomst till det cachade musikdatat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...